تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۹

افزایش مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان‌ها/ هشدار به مردم

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیمارستان‌ها در زمینه بستری بیماران کرونا را تشریح کرد و گفت: با افزایش تعداد بیماران کرونا، طبعا میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد بیماران بستری که به خدمات ویژه‌تری نیاز دارند، افزایش می‌یابد، اما اولویت ما این است که سرویس‌دهی مناسبی به همه بیماران داشته باشیم.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر رضا گلپیرا با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌ها، گفت: به هر حال در حال حاضر همانطور که در آمارها می‌بینیم به علت اینکه مردم جدیت لازم را در حوزه پیشگیری از کرونا به خرج نمی‌دهند و شاید به نوعی خسته شدند، متاسفانه تعداد بیماران‌ مبتلا به کرونا رو به افزایش است.

افزایش مراجعات بیمارستانی با افزایش مبتلایانِ کرونا

وی افزود: با افزایش تعداد بیماران، طبعا میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد بیماران بستری که به خدمات ویژه‌تری نیاز دارند، افزایش می‌یابد. در عین حال در حال حاضر اولویت ما این است که سرویس‌دهی مناسبی به همه بیماران داشته باشیم. البته تمام پروتکل‌های ما به این صورت است که به تمام بیماران با حفظ ایمنی سرویس کامل ارائه دهیم. یعنی اینطور نیست که مانند ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا اعلام کنیم که فقط بیماران کرونایی را بستری می‌کنیم، بلکه اکنون به نوعی بیمارستان‌ها را آرایش می‌کنیم که بتوانند بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را از بیماران غیرکرونا جدا کرده و به هر دو طیف خدمت ارئه دهیم.

گلپیرا تاکید کرد: البته به عنوان مثال مجبوریم اعلام کنیم که فلان بخش در بیمارستان به کرونا اختصاص پیدا کند. حال فرض کنید یک بخش مربوط به بیماری‌های پوستی بوده است، اما در این برهه بیشتر این ضرورت احساس می‌شود که برای سرویس‌دهی به بیماران کرونا مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین این بخش را برای بیماران کرونا اختصاص می‌دهیم.

بستری بیماران کرونا در بخش‌های مجزا

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌ها هم بیمار کرونا و هم بیمار غیرکرونا پذیرش می‌شود، اما بخش بیماران کرونا مجزاست، اظهار کرد: البته داریم اقداماتی انجام می‌دهیم که بیمارستان‌هایی را به عنوان بیمارستان‌های پاک از کرونا داشته باشیم تا مردم با خیال راحت به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند. از طرفی ممکن است بسیاری از بیماران برای یک خدمت درمانی به بیمارستان مراجعه کنند، اما در حین بستری و ارائه خدمت به این بیمار متوجه شویم که فرد به ظاهر سالم است اما مبتلا به کرونا بوده و بدون علامت است. در نتیجه مسلما آن بخشی که این بیمار در آن بستری بوده، ‌آلوده تلقی می‌شود و ما باید تمام احتیاط‌های لازم را به عمل آوریم. در عین حالی که تلاش‌ می‌کنیم بخشی از بخش‌هایمان را از نظر بیمار کرونا پاکیزه نگه داریم، اما یکباره ممکن است متوجه شویم که یک بیمار مبتلا به کرونا بوده و بدون علامت است.


بیشتر بخوانید: افزایش موارد بستری بدحال و جوان کرونا/ زنگ خطر در تهران

کمبودی در بیمارستان‌ها نداریم

گلپیرا با بیان اینکه مشکل خاصی در بیمارستان‌ها وجود ندارد و تمام احتیاط‌های لازم را اعمال کرده و سعی می‌کنیم که بتوانیم به تمام مردم ارائه خدمت دهیم، گفت: خدا را شکر کمبودی در حوزه تخت بیمارستانی، تخت‌های ویژه و امکانات بیمارستانی نداریم. ما در بدترین حالت توانستیم مدیریت کنیم و یکبار نشد که یک بیمار به دلیل کمبود تخت بر روی زمین بماند. آنقدر امکانات گذاشتیم و برنامه‌ریزی‌های منظم انجام می‌دهیم تا کمبودی ایجاد نشود. در عین حال هر استانی هم که مشکل دارد و به ما اعلام کند، قبل از اینکه به نقطه بحرانی برسد، ‌به آن استان سرویس‌دهی مناسبی را انجام می‌دهیم.

باور کنید کرونا می‌تواند آدم را از پا درآورد!

وی خطاب به مردم تاکید کرد: باور کنید که استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نگاه درست به این بیماری اثربخش است. متاسفانه در برخی مناطق مردم اصلا رعایت نمی‌کنند. من به چشم می‌بینم افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا هستند، تست افراد به ظاهر سالم خانواده هم مثبت است و در برخی مواقع بدون ماسک تردد می‌کنند. باور ندارند که این بیماری می‌تواند ظرف سه روز آدم را از پا دربیاورد. بنابراین مهم است که مردم نکات بهداشتی و پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان