تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

جهانگیری گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با توجه به شناختی که من دارم فکر می‌کنم که آقای جهانگیری به لحاظ ویژگی‌های شخصی روحیه خوبی برای کار کردن با همه اصلاح طلبان دارد.
جهانگیری
رویداد۲۴ کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است و جریانات سیاسی درحال وارسی نیرو‌های خود و برگزیدن گزینه‌های ریاست جمهوری است. دست اصلاح طلبان، اما خالی‌تر از همیشه است و اغلب چهره‌های شاخص آن به دلایلی امکان حضور یا رای آوری در این انتخابات را ندارد. از جمله این چهره‌های شاخص نیز اسحاق جهانگیری است. او در دولت یازدهم و دوازدهم معاون اول بوده و حتی در انتخابات ۹۶ نیز در نقش کاندیدای پوششی هرچه داشت برای دولت مستقر هزینه کرد. همین هم به دلیلی برای ناامیدی اصلاح طلبان به رای آوری او تبدیل شده است. جهانگیری به عنوان فردی که در دولت اول به خصوص در حوزه اقتصاد نقشی تعیین کننده داشت و در دولت دوم روحانی نیز علی‌رغم همه مشکلات حاضر به استعفا شد در کارزار ۱۴۰۰ امکان انتقاد از وضع موجود را ندارد و مردم ناراضی از شرایط کنونی نیز قاعدتا به او اقبالی نشان نمی‌دهند.

با همه این اوصاف، اما برخی از سیاسیون در جبهه اصلاح طلب خوشبین بوده و معتقدند که جهانگیری همچنان قابلیت تبدیل شدن به یک رئیس جمهور خوب را دارد. یکی از این افراد داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب است که گفت: «آقای جهانگیری چهره محبوبی است. به نظر من مردم از فداکاری‌های جهانگیری در درون دولت آگاه هستند و می‌دانند که در این شرایط حاد و دشوار اقتصادی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، آقای جهانگیری و زحمات شبانه روزی او است که کشور را در این وضعیت نگاه داشته و اگر هر کشور دیگری بود، الان اوضاع بسیار بدتری داشت و حتی شاید شبیه ونزوئلا شده بود. اما در سایه تدبیر‌ها و تلاش‌های افراد ایثارگر مثل آقای جهانگیری در درون دولت، دشمن به هدفی که از تحریم داشت، نرسیده است».

وی افزود: «مردم هم باید بدانند که اگرچه مشکلاتی در کشور موجود است و قابل انکار نیست، اما این اولین بار بعد از دوران مصدق است که کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کند. الان مدیران دولت، کشور را بدون نفت مدیریت می‌کنند و در راس آن‌ها هم آقای جهانگیری است که در عرصه اقتصادی مجاهدت می‌کند و اجازه نمی‌دهد بحران‌های بزرگتری شکل بگیرد. کاردانی، تخصص، تدبیر و روحیه ایثارگری جهانگیری مثال زدنی است. مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما افرادی که درک درستی از مشکلات دارند ریشه آن را می‌شناسند و می‌دانید که چه راه سختی پیش روی جهانگیری و همکارانش در دولت بوده است».

قنبری تاکید کرد: «کاندیداتوری جهانگیری در ۱۴۰۰ فرصتی است برای اینکه ضمن بازگو کردن مشکلات و مسائل موجود در دولت فعلی و تبیین مناسب واقعیات کشور، تحلیل درستی از اوضاع کشور ارائه شود و مردم هم با عقلانیت و توجه به واقعیت کشور انتخاب درستی انجام دهند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: «به نظر من جهانگیری از سرمایه‌های بزرگ جریان اصلاحات برای ۱۴۰۰ است. او با روحیه ایثارگری، دلسوزی و تلاش مثال زدنی ویژگی‌های کامل یک رئیس جمهور بسیار خوب را دارد و توان این را دارد که در راس دولت قرار بگیرد و بتواند به خوبی از عهده حل مشکلات و مدیریت کشور برآید.»

بیشتر بخوانید: محمد خاتمی هم در فهرست بلند کاندیدا‌های احتمالی اصلاح طلبان قرار گرفت؟
وی درباره اینکه آیا مجموعه طیف‌های اصلاح طلب از جهانگیری حمایت خواهند کرد یا خیر؟ گفت: «با توجه به شناختی که من دارم فکر می‌کنم که آقای جهانگیری به لحاظ ویژگی‌های شخصی روحیه خوبی برای کار کردن با همه اصلاح طلبان دارد و این باعث می‌شود که اصلاح طلبان هم از او استقبال کنند».

قنبری همچنین درباره اینکه آیا دفاع از وضع موجود به عنوان فردی که معاون اول دولت بوده است، جهانگیری را در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ به چالش نمی‌کشد؟ گفت: «به هر حال جهانگیری در شرایطی در دولت حضور داشته که کشور تجربه اقتصاد بدون نفت را دارد. این یک واقعیت مهم است و به نظر من دولت روحانی، کشور را بد اداره نکرده است. درست است که برخی بدون اینکه تجربه مدیریت یک سوپر مارکت را داشته باشند، مدیرتی کشور را به نقد گرفته و به دولت می‌تازند و می‌خواهند که گرانی و وضعیت نابسامان اقتصادی را به دولت نسبت دهند، اما نباید فراموش کنیم که همین مدیران و دولت در چهار سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی در سایه امیدی که رسیدن به برجام ایجا کرده بود، نوعی ثبات بسیار خوب در کشور ایجاد کردند. به نحوی که درعرض چهار سال قیمت دلار تغییر خاصی نکرد و ثبات اقتصادی مثال زدنی ایجاد شد. مشکلات موجود یک عارضه بیرونی و ناشی از فشار‌ها و تحریم‌ها است.»

وی افزود: «دولت روحانی نهایت تلاش خود را در قالب برجام کرد که بتواند مناسبات عادی را با سایر کشور‌ها ایجاد کند، اما یک متغیر خارجی یعنی روی کار آمدن ترامپ و برهم زدن برجام که اتفاقا با برخی کارشکنی‌های داخلی (خارج از دولت) همراه شد، تاثیر گذار بود و وضع موجود را پیش آورد. من معتقدم که در کل مردم می‌دانند که ریشه مسائل و مشکلات عملکرد روحانی نیست. دلواپسان دیروز که قبلا هم با مدیریت ناصحیح خود در ایجاد تحریم‌ها موثر بوده اند، می‌خواهند از این شرایط و اوضاع نابه‌سامان اقتصادی بهره بردای تبلیغاتی برای انتخابات ۱۴۰۰ کنند، اما دولت انصافا نقشی در این وضعیت تحمیل شده به کشور نداشته و نهایت تلاش خود را کرده است. به نظر من نباید زحمات دولت را در راستای حل مشکلات ندیده گرفت.»

قنبری تاکید کرد: «مردم هم به خوبی می‌دانید که تخریب گران امروز در قالب انتقاد دنبال چه هستند؛ بنابراین معتقدم که دولت در این شرایط مظلوم واقع شده و مردم باید به کمک آن بیایند. تنها راه نجات کشور به نظر من تداوم همین مشی و روندی است که در دولت فعلی وجود داشته است. راهی غیر از خردگرایی حاکم بر این دولت نداریم. اگر قرار باشد کشور بر مدار و محور احساسات بچرند و عقلانیت دوباره کنار گذاشته شود، مشکلات بسیار وخیم‌تر خواهد شد. کشور با یک اشتباه در معرض ونزوئلایی شدن قرار می‌گیرد و مردم باید حواسشان باشد».

وی در پایان گفت: «مجاهدت‌های جهانگیری در این دولت نباید به هیچ وجه فراموش شود و تنها راه ادامه رویه همین دولت است و اگر راه نجاتی باشد، در همین تفکری است که بر دولت روحانی حاکم بوده است».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان