تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد:

فعالیت تالارهای عروسی بدون محدودیت، بدون تغییر قیمت/ ویروس کرونا، بلای جان عروس و دامادها می‌شود؟

مراسم عروسی در برخی از تالار‌ها بدون توجه به شیوع ویروس کرونا، بدون هیچ محدودیتی در تعداد مهمانان برگزار می‌شود. در این بین برخی از تالارداران و بیش از ۴۰ شغل مرتبط با آن‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های ناشی از این پندمی متحمل ضرر‌های بسیاری شدند. رویداد‌۲۴ به سراغ چندین تالاردار در شهر تهران رفته است و از جزئیات و چند و چون فعالیت آن‌ها در شرایط کنونی پرسیده است.

فعالیت تالارهای عروسی در دوران کرونا

رویداد۲۴ با شدت گرفتن شیوع دوباره ویروس کرونا در ایران و خصوصا کلان‌شهرها، برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی، سخنرانی و سایر اجتماعات این چنینی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. با توجه به وضعیت موجود و تقریبا از ابتدای اپیدمی کرونا در ایران، برگزاری عروسی در تالار‌ها در شهر‌های قرمز کاملا ممنوع شده است و در سایر شهر‌ها نیز تالارداران اجازه دارند تا با ۵۰ درصد ظرفیت و رعایت پروتکل‌های کامل بهداشتی مراسم را برگزار کنند.

در شرایطی که روزانه بیش از ۲ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا به مجموع بیماران اضافه می‌شود و روزانه نزدیک به ۱۵۰ نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، برخی، اما بی توجه به وضعیت موجود اصرار دارند تا مراسم عروسی خود را برگزار کنند و نه تنها خود بلکه سایر مهمانان را هم به دردسر بیاندازند. در این بین نه تنها بخشی از مردم بلکه برخی از تالار‌ها نیز در این امر با مردم همکاری می‌کنند و به صورت غیرقانونی و اصطلاحا زیرزمینی، اقدام به برگزاری مراسم عروسی می‌کنند آن هم بدون مجوز.

علاوه برتالارها، مردمی که اصرار به برگزاری مراسم عروسی خود دارند با توجه به محدودیت‌های موجو، در این مدت، اقدام به گرفتن عروسی در باغ، حیاط خانه، پشت‌بام و ... کرده‌اند و آنطور که شاهدان عینی اعلام کرده‌اند پروتکل‌های بهداشتی چندان هم رعایت نمی‌شود. سالن‌ها از اسفند ماه تا همین چندی قبل تعطیل بود و برای چندروز بازگشایی شدند، اما با شدت گرفتن دوباره ویروس کرونا، تالار‌ها باردیگر تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. در این بین بسیاری از تالارداران که از قوانین و محدودیت‌های وضع شده برای پیشگیری از شیوع کرونا نیز تبعیت کرده‌اند و برگزاری مراسمات را به حالت تعلیق درآورده‌اند با زیان‌های مالی سنگینی مواجه شد‌ه‌اند.


بیشتربخوانید: عذرخواهی نیکبخت برای برگزاری مراسم عروسی+فیلم



از همین رو برای اطلاع از چند و، چون فعالیت تالار‌ها در تهران، خبرنگار رویداد‌۲۴ در قالب مشتری با چند تالار در تهران تماس گرفته و جزئیات برگزاری مراسمات در شرایط کنونی را جویا شده است که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید:

 

بدون هیچ مانعی مراسم شما را برگزار می‌کنیم

 

یکی از تالارداران در منطقه خانی‌آباد که به صورت غیرقانونی همچنان اقدام به برگزاری مراسم می‌کند در گفت‌و‌گویی به رویداد‌۲۴ می‌گوید: ما هیچ مشکلی نداریم و مراسم شما را برگزار می‌کینم. در این مدت هم هیچ فرقی برای ما نکرده است و ما هر هفته مراسم داشته‌ایم و بهداشت را هم رعایت می‌کنیم و هیچ محدودیت و مانعی هم برای برگزاری نداریم و خیالتان از بابت اماکن و اتحادیه هم راحت باشد.

از او درباره محدودیت‌های مراسم یا تغییر قیمت را می‌پرسم که می‌گوید: این روز‌ها همه به دلیل کرونا مهمانهایشان را کم کرده‌اند و اصلا نگران نباشید، قیمت هم همان قیمت همیشگی است و شما می‌توانید در این روز‌ها با خیال راحت مراسم خود را در تالار ما برگزار کنید.

 

الکی می‌گویند برگزاری مراسم ممنوع است تا مردم را بترسانند 

 

به عنوان مشتری با چند تالار دیگر تماس گرفتم تا ببینم در این شرایط اقدام به گرفتن مراسم می‌کنند یا نه. طی تماسی با یکی از تالار‌های شمال شهر تهران، متوجه شدم که این تالار بدون در نظر گرفتن ممنوعیت، اقدام به برگزاری مراسم می‌کند. اصلا هم نیاز نیست تا شما به آن‌ها بگویید عجله دارید و حتما می‌خواهید در همین مدت مراسم خود را بگیرید؛ زیرا صرفا کافی است از آن‌ها زمان مورد نظر را بخواهید تا آن‌ها برای شما وقتی را مشخص کنند. در این تالار در مرداد ماه به جز ۶ روز، مابقی روز‌ها از قبل رزرو شده است و مراسم برگزار می‌شود.

این تالاردار به رویداد ۲۴ می‌گوید: با ۵۰ درصد ظرفیت مراسم شما را برگزار می‌کنیم و هیچ محدودیتی هم نداریم. این که می‌گویند ممنوع است و ... فقط برای ترساندن مردم است، مگرنه شما با خیال راحت در تالار ما می‌توانید مراسم خودتان را برگزار کنید.

از او درباره پروتکل‌های بهداشتی سوال می‌کنم که می‌گوید: در ابتدا با تب سنج تب مهمانان شما را بررسی می‌کنیم و به آن‌ها یک پک می‌دهیم که شامل لوازم بهداشتی است و برای سالمندان هم ماسک را اجباری کرده‌ایم.

 

با هر تعداد مهمانی که دارید مراسم را برگزار می‌کنیم/ نگران نباشید 

 

طی تماس با یک تالار دار در خیابان دماوند، متوجه شدیم این تالار پروتکل‌ها را رعایت کرده و در این مدت نیز برای رعایت حال مردم و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، سعی کرده تا مراسمی را برگزار نکند. او به رویداد‌۲۴ می‌گوید: همین الان از اتحادیه برگشتم و به ما گفتند بالاتر از رئیس‌جمهور مقام اجرایی وجود ندارد و همان‌ها با برگزاری مراسم مخالفتی ندارند. ما گفتیم صدا و سیما همش اطلاع می‌دهد که ممنوع است و ما واقعا گیج شده‌ایم. خانوم ما از این هفته مراسم‌ها را برگزار می‌کنیم. شما نگران نباشید و با هر تعداد مهمان که دارید، می‌توانید در باغ تالار ما مراسم خود را برگزار کنید و همه خدمات را هم ارائه می‌دهیم.

 

میلیاردی متضرر شدیم/ حمایت نمی‌شویم

 

از همین رو سرغ یکی از تشریفاتی‌ها رفتیم تا از مشکلات آن‌ها در این مدت آگاه شویم. محمود یعقوبچی مدیرتشریفات یعقوب‌چی در گفت‌و‌گویی به رویداد ۲۴ می‌گوید: ما از اسفندماه کارمان کنسل شد و فعالیتمان به صورت ۱۰۰ درصدی متوقف شد. هم ترس مردم از این شرایط بود و هم اینکه مجوز برگزاری مراسم را به ما نمی‌دادند. همین موضوع باعث شد تا فعالیت ما کاملا متوقف شود. اما این همه موضوع نبود و برخی از تشریفاتی‌ها و باغ‌داران با مردم درگیر شدند، زیرا افرادی که می‌خواستند مراسم بگیرند پیش از بیعانه پرداخت کرده بودند و تشریفات پول را برای هزینه‌ها خرج کرده بود و چون گردش مالی متوقف شده بود آن‌ها نیز نمی‌توانستند آن مبلغ را به مشتری برگردانند.

 

بیش از 40 شغل در ارتباط با ما ضرر کردند 

 

وی ادامه داد: در شرایط عادی وقتی یک جابجایی ضروری رخ می‌داد، بیعانه از سوی تشریفاتی‌ها برگردانده می‌شد، اما چون اکنون گردش مالی وجود نداشت، بسیاری از باغ داران و تالارداران متضرر شدند و حتی توان پرداخت هزینه برق، اجاره و کارگران خود را نداشتند و برخی هم مجبور شدند تا کارگران خود را از دست بدهند. در ارتباط با کار ما چیزی در حدود ۴۰ شغل متضرر شدند و به نوعی تحت‌تاثیر قرار گرفتند. گل کار، مهماندار، دی جی، آبمیوه گیر، ظروف کرایه، باغ دار، شیرینی فروش، میوه فروش و ... تنها بخشی از مشاغلی هستند که برای برگزاری یک مراسم با ما همکاری می‌کنند که در این مدت کسب و کار همه این افراد متضرر شد.

یعقوبچی با بیان اینکه بعد از اینکه مجوز بازگشایی دادند مهمانداران من همگی با شیلد، ماسک و دستکش در مراسم حضور داشتند و پذیرایی می‌کردند، تصریح کرد: برخی از همکاران ما، اما متاسفانه بدون توجه به این موضوع به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند و اگر هم امکان متوجه شود عملا برخورد خاصی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد. افرادی که باغ دار هستند در این مدت به صورت میلیاردی ضرر کردند و هر فردی متناسب با خدماتی که ارائه می‌کرد دچار آسیب شد و متاسفانه هیچ حمایتی هم از سوی دولت و نهاد‌های مربوطه نمی‌شویم.

وی ادامه داد: ما انتظار داشتیم تا از ما حمایت شود و حداقل وامی را به ما بدهند و بعد از بهبود شرایط کسب و کار آن را پس بگیرند. بسیاری از همکاران خانه نشین شدند و افرادی که تک شغل بودند اکنون خانه هستند و با هزینه‌های بسیار زیادی که وجود دارد به نوعی به بن بست خورده‌اند به نظرم حتی می‌توانند در حد تبلیغات به صورت مجانی هم از ما حمایت کنند و تبلیغات ما را روی بیلبوردها، زیرنویس استادیوم‌ها و ... انجام دهند و به نوعی از کسب و کار ما حمایت کنند. ما قوانین را رعایت می‌کنیم و به فکر کاهش انتشار ویروس کرونا هستیم و حداقل انتظاری که از مسئولین داریم حمایت در این راستا است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان