تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
در گفت‌وگوی اسماعیل غلامی با رویداد‌۲۴ مطرح شد؛

هراس کارشناسان برای قیمت‌گذاری در بازار سرمایه/ افزایش شاخص بورس قیمت سکه و ارز را بالا می‌برد

معاون سابق سازمان بورس در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید: افرادی هستند که روزانه ۲ تا ۳ میلیارد و حتی بیشتر از بازار سرمایه سود می‌کنند و حتی یک قران به کشور مالیات نمی‌دهند. خدا به داد به افراد تازه وارد برسد.

 اسماعیل غلامی

رویداد۲۴ بازار بورس در ادامه سال قبل روزهای خوب و سبزی را پشت سر می‌گذارد و روزانه بسیاری از مردم به دلیل سوددهی این بازار، سرمایه خود را همانند بازار سکه و ارز، وارد بازار بورس می‌کنند تا شاهد رشد سرمایه خود باشند. 

بازار ارز، سکه و همچنین طلا نیز در میان بهت همگان، افزایش قیمت را تجربه می‌کند. قیمت هر دلار به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر سکه تمام بهار ازادی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسیده است. رشد قیمت ارز و سکه باعث افزایش قیمت سایرکالا‌ها و در نتیجه فشار شدید را به مردم تحمیل کرده است.

بورس از سال گذشته نسبت به سایر بازارها سود بیشتری به سهامداران خود داده است و همین مسئله باعث شده تا مردم با اندک سرمایه خود وارد این بازار پرریسک و پرتلاطم شوند. با هجوم مردم به این بازار، بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها نیز اقدام به فروش بخشی از سهام خود در بورس کردند. به گفته کارشناسان درصد بالایی از این شرکت‌ها ورشکسته هستند و ارزشی که برای آن‌ها در بورس در نظر گرفته شده است بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها است. همین موضوع باعث شده تا این شرکت‌ها به صورت مستقیم به یکباره نقدینگی زیادی را از طریق عرضه اولیه خود بدست بیاورند.

اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان بورس و کارشناس رسمی دادگستری در گفت‌و‌گویی درباره وضعیت بازار بورس و رابطه افزایش قیمت ارز و سکه با آن به رویداد‌۲۴ می‌‍‌گوید: شکی نیست که بازار بورس دارای حباب است و برخی از آن به خوبی استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌هایی که اکنون وارد بورس می‌شوند ارزش آنها بسیار پایینتر از آن میزانی است که در بورس عنوان می‌شود، حتی بسیاری از کارشناسان برای قیمت‌گذاری هراس دارند.

 

افزایش شاخص بورس قیمت سکه و ارز را بالا می‌برد

 

وی ادامه داد: مثلا افرادی که ۸۰ درصد سهام یک شرکت را دارند تا ۶۷ درصد را شروع به فروختن می‌کنند و به اندازه ۳۰ الی ۵۰ درصد ارزش آن کارخانه پول به دست می‌آورند و این پول را وارد بازار‌های دیگری همچون بازار سکه و ارز می‌کنند و به همین ترتیب قیمت بالا می‌رود و در نهایت همین پول هم از کشور خارج می‌شود. برخی از این سهامداران پول‌های بادآورده را وارد بازار سکه و ارز می‌کنند و از این طریق به سود بیشتری دست پیدا می‌کنند.



بیشتربخوانید: قیمت دلار تا پایان دولت روحانی کاهش پیدا نمی‌کند/ ورود مردم به بازار ارز قمار است‌


غلامی با بیان اینکه دولت نیز در این زمینه مقصر است، تصریح کرد: دولت از ورود چنین شرکت‌ها و کارخانه‌هایی حمایت می‌کند و همین شرکت‌هایی که با ارزشی بیشتر از ارزش واقعی وارد بورس می‌شوند به پول‌های بادآورده دست پیدا می‌کنند و آن را وارد بازار ارز و طلا می‌کنند و به نوعی به افزایش قیمت آن کمک می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که دولت هم نمی‌تواند کاری برای آن انجام دهد. این افزایش افسارگسیخته بازار بورس فقط به نفع سوداگران است. دولت باید این مسائل را بداند و اگر هم نمی‌داند واقعا برایش متاسف هستم.

معاون پیشین سازمان بورس، ادامه داد: شک نکنید هر چقدر که شاخص بورس بالا برود، اثر خود را بر روی بازار سکه و ارز می‌گذارد. افزایش قیمت سکه و ارز بر بازار بورس بی تاثیر نیست، زیرا تاثیر خود را ازآن بازار دریافت می‌کند. اصلا مشخص نیست این همه شرکت و کارخانه به چه علتی به یکباره وارد بازار بورس شده‌اند؟ ورود شرکت‌ها به بازار بورس نوعی پول نقد برای آن‌ها است که می‌توانند به راحتی آن را وارد بازار طلا و ارز کنند.

 

بازار بورس ناامن است/ خدا به داد تازه واردها برسد

 

غلامی با اشاره به اینکه بازار بورس در بلند مدت بازار پرریسک و ناامنی است، خاطرنشان کرد: فعلا این بازار رشد دارد و نمی‌دانیم تا کی این رشد ادامه دارد، برهمین اساس نمی‌توانیم به مردم بگوییم ورود پیدا نکنند. زمانی که همه دارند بر روی این موج سواری می‌کنند، طبیعتا همه مردم وارد این بازار می‌شوند. هستند افرادی که روزانه دو سه میلیارد و حتی بیشتر از این بازار سود می‌کنند و حتی یک قرون به کشور مالیات نمی‌دهند. خدا به داد به افراد تازه وارد برسد و من وظیفه دارم که حرف بزنم و بگویم که این بازار پر از حباب است و امیدوارم عاقبت آن به خیر شود. البته باید ببینیم که تحلیل‌های سیاسی نیز به کجا می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان