تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دردسرهای کرونایی در کشورهای عربی/ قطر، امارات و عربستان چگونه به جنگ کرونا رفتند؟

کشور‌های عربی وضعیت متفاوتی را در مواجه با ویروس کرونا تجربه می‌کنند، با نگاهی به آمار مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ در این کشور‌ها می‌توان دریافت که عوامل متعددی، چون دلایل سیاسی و اقتصادی تا اندازه زیادی تعیین کننده روند مواجه دولت‌ها با ویروس کرونا در این کشور‌ها محسوب می‌شود.

کرونا در کشورهای عربی

رویداد۲۴قطر، بحرین، امارات و عمان وضعیت باثبات و نسبتا خوبی را در مواجه با ویروس کرونا تجربه می‌کنند چرا که از همان ابتدا قوانین بهداشتی سختگیرانه‌ای را برای مقابله با این ویروس تدوین و اجرا کردند. در مقابل کشورهایی چون مصر، عراق و سوریه وضعیت خوبی ندارد و آمار مبتلایان به کرونا در این کشورها روزانه در حال افزایش است.  رویداد۲۴ در ادامه این گزارش نگاهی دارد به وضعیت ویروس کرونا در کشورهای عربی خاورمیانه.

 

کرونا در امارات؛ از زمین‌گیری خطوط هوایی تا فوت تنها 314 نفر

 

یکی از غول‌های هوایی جهان در امارات متحده عربی قرار دارد؛ صنعت هوایی این کشور در نتیجه شیوع ویروس کرونا در جهان زمین‌گیر شد و تمامی پروازهای خطوط هواپیمایی امارات متوقف شدند. اکنون و با کاهش محدودیت‌های کرونایی، پروازهای خطوط هوایی امارات به مقصد 9 کشور جهان از سر گرفته شده است.

تاکنون 48 هزار و 246 نفر در امارات متحده عربی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. 37 هزار و 76 نفر از مبتلایان بهبود یافته و تعداد 314 نفر در مجموع در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند؛ بیش از 10 هزار نفر در بیمارستان های این کشور در حال مداوا هستند.

با وجود اینکه امارات توانست به خوبی از پس ویروس کرونا در این کشور بربیاد، اما متحمل ضررهای اقتصادی زیادی ناشی از شیوع کرونا در این کشور بود. امارات در ۲۵ مارس گذشته (۵ فروردین) همه پروازهای خطوط هوایی خود را متوقف کرد و 30 درصد نزدیک به  30 هزار نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد.

از سوی دیگر، امارات پس از چندین ماه تعطیلی قرار است از فردا چهارشنبه، بازگشایی تدریجی مساجد در این کشور آغاز شود، این در حالی است که نماز جمعه در این کشور همچنان برگزار نخواهد شد. بر این اساس تنها چند مسجد در این کشور برای انجام امور عبادی مردم بازگشایی خواهد شد و بازگشایی سایر مساجد در این کشور تا اطلاعیه بعدی دولت، انجام نمی‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ نکته جالب در بیانیه دولت امارات درباره بازگشایی محدود مساجد در این کشور این است که اعلام شده نمازگذاران تنها می‌توانند از قرآن شخصی و یا قرآن الکترونیکی استفاده کنند و قرآن‌های موجود در مساجد در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت. همچنین هر فرد باید سجاده مخصوص به خود را همراه داشته باشد و پس از پایان نماز آن را با خود ببرد. همچنین نمازگذاران باید در فاصله 3 متری از یکدیگر در صفوف نماز قرار بگیرند.

 

کرونا در اردن؛ اجرای قوانین سفت و سخت با 9 کشته

 

اردن یکی دیگر از کشورهای عربی است که قوانین سفت و سختی را در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کاهش شیوع و ابتلا به کرونا در این کشور به اجرا گذاشته است. اردن که از ابتدای شیوع کرونا در جهان، قرنطینه را به معنای واقعی در این کشور اجرا کرد، از ابتدای ماه جاری میلادی محدودیت‌ها را تا اندازه‌ای کاهش داد.

بر این اساس، به دستور دولت اردن، مساجد، مکان‌های تفریحی، خطوط هواپیمایی داخلی، هتل‌ها و مناطق توریستی در این کشور پس از نزدیک به 5 ماه تعطیلی، آغاز به کار کردند. در گام بعدی، اردن  همچنین رفت و آمد بین شهرها در این کشور را مجاز اعلام کرد. تسهیل محدودیت‌های اجتماعی در اردن گام به گام صورت می‌گیرد.

بر این اساس، سینماها، پارک‌های عمومی، شهربازی، سالن‌های آرایشی، نشست‌ها،  کنفرانس‌ها و فعالیت ‌های فرهنگی و فستیوال‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی کودکان و بزرگسالان در این کشور همچنان تعطیل است.

تاکنون در مجموع یک هزار و 128 نفر در اردن به کرونا مبتلا شده‌اند، در این میان 867 نفر بهبود پیدا کرده و 9 نفر نیز جان خود را از دست دادند. سایر مبتلایان به کرونا در این کشور روند درمان را طی می‌کنند.

 

کرونا در کشورهای عربی

کرونا در قطر، رفع محدودیت‌های اجتماعی در 4 گام

 

به گزارش رویداد۲۴ قطر از فردا یکشنبه، مرحله جدیدی از کاهش محدودیت‌های اجتماعی را آغاز خواهد کرد. این مرحله شامل ادامه بازگشایی محدود مساجد و رستوران‌ها و همچنین بازگشایی تمامی پارک‌ها و سواحل است. دولت قطر با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که با توجه به عبور از مرحله پیک شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش منحنی مبتلایان در این کشور، گام داوم کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور اجرا می‌شود.

بر اساس گام دوم کاهش محدودیت‌های اجتماعی در قطر، تجمعات عمومی و خصوصی در این کشور نباید بیشتر از 5 نفر باشد. همچنین تنها 50 درصد از کارمندان شرکت‌های بخش عمومی و خصوصی باید در محل کار خود حاضر شوند. از ابتدای انتشار ویروس کرونا در جهان، قطر از جمله کشورهایی بود که محدودیت‌های اجتماعی از جمله تعطیلی مساجد را اجرا کرد.

به گفته دولت قطر، رفع محدودیت های اجتماعی ناشی از ویروس کرونا در این کشور شامل 4 مرحله خواهد بود. تاکنون 94 هزار و 413 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و 113 نفر نیز در مجموع جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.


بیشتربخوانید:پرواز‌های مسیر ایران - امارات عادی شد


کرونا در الجزایر، عراق، سوریه، کویت و فلسطین

 

الجزایر، کانون انتشار کرونا در آفریقا محسوب می‌شود. چرا که دارای بیشترین تعداد آمار مبتلایان به این ویروس در میان کشورهای آفریقایی محسوب می‌شود. در الجزایر تاکنون 9 هزار و 626 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین در مجموع 667 نفر در این کشور در اثر ابتلا به کرونا درگذشتند.

کرونا در عراق نیز وضعیت خوبی ندارد، به دلیل نابسامانی در وضعیت سیاسی و بهداشت این کشور، آمار درست و دقیقی از مبتلایان به کرونا در این کشور مخابره نشده است. با این حال، وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که تعداد کل مبتلایان به کرونا در این کشور به عدد 47 هزار و 151 نفر می رسد. همچنین در مجموع یک هزار و 839  نفر در این کشور قربانی این ویروس شدند.

به گزارش رویداد۲۴سوریه نیز از جمله کشورهای عربی است که به دلیل درگیری طولانی مدتف به شدت با ویروس کرونا درگیر شده است. میزان دقیق مبتلایان به کرونا در این کشور در دسترس نیست هرچند آماری در این زمینه هرازگاهی منتشر می شود، اما به دلیل مشکلات داخلی این کشور در عدم شناسایی بیماران و انجام امور درمانی، این آمار قابل استناد نیستند.

همچنین تاکنون در مجموع 2 هزار و 698 نفر در فلسطین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، در این میان 621 نفر بهبود پیدا کرده و 8 نفر نیز جان خود را از دست دادند. فلسطین از جمله کشورهای عربی است که شاهد موج دوم شیوع ویروس کرونا است. نیروهای پلیس در فلسطین با حضور در خیابان‌ها و مناطق مختلف این کشور از شهروندان می‌خواهند تا از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس در فلسطین نیز به دلایلی شرایط متعدد سیاسی و اجتماعی در این کشور قابل استناد نیست.

تاکنون 350 نفر نیز در کویت جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.45 هزار و 524 نفر نیز در این کشور به کرونا مبتلا شده اند.

 

کرونا در عربستان؛ همچنان در مرحله هشدار

 

بیش از یک هزار و 100 نفر در عربستان سعودی تاکنون در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. شمار مبتلایان به کرونا در این کشور نیز با چهار هزار و ۵۰۷ مورد افزایش به ۱۳۲ هزار و ۴۸ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی از هفته گذشته مرحله جدیدی از کاهش محدودیت‌های اجتماعی را آغاز کرده و در همین راستا، سالن‌های سینما در این کشور با شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد بهداشتی بازگشایی شدند. ریاض از مردم خواست تا به صورت آنلاین اقدام به خرید بلیط سینما کنند و هنگام حضور در سینما حتما از ماسک استفاده کنند.

به گزارش رویداد۲۴محدودیت های اجتماعی در شهر جده عربستان اما همچنان به قوت قبل باقی است. در این شهر از ساعت 3 ظهر به بعد افراد حق رفت و آمد در سطح شهر را ندارند. مساجد در این شهر همچنان تعطیل هستند و کارمندان نیز در وضعیت دورکاری به سر می‌برند. تجمع بیش از 5 نفر در این شهر ممنوع است.

عربستان سعودی همچنین در شهر مکه و مدینه ، خانه خدا و همچنین مسجدالنبی اقدامات شدید بهداشتی را به اجرا گذاشته است. استفاده از ماسک و یا هرچیزی که دهان و بینی افراد را بپوشاند جزو ضروریات است و در غیر این صورت اجازه ورود به این اماکن به افراد داده نمی‌شود.

 

کرونا در کشورهای عربی

 

مصر به دنبال تولید داروی کرونا

 

مقام وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که این کشور تا 2 هفته آینده داروی موثر برای درمان ویروس کرونا را تولید خواهد کرد. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی، مصر اعلام کرد که تمامی آزمایش‌های انجام شده بر روی این دارو با نتایج مثبت همراه بوده است و مصر به زودی داروی این بیماری را تولید خواهد کرد.

تاکنون 66 هزار و 754 نفر در مصر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. 17 هزار و 951 نفر بهبود و همچنین 2 هزار و 872 نفر نیز در اثر ابتلا به این ویروس در مصر جان خود را از دست دادند.

 

کرونا و هشتگ عمان به سوی بهبودی

 

وزارت بهداشت عمان، دوشنبه گذشته اعلام کرد که تاکنون 169 نفر در این کشور در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. همچنین 39 هزار و 60 نفر نیز در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. همچنین 22 هزار و 422 نفر از مبتلایان در این کشور بهبود پیدا کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴عمان کمیته ای را به عنوان متولی بررسی آثار منفی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشور تشکیل داده است. عمان با شعار «عمان به سوی بهبودی» مرحله جدیدی از تعامل با این ویروس را آغاز کرده است. مسئولان عمان گزارش عملکرد خود در زمینه کرونا را با هشتک عمان به سودی بهبودی در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان