تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۹

لگد زدن سرباز صرب به زن مرده بوسنایی

جنگ بوسنی و هرزگوین و صربستان در دهه 90 میلادی انجام شد. این جنگ پس از فروپاشی جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی رخ داد و این کشور به چند کشور خودمختار تجزیه شد. در تصویر تایریخی امروز، عکسی از اتفاقات جنگ آن زمان را ببینید.

جنگ بین بوسنی و صربستان

رویداد۲۴ عکسی از ران هاویو که در سال ۱۹۹۲ در بوسنی گرفته شده است. تصویر نشان می‌دهد که سرباز صرب به زنی بوسنیایی لگد می‌زند.

جنگ بین بوسنی و صربستان در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و حدود سه سال به طول انجامید. جنگی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن کشته شدند و بسیاری از غیر نظامیان، از جمله زنان و کودکان قتل عام شدند.

علت اصلی جنگ نفرت نژادی بین صرب‌ها، کروات‌ها و بوسنیایی‌ها بود که هر کدام تصور می‌کردند دارای نژادی متمایز و برتر هستند. عدم وجود جنگ‌ها و نفرت نژادی تا پیش از دهه نود اتحاد این سه کشور در یک کشور واحد سوسیالیستی تحت عنوان یوگوسلاوی بود که بروژه تیتو پس از جنگ جهانی دوم و مبارزه با آلمان‌ها ایجاد کرده بود و حس همبستگی و اتحاد سوسیالیستی در زمان تیتو آنچنان قدرتمند بود که اثری از جنگ‌ها و نفرت نژادی نمی‌ماند. با مرگ تیتو و فروپاشی سوسیالیسم یوگوسلاوی تجزیه شد و هر کدام از مناطق کشوری خودمختار شدند.


ببینید: تست اصلاح نژادی در آلمان نازی و برتری خیالی نژاد آریایی


به گزارش رویداد۲۴ با رئیس جمهور شدن اسلوبودان میلوشویچ در صربستان راست افراطی قدرت را بدست گرفت و ناسیونالیسم جایگزین سوسیالیسم شد. میلوشویچ در سخنرانی‌های متعددی به برانگیختن روحیه ملی‌گرایی و نژاد پرستی صرب‌ها پرداخت که نهایتا موجب به راه افتادن موجی از بوسنیایی، مسلمان ستیزی شد و ماشه جنگ بوسنی را کشید.

علاوه بر قتل عام بیش از صدهزار نفر و پاکسازی قومی، به بیش از ۵۰ هزار زن تجاوز شد و آثار جنگ در اقتصاد و معیشت مردم هر سه کشور درگیر تا سال‌ها دیده می‌شد. نهایتا جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۵ با صلح دیتون پایان یافت، میلوشویچ و بسیاری از نظامیان و دولتمردان برای ارتکاب جنایت جنگی محاکمه شدند و رئیس جمهور صربستان و کرواسی به دلجویی از آسیب دیدگان و قربانیان پرداختند. اما نفرت قومی و نژاد پرستی هنوز در منطقه و تحت تاثیر این جنگ‌ها وجود دارد؛ از زمان تجزیه جمهوری فدرال یوگوسلاوی تا کنون این منطقه در بالکان هیچ گاه روی صلح دائم را به خود ندیده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر تاریخی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان