تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

مقام عراقی: الکاظمی آخر مرداد با ترامپ دیدار می‌کند

الکاظمی قرار بود ژوئیه گذشته به واشنگتن سفر کند، اما به دلایل نامعلوم این سفر انجام نشد.
دیدار الکاظمی و ترامپ
رویداد۲۴«فرهاد علاءالدین»، رییس شورای مشاوران دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که «الکاظمی» و «ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، ۲۰ اوت جاری (۳۰ مرداد) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به نقل از میدل ایست نیوز، علاءالدین گفت که برنامه ریزی برای دور دوم گفتگو‌های راهبردی بغداد - واشنگتن پس از تعیین زمان دیدار الکاظمی و ترامپ در ۲۰ اوت در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که این گفتگو‌ها اهمیت بسیاری در تعیین نقش ایالات متحده و نیرو‌های ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم در عراق دارد.

الکاظمی قرار بود ژوئیه گذشته به واشنگتن سفر کند، اما به دلایل نامعلوم این سفر انجام نشد.

«رحیم العبودی» نماینده پارلمان و عضو جریان حکمت ملی عراق هفته گذشته اعلام کرد که در پی تغییر برنامه‌های سفر الکاظمی به عربستان، به علت بستری شدن پادشاه سعودی در بیمارستان، سفر نخست وزیر عراق به آمریکا نیز که قرار بود در ژوئیه انجام شود به ماه اوت موکول شد.

به گفته وی، در این سفر دور دوم گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا با حضور مقام‌های بلندپایه و وزیران امور خارجه، دارایی، دفاع، کشور و برق و فرماندهان امنیتی در واشنگتن برگزار خواهد شد.

وی افزود که عراق امیدوار است که موضوع تعادل در روابط خارجی و دور ماندن از محوربندی‌ها حالت واقعی و عملی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: جنجال انتخابات زودهنگام در عراق؛ نخست وزیر دنبال چیست؟
وبگاه «عین العراق» نیز نوشته بود در دور دوم این گفتگو‌ها در پایتخت آمریکا، هیات عراقی به ریاست الکاظمی و طرف آمریکایی وزیر امور خارجه یا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دور تازه گفتگو‌ها شامل تنظیم توافق نامه‌های جدید از جمله در باره حضور نظامی آمریکا، انرژی، اقتصاد و بورسیه‌های تحصیلی است.

هیات‌های دو طرف در زمان حاضر مشغول تدوین و بررسی مفاد توافق نامه‌ها پیش از تاریخ برگزاری دور دوم گفت و گوی راهبردی هستند.

پیش از این دولت «نوری المالکی» در عراق و «جورج بوش» در آمریکا، «توافق نامه چارچوب راهبردی» را امضا کردند که گفتگو‌های فعلی با هدف بررسی دوباره این توافق نامه است.

دور نخست گفت و گوی راهبردی بغداد - واشنگتن ۲۲ خرداد گذشته با حضور نمایندگان عراق و آمریکا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دولت عراق و آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی در این باره بر کاهش نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق تأکید کردند.

در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال ۲۰۰۸ منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از عبدالکریم هاشم مصطفی معاون وزیر امور خارجه عراق و دیوید هیل به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوع‌هایی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیانیه می‌افزاید: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان