تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

افراد بدبین در برابر کرونا آسیب پذیرترند

عضو کمیته مشورتی علمی کشوری ویروس کرونا، گفت: افراد بدبین آسیب‌پذیری بیشتری در برابر بیماری‌های روان‌تنی و ابتلا به بیماری‌های ویروسی دارند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ احمدعلی نوربالا، با بیان اینکه ویروس کرونا ناشناختگی‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: اطلاعات کم در مورد این بیماری، به‌ صورت طبیعی، موجی از تشویش و نگرانی، ناراحتی و ناامنی را در همه دنیا و از جمله کشور ما به وجود آورده و این اضطراب فراگیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث آسیب‌پذیری در برابر این ویروس و سایر بیماری‌های روان‌تنی شود.

وی افزود: در افراد آسیب ‌پذیر احتمال بروز بیماری آسم، بیماری‌های گوارشی، قلبی و ریوی و نیز بیماری‌های روانی مانند وسواس، فوبیا، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و...، افزایش می‌یابد. همچنین افرادی که دچار بیماری روانی هستند ممکن است بیماری آنها تحت تأثیر این شرایط تشدید شود. بنابراین ما انتظار چنین پیامدهایی را داریم.

عضو کمیته مشورتی علمی کشوری کووید ۱۹، در پاسخ به این پرسش که برای کاهش چنین عوارضی چه باید کرد، گفت: مردم باید تسلط و آرامش خود را حفظ کنند و بدانند چیزی که باعث نگرانی‌شان می‌شود تأثیر مخربی بر آنان دارد. این آرامش با تمریناتی مانند تن آرامی (Relaxation)، برقراری ارتباط مناسب و ایمن با عزیزان و دوستان، توکل و توسل به خدا، ورزش آرام و توجه به مسائل آرامش‌دهنده ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار کرونا در استان‌ها/ پایتخت در وضعیت قرمز


نوربالا، با تأکید بر اینکه نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه داشته باشید، افزود: افراد بدبین آسیب‌پذیری بیشتری در برابر بیماری‌های روان‌تنی و ابتلا به بیماری‌های ویروسی دارند و اگر مبتلا شوند نیز دیرتر خوب می‌شوند.

وی ادامه داد: کل دنیا و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور، درگیر این بیماری هستند و گفته می‌شود بیش از ۸۰ درصد بیماران، با علائم خفیف کنترل می‌شوند. درصدی که نیاز به بستری دارند کم است و درصد زیادی از افراد بستری نیز خوب می‌شوند و همه این‌ها نشانه‌ای از امیدواری است.

این متخصص اعصاب و روان، بر لزوم تاب‌آوری افراد تأکید کرد و گفت: باید بدانیم همه افراد در هرجایی که باشند ممکن است با یکسری مشکلات مواجه شوند و همه‌گیری کووید ۱۹ نیز یکی از این مشکلات است. دیده ‌شده افرادی که تاب‌آوری و سازگاری خود را بالا می‌برند و مواجهه مثبت و سازنده‌ای با مسائل دارند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

نوربالا، نقش خوداتکایی و خود مراقبتی را در کنترل بیماری مؤثر دانست و افزود: خوداتکایی عامل تأثیرگذار دیگری است. هرکس در هرجایی که قرار می‌گیرد بدون اینکه بداند دیگران چه کمکی می‌توانند به او بکنند، باید بداند که چگونه می‌تواند به خودش کمک کند. این خوداتکایی در مورد این بیماری همان خود مراقبتی است.

عضو هیات ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توصیه به اینکه همه افراد اصول بهداشتی را رعایت کنند و اگر آلوده شدند از خانه بیرون نیایند، گفت: رعایت اصولی که از آنها یادکردم و توکل به توسل به خدا و توجه به معنویات در کنترل این بیماری بسیار مؤثر است.

وی در پایان افزود: همه این نکات را گفتیم؛ ولی ممکن است تعدادی از افراد مشکلات روانی پیدا کنند لذا نباید در مراجعه به روانشناس و روانپزشک و گرفتن مشاوره‌های لازم ابایی داشته باشند و بدانند هیچ انگ و قبحی وجود ندارد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان