تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

دروازه‌بان پرسپولیس: به کالدرون فشار آوردند تا من را اخراج کند

رادوشوویچ دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: در ابتدای حضور کالدورن در ایران برخی از اعضای باشگاه فشار می آوردند تا او من را اخراج کند.

دروازه‌بان پرسپولیس

رویداد۲۴ بوژیدار رادوشوویچ یکی از ۷ بازیکن پرسپولیس است که در چهار قهرمانی متوالی این تیم حضور داشته است. نکته جالب این است که او شروع خوبی در پرسپولیس نداشت اما رفته رفته توانست با شرایط کنار بیاید تا امروز تبدیل به مرد اول دروازه پرسپولیس و یکی از محبوب ترین نفرات این تیم شود.

این دروازه‌بان ۳ فصل دیگر هم با سرخپوشان قرارداد دارد و بارها ابراز امیدواری کرده که بتواند فوتبالش را در این تیم به پایان برساند.

این دروازه‌بان روز یکشنبه، به سوالات مختلف در مورد حضور در ایران، پیوستن به پرسپولیس، رقابتش با دروازه‌بان تیم ملی کرواسی، زندگی در ایران و ... پاسخ داد که در زیر می‌خوانید:

به روزهای ابتدایی حضور در ایران بازگردیم. چه شد که به پرسپولیس پیوستی؟
حدود ۵ سال پیش بود و من از تیم «دبرسن مجارستان» به پرسپولیس پیوستم. من خیلی هیجان زده بودم چرا که به بزرگترین تیم ایران آمده بودم و قسمتی از تاریخ این باشگاه شدم.

تو از فوتبال اروپا به پرسپولیس آمدی. جایی که در تیم مطرح مجارستانی دروازه‌بان اول بودی و حتی در لیگ اروپا هم بازی کردی اما چه شد که به عنوان دروازه‌بان دوم به پرسپولیس آمدی؟
برانکو از من خواست راهی ایران و تیم پرسپولیس شوم. پرسپولیس تیم بزرگی بود. من با خانواده و همسرم مشورت کردم و سپس ایران را برای ادامه فوتبالم انتخاب کردم.

شروع خوبی با پرسپولیس نداشتی. در اولین بازی برابر قشقایی به میدان رفتی و عملکردت با انتقادات زیادی مواجه شد. حتی برخی‌ها به صفحه اینستاگرامت هجوم بردند و مجبور شدی آن صفحه را حذف کنی. از آن روزها برایمان بگو.

من ناراحت بودم چرا که برابر تیمی بازی کردیم که در لیگ دسته سوم و یا چهارم بود. این یک فاجعه برای همه ما پرسپولیسی‌ها بود. آن اتفاقات آن زمان رخ داد اما دیگر تکرار نشد و نمی‌شود. مهم الان است که خوشحالم.


بیشتر بخوانید: رادوشویچ، علیه بیرانوند، رحمتی و فرناندو


در اولین دیدار هم که پرسپولیس را همراهی کردی در تبریز با سنگ سرت شکست. درست است؟
پیش از بازی به من گفتند که استادیوم اصلی تحت بازسازی است و بازی موقتا در یک ورزشگاه کوچک برگزار خواهد شد. زمانی که برای گرم کردن وارد ورزشگاه شدم دیدم که ده ها هزار هوادار در نزدیک ترین محل به زمین مستقر شدند. آنجا فهمیدم که بازی بزرگی پیش رو داریم. ما وارد زمین شدیم و چند ثانیه نگذشته بود که سنگی به سر من برخورد کرد و خون از سرم سرازیر شد. خدا را شکر که مشکلی پیش نیامد اما برای بازی اول تجربه خوبی نبود.(با خنده)

نکته دیگر این است که حضورت برای پرسپولیس خوش‌یُمن بوده. از حدود ۳۰ مسابقه‌ای که برای پرسپولیس در این چهار فصل به میدان رفتی تنها ۳ شکست را تجربه کردی و در سایر بازی‌ها نتایج خوبی رقم خورد.
بیشتر بازی‌ها برای پرسپولیس با برد همراه بود. پرسپولیس برای همه بازی‌ها برنامه دارد که چگونه قهرمان شود. ما در سال‌های اخیر در بیشتر بازی‌ها پیروز شدیم و از این موضوع خوشحالم.

یکی از معدود بازیکنانی بودی که در هر ۴ قهرمانی اخیر حضور داشتی. دلیل اصلی این موفقیت‌ها از دید تو چیست؟
پرسپولیس همیشه باشگاه بزرگی در ایران بوده است اما زمانی که به ایران آمدم فکر می‌کنم این تیم ۱۰ سالی بود که نتوانسته بود قهرمان شود. برانکو تیم خوبی را ساخت و روانه مسابقات کرد و در نهایت هم قهرمان شد. این روند با کالدرون هم ادامه پیدا کرد و یحیی گل‌محمدی هم به خوبی کار را ادامه داد تا باز هم قهرمان شویم. همدلی بازیکنان هم دلیل دیگری این موفقیت بود.

پیش از اینکه به پرسپولیس بیایی سابقه بازی مقابل صد هزار هوادار را داشتی؟
صد هزار هوادار که هرگز. اما زمانی که در هیدوک کرواسی بودم ورزشگاه خانگی ما ۱۴ هزار نفر ظرفیت دارد که برای تمام مسابقات پر می‌شود. در دبرستن مجارستان هم در هر بازی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار هوادار به ورزشگاه می‌آمدند. در بوسنی و مونته نگرو هم شرایط اینگونه بود.

در طول دوران بازیگری‌ات چند جام داری؟
۴ لیگ، یک حذفی و سه سوپرکاپ با پرسپولیس، در مونته نگرو و بوسنی هم قهرمان شدم. اما با هایدوک دوست داشتم قهرمان شوم که چندین فینال را واگذار کردیم و دوست دارم با این تیم هم قهرمانی داشته باشم.

به پرسپولیس بازگردیم. مربیان فعلی بارها از تو به عنوان دروازه‌بان اول پرسپولیس برای فصل آتی نامبرده اند.
این باعث خوشنودی من است که مربیان به من اعتماد کردند و من هم تلاش می کنم همیشه با ارائه بهترین عملکردم جواب انتقادات را بدهم. من چهارسال برای پیدا کردن فرصت صبر کردم و الان هم به آنچه منتظرش بودم رسیدم.

معمولا در تیم‌ها دروازه‌بان های اول و دوم رابطه خوبی ندارند اما تو و بیرانوند نشان دادید که رابطه بسیار حرفه‌ای بین شما حاکم بود.
همیشه همدیگر را حمایت می‌کردیم و برای بهتر بودن به هم کمک می‌کردیم. او بهترین دروازه‌بان ایران است. حضور دروازه‌بان اول تیم ملی هم باعث شد تا من با انگیزه ۲۰۰ برابر کار کنم و برای بهتر شدن بجنگم. هر دو ما برای یکدیگر مفید بودیم و رابطه خوبی با یکدیگر داشتیم. البته رابطه خوب ما همچنان ادامه دارد.

تو خودت دروازه‌بان دوم بودی و اهمیت حضور یک دروازه‌بان دوم خوب را می‌دانی. در حال حاضر هم این شرایط برای تو اتفاق افتاده. ترجیح می‌دهی یک دروازه‌بان جوان روی نیمکت حضور داشته باشد یا یک دروازه‌بان در سطح اول فوتبال ایران؟
بهتر است کادر فنی پاسخ این سوال را بدهد. من کار خودم را دنبال می کنم و همیشه تلاش می‌کنم بهترین باشم. آنها می‌توانند هرگونه که می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند.

همیشه ارتباط خوبی با هواداران داشتی. حتی وقتی بازی نمی‌کردی.
هواداران همیشه ما را حمایت می‌کنند و در همه مسابقات به نحوی تیمشان را تشویق می‌کنند که انگار فینال جام جهانی است. آنها بی‌نظیر هستند و همیشه به من لطف داشتند.

زمانی که برانکو از پرسپولیس رفت خیلی‌ها معتقد بودند که دیگر کروات‌ها در باشگاه جایی نخواهند داشت. اما تو ماندی.
من بازیکن بودم و اعلام هم کرده بودم که برای من پرسپولیس مهم تر از هر چیزی است و در این تیم می‌مانم اما افرادی که الان در باشگاه نیستند من را نمی‌خواستند و به کالدرون برای اخراج من فشار می‌آوردند. الان من اینجا هستم اما خبری از آن افراد نیست.

در مورد کالدرون صحبت کن. ابتدا از او انتقادات زیادی می‌شد.
هر مربی اصول خود را دارد. او افتخارات زیادی داشت و رفته رفته توانست بهترین عملکردش را نشان دهد و دیدید که کارش را در رده اول به پایان رساند.

خودت به موضوع مهمی اشاره کردی. در اول فصل ممکن بود پرسپولیس را ترک کنی. چه اتفاقی بین تو و کالدرون افتاد؟
لازم نیست در مورد اسامی صحبت کنم اما همه می‌دانند منظورم چه افرادی است. من پسر خوبی هستم که نام آن نفرات را نمی‌گویم اما آنها در پرسپولیس کارهای مثبتی انجام ندادند. کالدرون مربی در سطح جهانی بود و همیشه در قلب من جای دارد. او تازه به پرسپولیس آمده بود و هنوز کامل با شرایط آشنایی نداشت. کالدرون صحبت هایی که با او در خصوص من شده بود را با من در میان گذاشت و طبیعی بود که کالدرون به حرف آن فرد گوش کند چون آنها او را آورده بودند. من کاملا حرفه‌ای با سرمربی وقت صحبت کردم و او از من حمایت کرد. اما او هم قبل از ترک ایران فهمید که آن افراد چه نیتی داشتند. او رفته رفته از من هم شناخت پیدا کرد و از من حمایت کرد.

بارها اعلام کردی که طرفدار تیم شهرت هایدوک اشپیلت هستی که از تیم‌های ریشه‌دار کرواسی است. آیا می‌توان آن را با پرسپولیس مقایسه کرد؟
ابتدا این را بگویم که شهر ما بسیار کوچک است و تنها ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. کشورم کرواسی هم تنها ۴ میلیون جمعیت دارد. هایدوک قدیمی‌ترین گروه هواداری را در منطقه دارد. مردم شهرم برای هایدوک جانشان را هم می‌دهند. هایدوک برای من ریشه‌ای مقدس دارد. اگر مقابل برانکو می‌گفتم که هایدوک بزرگ‌ترین تیم کرواسی است او مخالفت می‌کرد و دینامو را بزرگ‌ترین تیم می‌خواند اما برای من هایدوک بزرگ‌ترین تیم کرواسی است. هواداران پرسپولیس هم روز و شب با این تیم زندگی می‌کنند و در همه جا هستند. این بی‌نظیر است. پرسپولیس و هایدوک ۲ تیم بزرگ من هستند که همیشه از صمیم قلب این ۲ را دوست دارم.

وقتی در هایدوک بودی با دروازه‌بان‌های تیم ملی کرواسی دنیل سوباشیچ و کالینیچ همبازی بودی و سابقه رقابت با دروازه‌بان‌های بزرگ را داری. آن زمان تو بیشتر بازی می‌کردی یا سوباشیچ؟
ما در فصل ۲۰۱۰ با هم همبازی بودم. ۱۰ سال پیش بود. سوباشیچ، کالینیچ و من. دروازه‌بان‌های تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه. فصل خوبی را پشت سر گذاشتیم و دوم شدیم. به لیگ اروپا رفتیم و در آنجا بازی کردیم. من هم ۱۵ بازی در آن فصل انجام دادم و رابطه خوبی با هر ۲ آنها داشتم. من آن زمان دروازه‌بان دوم بودم و ۲۱ سال سن داشتم اما مربی تیم هر زمان صلاح می‌دید به من بازی می‌داد.

کرواسی فوتبالیست های بزرگی در دنیا دارد. آیا با آنها ارتباطی داری؟
زمانی من برای تیم های زیر ۱۷،۱۹، و ۲۱ سال کرواسی بازی می‌کردم و در آن تیم‌ ها با بیشتر بازیکنان بزرگ کرواسی که در جام جهانی ۲۰۱۸ دوم شدند، همبازی بودم و رابطه خوبی با هم داریم. دیان لوورن لیورپول، ایوان پرسیچ بایرن مونیخ و ... از دوستان خوب من هستند.

به فوتبال کرواسی برسیم. زمانی که دالیچ سرمربی شد، خیلی‌ها از او انتقاد کردند اما او توانست تیم کرواسی را نایب قهرمان جهان کند.
او در امارات و عربستان نتایج خوبی گرفته بود. شاید ابتدا خیلی‌ها نسبت به او و تیمش امیدوارم نبودند اما ثابت کرد که انتخابش بی‌دلیل نبود. الان در دنیای فوتبال هم همه به عنوان یک ابرقدرت به این تیم نگاه می‌کنند.

سوال دیگر در مورد تیم ملی کرواسی این بود که همیشه از برانکوایوانکوویچ به عنوان یکی از کاندیداهای هدایت تیم ملی این کشور یاد می‌شود. آیا او واقعا گزینه است یا تنها نامش به عنوان گزینه مطرح می‌شود؟
او ثابت کرده لایق سرمربیگری در تیم ملی کرواسی است. او باتجربه است و به طور حتم یکی از سه مربی برتر کرواسی است که روزی دوباره به تیم ملی کرواسی باز خواهد گشت.

دربی بزرگ کرواسی همیشه بین هایدوک و دینامو برگزار می‌شود. نظرت در مورد آن دربی چیست؟
توانستیم در مسابقات اخیر دینامو را شکست دهیم و از این بابت خوشحالم اما هایدوک متاسفانه مشکلات زیادی دارد. با این حال همیشه مسابقات این ۲ تیم کل کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه آخرین جامی که بردیم سال ۲۰۰۵ بود. برای تیم بزرگی مانند هیادوک خوب نیست که ۱۵ سال جام نبرد. باید چیزهایی در این تیم تغییر کند. این شرایط برای ما که هوادار این تیم هستیم سخت بود.

در خیلی از کشورهای اروپا بازی کردی. فوتبال ایران را به چه کشوری از اروپا می‌توان مقایسه کرد؟
در ایران بازیکنان با کیفیتی حضور دارند و از نظر تاکتیکی هم در شرایط خوبی هستند آنها بسیار سریع عمل می‌کنند و بازی در ایران خیلی سخت است. لیگ ایران من را هم غافلگیر کرد. آینده فوتبال ایران از دید من روشن است.

در فوتبال ایران کروات‌های زیادی به عنوان مربی و بازیکن حضور داشتند. دلیل این ارتباط خوب به نظر تو چیست؟
۱۰ سال پیش در هایدوک اسپیلت، استانکو مربی من بود. او زحمات زیادی برای من کشید. استانکو در رختکن همیشه با هیجان از پرسپولیس و هوادارانش برای ما می‌گفت و از همان زمان از پرسپولیس شناخت داشتم. از طرفی کروات ها برای چالش‌های بزرگ آماده هستند و فکر می‌کنم به خاطر همین است که آنها به ایران می‌آیند.

آیا با پرسپولیسی‌های دیگری همبازی بودی؟
به غیر استانکو که مربی من بود، ماته دراگچوویچ همبازی من بود. همچنین بودیمیر از دوستان نزدیک من بود. دوستان زیادی داشتم که به ایران آمدند و برای تیم‌های دیگر بازی کردند.

پیش از این برخی کروات‌ها به سبک زندگی مشابه ایرانی‌ها و کروات‌ها اشاره کرده بودند. آیا واقعا این سبک بین مردم ۲ کشور مشابه است؟
فرهنگ و شرایط متفاوت است اما در ایران همه چیز خوب است. من و خانواده‌ام اینجا راحتیم و از زندگی در ایران لذت می‌بریم. من غذاها، کافی‌شاپ ها و پارک ها را دوست دارم و از زندگی در اینجا لذت می‌برم.

به غذا اشاره کردی؟ کدام غذا ایرانی را دوست داری؟
جوجه کباب. قرمه سبزی و قیمه. کیفیت برنج ایرانی در دنیا بی‌نظیر است. ما در کرواسی برنجی با این کیفیت نداریم.

آیا بین غذاهای کرواسی و ایرانی، غذای مشابهی را داریم؟
با توجه به اینکه شهر من یک شهر ساحلی است، غذاهای دریایی آن قسمت معروف است. غذاهایی مانند میگو و ماهی مشابه است اما دقیقا یکی نیست.

در اشپیلت معروف‌تر هستی یا در ایران؟
ایران. پرسپولیس برای مردم موضوع ویژه‌ای است و نمی‌توان آن را با دیگر مناطق مقایسه کرد. وقتی در اشپیلت راه می‌روم نه عکسی در کار است و نه سوالی. اما اینجا مردم و هواداران همیشه لطف دارند.

چندی پیش یکی از سایت‌های کرواسی به این موضوع اشاره کرده بود که بازیکنی که ملی‌پوش نیست و در ایران بازی می‌کند، جزو افرادی است که بیشترین فالوئر را دارد.
این برای من جالب بود. آنها فهرستی را از بازیکنانی که بیشترین تعداد فالوئر را داشتند منتشر کردند که تمام آنها در تیم ملی بازی می کردند و من هم در بین ۱۰ نفر بالا بودم. البته این موضوع مهم نیست. مهم آن چیزی است که من در زمین ارائه می‌دهم و چگونه از دروازه‌ام دفاع می‌کنم. تعداد فالوئر و اینستاگرام چندان مهم نیست.

آیا می‌توان سبک فوتبال ایران و کرواسی را با یکدیگر مقایسه کرد؟
این مقایسه سخت است. در تیم ملی کرواسی مودریچ در رئال بازی می‌کند. راکیتیچ در بارسلونا. پریشیچ بایرن مونیخ. بروزوویچ اینترمیلان. لوورن لیورپول. آنها در کلاس اول جهانی هستند و در این شرایط وقتی دالیچ یک بازیکن را از لیگ کرواسی دعوت می‌کند افتخار بزرگی برای آن بازیکن اتفاق افتاده است. فوتبال کرواسی متفاوت است و این تیم الان در رده دوم دنیا است. فکر نمی‌کنم بشود فوتبال دو کشور را با یکدیگر مقایسه کرد. تیم ملی ایران هم خیلی خوب است اما نمی‌توان آن را با کرواسی مقایسه کرد.

تو عملکرد بسیار خوبی داشتی و توانستی در بیشتر مسابقاتی که برای پرسپولیس به میدان رفتی کلین شیت کنی. آیا امید داری روزی به تیم ملی کرواسی دعوت شوی؟
این خیلی سخت است. دعوت به تیم ملی یک رویا برای من است اما خیلی سخت است. من در لیگی بازی می‌کنم که مردم کرواسی شناخت چندانی از آن ندارند. با توجه به شناختی که از خودم و توانایی‌هایم دارم می‌توانم در تیم ملی هم بازی کنم اما این خیلی سخت است و فکر نمی‌کنم به وقوع بپیوندد.

اما تو پیش از این با سوباشیچ رقابت داشتی.
او به موناکو رفت. عملکرد خیلی خوبی داشت و توانست بهترین دروازه‌بان فوتبال فرانسه شود. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد. او واقعا خوب است.

در طول این سال‌ها می‌دانیم که از کشورهای زیادی در اروپا و حتی تیم‌های عربی پیشنهاد داشتی. با توجه به اتفاقاتی که رخ داد چرا ماندی؟
همسرم بیشترین مشورت را به من داد. او به من گفت که هر جای دیگری بروی باید از ابتدا کارت را شروع کنی و باید با شرایط جدید وفق پیدا کنی. او بهترین مشورت را به من داد. از طرفی هواداران. شاید زمان زیادی شرایط سختی داشتم اما همیشه آن هواداران از من حمایت کردند.

بهترین دوستت در پرسپولیس چه کسی بود؟
افراد زیادی به پرسپولیس آمدند و رفتند اما دو سال پیش من تنها خارجی تیم بودم و به همین خاطر سعی کردم بیشتر فارسی یاد بگیرم و با آنها ارتباط برقرار کنم. آنها همیشه برای من احترام قائل بودند و من هم به آنها احترام می‌گذارم. دیگر بازیکنان من را به چشم یک بازیکن ایرانی می‌بینند و فکر می‌کنم این برای یک بازیکن خارجی مهم‌ترین مساله باشد.

بارها به این موضوع اشاره کردی که دوست داری فوتبالت را در پرسپولیس پشت سر بگذاری. فکر می‌کنی این اتفاق رخ دهد؟
من تازه ۳۱ سال دارم و هنوز هم پیر نیستم. این موضوع به مربیان، کادر مدیریت باشگاه، شرایط پیش رو و خیلی از مسائل دیگر بستگی دارد اما این اگر همه چیز در راه خوبی پیش برود می‌مانم.

فکر می‌کنی روزی کاپیتان پرسپولیس شوی؟
این مسائل چندان در اولویت نیست. مهم ترین موضوع موفقیت تیم است و الان کاپیتان سید جلال است. او یکی از بهترین دفاع های ایران و آسیا است. احمد نوراللهی هم اینجا است. من زیاد به این موضوع فکر نمی‌کنم و بیش از هر چیز دوست دارم با تیم موفق شوم.

از این مسائل بگذریم. سبک دروازه‌بانی خاصی داری که تو را متفاوت کرده است؛ عکس العمل‌های سریع و ... . در مورد این مساله صحبت کن.
مدرسه دروازه‌بانی هایدوک اسپیلت در اروپا بی‌نظیر است. در سالیان اخیر هم بیشتر محصولات آکادمی دروازه‌بانی این باشگاه به تیم ملی رسیدند. پلوتیکوسا، سوباشیچ، کالینیچ همه دروازه‌بان‌های هایدوک بودند. خیلی از دروازه‌بان‌های هایدوک در سرتاسر دنیا بازی می‌کنند. در این مدرسه جزئیات تکنیکی بیش از هر چیز دیگر مورد تاکید قرار می‌گیرد.

چندی پیش نشستی را با دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران داشتی در مورد آن جلسه صحبت کن.
من و میلیچ بازیکن استقلال در این نشست حاضر شدیم اما صحبت چندانی در مورد فوتبال نشد.

آیا اسکوچیچ می‌تواند موفق شود؟
اسکوچیچ مربی خیلی جوانی است و در ایران با خونه به خونه، فولاد و تیم های دیگر نتایج خوبی گرفت و در نهایت هم توانست سرمربی تیم ملی ایران شود. این افتخار بزرگی است که مربی کروات سرمربی تیم ملی ایران شده است. او در تیم ملی هم می‌تواند موفق شود و ابتدا باید در بازی‌های مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی ظاهر شود. او کارش را به خوبی انجام خواهد داد.

در مورد میلیچ صحبت کن. با او ظاهرا خیلی رفیق هستی؟
می‌توانم بگویم که من و میلیچ از ابتدای زندگی با هم بودیم. از آکادمی هایدوک در سنین بسیار پایین. او سپس به سوییس رفت راهمان جدا شد اما باز هم در ایسترا با هم همبازی بودیم. او به روستوف ترانسفر شد و سپس به ناپولی و تیم ملی کرواسی رفت و الان هم در دیگر تیم بزرگ ایران است. (البته نه بزرگتر از پرسپولیس). البته مشکلاتی برای او وجود دارد اما امیدوارم آنها حل شود تا بتواند بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد. مطمئن هستم او خیلی بهتر از این‌ها می‌تواند در مسابقات ظاهر شود.

از قدیم کری‌خوانی بین استقلال و پرسپولیس رواج داشت. آیا این کری‌خوانی بین تو و میلیچ هم وجود دارد؟
من برای او معنای ۴ و ۶ را توضیح دادم. پس از قهرمانی هم گفتم که دیگر عدد ۴ را نشان ندهد و او هم قبول کرد.

در مورد علیرضا بیرانوند صحبت کن. آیا او در فوتبال اروپا هم می‌تواند موفق شود؟
علیرضا این پتانسیل را دارد که در ۵ لیگ برتر اروپا بازی کند. او با عملکردش در پرسپولیس این را ثابت کرد و فرم دروازه‌بانی‌اش هم خوب است. او دنبال چالش جدیدی بود و تصمیمش برای پیوستن به رویال آنتورپ بسیار خوب بود. انتورپ جزو بهترین باشگاه‌های بلژیک است و می‌تواند موفق ظاهر شود.

آیا او می‌تواند به باشگاه‌های بزرگ اروپا هم برود؟
البته اما او ابتدا نیاز دارد تا برای آنتوپ و تیم ملی ایران بازی کند.برای بیرانوند بهترین اتفاق ها را آرزو می‌کنم.

در این پنج سالی که در پرسپولیس بودی خاطره جالبی از تیم داری؟
فضای رختکن و تیم همیشه خوب و شاد است و ما با روحیه خوب برای بردن جام‌های مختلف تلاش می‌کنیم.

فارسی را خیلی خوب یاد گرفتی. چه کسی به تو کمک کرد؟
هیچ کس. من فقط گوش می‌کردم و سعی می‌کردم بفهمم. البته آدام همتی هم به من کمک زیادی کرد. او همیشه صحبت‌ها را برای من ترجمه می‌کرد. از طرفی پنج سال ایران هستم و طبیعی است که چیزهایی را یاد بگیرم.

برای یک دروازه‌بان، برقراری ارتباط با مدافعان اهمیت ویژه‌ای دارد. از روز اول چطور این کار را انجام می‌دادی؟
کار سختی نبود. من مانند یک دروازه‌بان ایرانی می‌توانم با مدافعانم صحبت کنم. همه من را می‌فهند به جز مهدی شیری. (با خنده)

بعد از اینکه برانکو پرسپولیس را ترک کرد خیلی به این موضوع اشاره کردند که زمان موفقیت سرخپوشان به اتمام رسیده است اما دیدیم که این موفقیت‌ها ادامه پیدا کرد. از دید تو تا چه زمانی این قهرمانی‌ها ادامه خواهد یافت؟
ما تلاش می‌کنیم تا جایی که امکانش باشد قهرمان شویم. بهترین جواب را اما این فصل دادیم و قهرمان شدیم. این آسان نبود اما با اختلاف قهرمان شدیم. این بهترین جواب است و موفقیت‌های ما خاتمه پیدا نکرده است. ما بازیکنان بزرگی داریم و این راه را ادامه خواهیم داد.

به عقب بازگردیم. پرسپولیس با ۱۴ بازیکن به فینال آسیا رسید. دلیل اصلی آن موفقیت چه بود؟
همه با انگیزه در تمرینات شرکت می‌کردند. می‌دانستیم که به اندازه کافی بازیکن نداریم و همه بازیکنان برای موفقیت در آن لحظه تلاش می‌کردند که بهتر شوند. از طرفی برانکو می‌دانست چه زمانی چه رفتاری کند که روی بازیکن فشار وارد شود و یا این فشار برداشته شود. همه چیز در آن زمان عالی بود.

برخی کشورهای خارجی سعی دارند ایران را کشوری نا امن جلوه دهند. به عنوان یک خارجی که به ایران آمدی نظرت در این باره چیست؟
اول از همه من یک فوتبالیست حرفه‌ای هستم و با مشورت با خانواده‌ام ایران را برای زندگی انتخاب کردم. ایران کشور دوم من است و من از زندگی کردن در اینجا راحت هستند. ۴ سال است که اینجا هستم و از زندگی در این کشور رضایت دارم. مردم را قلبا دوست دارم. کوچکترین مشکلی در ایران ندارم و خانواده‌ام هم از زندگی در اینجا لذت می‌برند.

تو خودت راه پدرت را رفتی و دروازه‌بان شدی. آیا دوست داری فرزندت هم راه تو را در پیش بگیرد؟
ابتدا امیدوارم او مرد بزرگی شود و سالم باشد. سپس در درسش موفق باشد و اگر دوست داشت سمت فوتبال بیاید. اگر دوست داشت دروازه‌بان شود من حتما او را راهنمایی خواهم کرد. برای من مهم ترین موضوع این است که او انسان خوبی باشد.

در پایان حرفی داری؟
از شما تشکر می‌کنم که من را به این خبرگزاری دعوت کردید و برای من افتخار است که اینجا هستم. همیشه مردم به من و خانواده‌ام احترام گذاشتند و امیدوارم بتوانیم زود هواداران را در کنار خودمان ببینیم و زندگی به حالت عادی بازگردد. همه مردم هم از سلامت برخوردار باشند و مراقب باشند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان