تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

باب دیلن و محمدعلی کلی در پشت صحنه یک کنسرت خیریه

محمدعلی کلی و باب دیلن از منتقدان سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا بودند. کلی حاضر نشد به جنگ ویتنام برود و دیلن ترانه‌های ضدجنگ می‌سرود و می‌خواند. در این تصویر تاریخی این دو را در پشت صحنه یک کنسرت خیریه ببینید.
باب دیلن و محمدعلی کلی
رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از محمدعلی کلی بوکسور معروف آمریکایی و باب دیلن خواننده مشهور سبک بومی آمریکایی در سال ۱۹۷۵ و در پشت صحنه یک کنسرت خیریه.
 
کلی و دیلن هر دو منتقد سیاست‌های ایالات متحده بودند و هر کدام نقش برجسته‌ای در مبارزات ضد جنگ ویتنام داشتند. محمدعلی کلی بخاطر شرکت نکردن در جنگ ویتنام سه سال از حضور در مسابقات ورزشی منع شد و دشمنی راست افراطی را به جان خرید. او در دفاعیه مشهورش درباره عدم شرکت خود در جنگ ویتنام چنین می‌نویسد: «ده هزار مایل از خانه دور شوم، یونیفورم بر تن کنم و بر سر آدم‌هایی بمب و گلوله بریزم که به من کاکاسیاه نمی‌گفتند و مانند سگ با من رفتار نمی‌کردند؟ نه من ده هزار مایل از خانه دور نمی‌شوم که در کشتار و قتل عام ملت فقیر دیگری همراهی کنم. کمک نخواهم کرد اربابان برده‌دار سفیدپوست سلطه خود را بر مردم تیره‌تر جهان ادامه دهند. امروز چنین شری باید ریشه‌کن شود. به من هشدار داده شده که با این موضع‌گیری میلیون‌ها دلار ضرر خواهم کرد. اما من این را پیش‌تر گفتم باز هم می‌گویم. دشمن واقعی من همینجاست.»
بیشتر بخوانید: تصاویر کمتر دیده شده از جان لنون
به گزارش رویداد۲۴  باب دیلن نیز در دوران جنگ ویتنام ترانه‌های اعتراضی بسیاری در محکومیت جنگ اجرا کرد که شاید مشهورترین آن‌ها (کوبیدن بر در بهشت) باشد. ترانه‌های دیلن با اشعار غنی و حال و هوای روستایی تاثیر بسیاری بر جوانان و مبارزین ضد جنگ داشت.
 
دیلن در ترانه‌هایش از مبارزین علیه نابرابری و ظلم می‌خواند و برای قربانیان خشونت در آمریکا ترانه‌های بسیاری اجرا کرد. او در ترانه (آزاد خواهم شد) از کلی یاد کرد و روابط بین آن دو همواره دوستانه بود.
 
دیلن پس از مرگ کلی درباره او چنین نوشت: «اگر معیار بزرگی شاد کردن تمامی انسان‌های روی زمین باشد، پس او حقیقتاً بزرگترین بود. از هر نظر او شجاع ترین، مهربان‌ترین و ممتاز ترینِ انسان‌ها بود.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان