تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۹

آیا ترامپ برای پیروزی در انتخابات به هکر‌ها متوسل می‌شود؟

اقدام جنجالی اخیر گروهی ناشناخته از هکر‌ها در توئیتر، شوک سختی را به مخاطبان این شبکه اجتماعی وارد کرده است. این اتفاق، درست در زمانی رخ داده است که نبرد‌های توئیتری ترامپ و بایدن به نقطه اوج خود رسیده و بنابر اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی آمریکا، رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بر بستر توئیتر شکل خواهد گرفت.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴ به نظر می‌رسد راضی‌ترین کسی که پیگیر این ماجراست، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌باشد! ترامپ به خوبی می‌داند که اگر وی بتواند برخی هکر‌ها را جهت بر هم زدن کمپین مجازی دموکرات‌ها در فضای ارتباط جمعی و رسانه‌ای تطمیع کند، می‌تواند نتایج خوبی از این بازی بگیرد! برخی رسانه‌های غربی از جمله شبکه بی بی سی تاکید کرده اند که هکر‌ها در عملیات گسترده و خرابکارانه اخیر، از تکنیک‌های خاص و بی سابقه‌ای استفاده کرده اند.

در مقابل، توییتر در اولین توضیح درباره هک بی‌سابقه حساب‌های افراد مشهور گفته هکر‌ها با یک "حمله هماهنگ‌شده مهندسی اجتماعی" برای فریب چند نفر از کارکنان توییتر موفق به این کار شده‌اند. از چندین حساب کاربری تاییده‌شده چهره‌های سرشناسی، چون باراک اوباما، جو بایدن، بیل گیتس و ایلان ماسک، توییتی منتشر شد که وعده می‌داد در ازای پرداخت هر هزار دلار بیت‌کوین، دو هزار دلار به پردازنده برمی‌گرداند. همین مسئله سبب شد تا میلیون‌ها دلار بیت کوئین توسط مخاطبان خریداری شود! مالباختگان تصور می‌کردند که با افرادی مانند اوباما، بایدن و بیل گیتس وارد معامله دوجانبه شده اند!

نکته جالب توجه اینکه "اوباما " و " بایدن " دو شخصیت مشهور حزب دموکرات که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بیشترین نقش را در مقابله با ترامپ خواهند داشت، در زمره کسانی هستند که توئیتر آن‌ها هک شده است. با این حال، کمتر کسی از حامیان مشهور ترامپ در این لیست وجود دارد! نباید فراموش کرد که بحران توئیتری اخیر، می‌تواند به صورت مستقیم بر روی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار باشد. همان گونه که اشاره شد، بسیاری از شهروندان آمریکایی خصوصا با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کمپین‌های انتخاباتی در ایالات و نقاط مختلف آمریکا، پیام‌ها و مواضع انتخاباتی نامزد‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه (بایدن و ترامپ) را از طریق توئیتر رصد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مناسبات ایران و آمریکا در صورت شکست ترامپ چگونه خواهد بود؟
حال تصور کنید که در فاصله چندساعت مانده به انتخابات، یکی از نامزد‌های انتخاباتی یا حتی اعضای کمپین انتخاباتی آن‌ها موضعی تاثیرگذار (به صورت سلبی) را ارائه کنند و آرای ساکنان یک ایالت حساس و سرنوشت ساز مانند فلوریدا و میشیگان را تحت تاثیرقرار دهند! در این صورت، فردی که توئیتر وی هک شده است، حتی با وجود تکذیب اطلاعات مندرج در توئیتر خود، نمی‌تواند آثار منفی ناشی از اعلام این موضع را به همان سرعت از بین ببرد! سوال اصلی اینجاست که آیا صاحبان شبکه توئیتر قدرت بازگشت قدرتمند با صحنه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا (به عنوان اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین شبکه اجتماعی) را خواهند داشت؟ جک دورسی مدیر اجرایی شبکه توئیتر اذعان کرده است که این شبکه روز وحشتناک و بی سابقه‌ای را سپری کرده و هنوز تحقیقات در خصوص چرایی این اقدام ادامه دارد. ضمن آنکه بسیاری از قربانیان قصد دارند از شبکه توئیتر بابت این پرونده شکایت کنند. موضوعی که وضعیت توئیتر و سهامداران آن را بغرنج خواهد کرد. کاهش ارزش سهام توئیتر طی روز‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که این حمله هکری، چه تاثیر بدی بر روی فعالیت‌های این شرکت گذاشته است.

با همه این اوصاف، کلیت این اتفاق بیش از آنکه به ضرر ترامپ باشد، به سود وی بوده است! از این رو رئیس جمهور آمریکا فعلا سخنی در این خصوص به میان نیاورده است. در پی این حمله، شهروندان آمریکایی نسبت به کارآمدی توئیتر به عنوان یک بستر قابل اطمینان برای رصد مواضع نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر با شک و تردید نگاه می‌کنند. آنچه مسلم است اینکه حمله اخیر هکر‌ها به توئیتر، بیش از آنکه نماد یک "حمله سایبری" باشد، نماد آسیب پذیری این شبکه و دیگر شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. در هر حال، به نظر می‌رسد رقابت میان بایدن-ترامپ در فضای توئیتر، وارد فاز تازه و تاثیرگذاری خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا و همراهانش سعی دارند این تاثیرگذاری عمومی را به سود خود تعریف و مدیریت کنند. هر چند که قطعا دموکرات‌ها نیز در مواجهه با این موضوع پیچیده و غیر قابل پیش بینی، تدابیری خواهند اندیشید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان