تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

مسؤولان اسرائیلی: صلح با امارات شهرک‌سازی‌ها را متوقف نمی‌کند

برخی مسؤولان اسرائیلی تاکید کردند، در توافق عادی‌سازی با امارات، از تل‌آویو خواسته نشده ساخت‌وساز‌ها را در شهرک‌ها متوقف کند.
امارات و اسرائیل
رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز پخش رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مسؤولان این رژیم که نام آن‌ها ذکر نشده، اعلام کرد که هیچ گونه درخواستی از طرف دولت آمریکا برای تعلیق ساخت‌وساز‌ها در شهرک‌ها مطرح نشده و آن‌ها قصد چنین کاری را ندارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با اعلام توافق "تاریخی" امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط تاکید کرد که این رژیم شهرک‌سازی‌ها را متوقف خواهد کرد.

اوایل ماه جاری میلادی ۱۵ سفیر اروپایی با ارسال نامه اعتراض‌آمیزی برای کابینه اسرائیل، به آن درباره قصدش برای آغاز یک پروژه شهرک‌سازی در منطقه (E ۱) واقع در حد فاصل قدس و کرانه باختری اشغالی هشدار دادند.

با وجود تاکید بر توقف طرح الحاق در بیانیه مشترک آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گفت که کابینه‌اش به طرح الحاق شهرک‌های کرانه باختری به اراضی اشغالی پایبند است.

این توافق با محکومیت گسترده رهبران و گروه‌های برجسته فلسطینی از جمله حماس، فتح و جهاد اسلامی مواجه شد و رهبری فلسطین در بیانیه‌ای این توافق را خیانت امارات در حق قدس، مسجد الاقصی و مساله فلسطین دانست.

مصطفی شنطوب، رئیس پارلمان ترکیه تاکید کرد: امارات با عادی کردن روابط خود با اسرائیل به مساله فلسطین خیانت کرد.

شنطوب توییت کرد: اماراتی که ترکیه را به دخالت در امور اعراب متهم می‌کند، آشکارا به مساله فلسطین که یکی از مهم‌ترین مسایل جهان اسلام است، خیانت می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن اعتراض نسبت به آغاز روابط عربی با دشمن صهیونیستی، در انتقاد از اقدام امارات برای عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد: این تصمیم امارات پیامد‌های بزرگی برای منطقه دارد.

شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد الاقصی نیز گفت: عادی‌سازی ننگی برای شکست‌خوردگان عرب است، آمریکا خود را وصی آن‌ها می‌داند و آن‌ها دستورات آمریکا را همانگونه که می‌خواهد اجرا می‌کنند و این شرم‌آور و ننگین است.

انجمن علمای فلسطین در نوار غزه هم ضمن ابراز تاسف از توافق اماراتی-اسرائیلی، آن را یک توطئه و تخلف قانونی بزرگی خواند و اعلام کرد: کاری که امارات کرد نه فقط ضربه‌ای به پشت فلسطینی‌ها بلکه نادیده گرفتن توطئه بزرگی است که نشانه‌های آن مدت‌های طولانی‌ای است آشکار شده و متاسفانه اکنون قابل رویت است.

این انجمن تاکید کرد: اتحادیه عرب باید موضعگیری‌های جدی برای متوقف کردن این سقوط امت عربی در پیش بگیرد.

گروه "عدل و احسان" مراکش نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: هر توافقی با صهیونیست‌ها فریب و خیانت در حق مساله فلسطین است.

بیشتر بخوانید: توافق امارات و اسرائیل، استراتژی آمریکا در قبال ایران؟
این گروه در ادامه تاکید کرد: این توافق تلاشی سخت برای تشدید محاصره فلسطینی‌ها و اقدامات خصمانه علیه آن‌ها و در نهایت سوق دادن آن‌ها به عقب‌نشینی از حقوق مشروع‌شان است.

حزب جبهه آزادسازی ملی، بزرگترین حزب سیاسی الجزایر به شدت توافق یاد شده را محکوم کرده و آن را خیانتی تمام عیار و ضربه‌ای از پشت به مساله فلسطین توصیف کرد.

همچنین این حزب سکوت طرف‌های تاثیرگذار جهان عرب در برابر این توافق را که ناقض توافق صلح عربی است، و سکوت مسؤولان اتحادیه عرب را که بیشتر شبیه به همدستی و توطئه در این زمینه است، به شدت محکوم کرد.

جنبش انجمن صلح الجزایر، بزرگترین حزب اسلامی این کشور و وابسته به اخوان المسلمین نیز با اشاره به اینکه این توافق رویکرد‌های تاریخی حاکمان امارات را برملا کرد، تاکید کرد: تصمیم امارات برای عادی‌سازی کامل و رسمی با اسرائیل و افتتاح سفارت تل آویو در ابوظبی غافلگیرکننده نبود، اما پیامد‌های آن به زیان مساله فلسطین و ثبات منطقه است و افراد سست عنصر، مردد و مزدوران سیاسی را به در پیش گرفتن اقدامات مشابهی که رنج و مشکلات فلسطینی‌ها را افزایش داده و حقوق و مقدسات آن‌ها را به خطر می‌اندازد، تشویق می‌کند.

این جنبش در ادامه نشست فوری اتحادیه عرب و پارلمان عربی را برای مقابله جمعی با این طرح و سیاست‌های امارات علیه صلح و آرامش جهان عرب را خواستار شد.

حزب آزادی و عدالت الجزایر نیز به شدت این توافق را محکوم کرده و آن را ضربه دیگری به پیکر جهان عرب، خیانت به مساله فلسطین، تشویق رژیم اشغالگر قدس به اقدامات خصمانه و توسعه‌طلبی‌هایش و نیز نقض آشکار منشور اتحادیه عرب دانست.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای نسبت به نابودی طرح صلح عربی با امضای توافقنامه اماراتی-اسرائیلی هشدار داد.

ابوردینه با تاکید بر لزوم پایبندی به تصمیمات اجلاس‌های سران کشور‌های عربی و اسلامی و عدم تضییع حقوق فلسطینی‌ها و در راس آن‌ها مقدسات آن‌ها گفت: نمی‌توان در برابر نابودی طرح صلح عربی که سال ۲۰۰۲ کلید خورد و دال بر عادی سازی روابط با اسرائیل پس از عقب‌نشینی این رژیم از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ است، سکوت کرد.

گروهی از چهره‌های فرهنگی عمان نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز مخالفت خود با تمامی اشکال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، از حاکمیت‌های عرب خواستند به عقل خود رجوع کنند و به خواست ملت‌ها احترام بگذارند.

آن‌ها تاکید کردند، بیانیه‌هایی که در استقبال از این توافق از سوی برخی حاکمیت‌های عرب منتشر شدند، به ویژه بیانیه وزارت خارجه عمان در حمایت از این توافق به نمایندگی از ما نبوده و هرگز نخواهد بود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، امارات
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان