تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

قدرت تکثیر ویروس کرونا افزایش ‌یافته؟

عضو کمیته مشورتی علمی کشوری ویروس کرونا، گفت: با افزایش شمار مبتلایان به نظر می‌رسد قدرت تکثیر ویروس افزایش ‌یافته است.

اخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران

رویداد۲۴ محبوبه حاجی عبدالباقی، با اشاره به شیوع مجدد کرونا در کشور، گفت: متخصصان کشور تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در زمینه این بیماری انجام داده و تجربیات بسیاری کسب کرده‌اند که نتیجه این مباحث به مسئولان منتقل می‌شود تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

عضو کمیته مشورتی علمی کشوری کووید ۱۹، با اشاره به پیشینه اقداماتی که تاکنون انجام شده است، افزود: از اواخر بهمن ۹۸، نشست‌های علمی تشکیل و پروتکل‌های بهداشتی و درمانی تدوین شد. هماهنگی بزرگی بین دستگاه‌های مختلف به وجود آمد و اغلب با تصور اینکه مسیر ساده‌ای است و بیماری به راحتی کنترل می‌شود، وارد عرصه شدند.

وی ادامه داد: خوش وقتی موج اول کووید ۱۹ در کشور، همزمانی آن با تعطیلات نوروز و ماه رمضان بود که خود به خود منجر به کاهش فعالیت‌ها شد و تعطیلی که صورت گرفت به کنترل بیماری کمک کرد. اما با از سرگیری فعالیت‌ها و جهشی که ساختار ویروس پیدا کرده، قدرت انتقال آن بیشتر شده و افرادی که مبتلا می‌شوند دچار عوارض بیشتری هستند.


بیشتر بخوانید: افراد بدبین در برابر کرونا آسیب پذیرترند


حاجی عبدالباقی با اشاره به خستگی کادر بهداشت و درمان، گفت: این بیماری هنوز درمان و واکسن مشخصی ندارد. افزایش شمار مبتلایان و تعداد بیمارانی که فوت می‌کنند و همچنین ابتلای کادر درمان به این بیماری و کاهش نیروی بیمارستان‌ها حجم کار بسیاری را تحمیل می‌کند و این باعث خستگی جسمی و روحی کادر درمان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با طرح این سئوال که در چنین شرایطی چه باید کرد، افزود: راه‌حل اصلی پیشگیری است. به خصوص در شرایطی که ماه محرم را در پیش داریم.

وی ادامه داد: برگزاری هرگونه مراسمی که در آن تجمعات زیاد باشد منجر به ابتلای افراد بسیاری می‌شود. من فکر می‌کنم اگر در برپایی مراسم عزاداری حتی اگر یک نفر براثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست بدهد همه آنهایی که باعث این تجمع شده‌اند به جای اینکه ثواب ببرند جنایت کرده‌اند. چرا که همه می‌دانیم این بیماری می‌تواند منجر به مرگ بعضی از افراد شود.

عضو کمیته مشورتی علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: با افزایش شمار مبتلایان به نظر می‌رسد قدرت تکثیر ویروس افزایش‌یافته است.

وی افزود: ما بر تعطیلی مشاغل کوچک تأکید نداریم چرا که با معیشت مردم سروکار دارد ولی تأکید می‌کنیم که همه مشاغل با رعایت دقیق پروتکل‌ها فعالیت کنند و بر این امر نظارت صورت گیرد. اما مراسم عزاداری وابسته به معیشت مردم نیست و نتیجه برگزاری آن فشار زیاد به کادر درمان، صرف هزینه‌های بسیار و صدمات جبران‌ناپذیر است.

حاجی عبدالباقی تاکید کرد: استفاده از ماسک در مراسم عزاداری نیز فایده‌ای ندارد زیرا گریه و شیون باعث انتقال بیشتر ویروس و همچنین خیس شدن و بی‌اثر شدن ماسک می‌شود. اگر غذای نذری نیز با دست‌های خیس و آلوده به ترشحات تنفسی خورده شود، مسلماً باعث ابتلا و افزایش انتقال بیماری می‌شود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان