تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

۱۰ سوال از پرویز فتاح درباره روستای ابوالفضل اهواز/ آیا بنیاد مستضعفان برای پس گرفتن املاکش از حداد عادل هم حاضر است تیراندازی کند؟

با حکم بنیاد مستضعفان روستای ابوالفضل اهواز قرار است تخریب شود، زیرا بنیاد معتقد است این زمین‌ها توسط سودجویان تصرف شده است. رویداد۲۴ در این یادداشت سوال‌هایی درباره تصمیم بنیاد مستضعفان برای اجرای حکم تخلیه روستا مطرح کرده است.

روستای ابوالفضل اهواز

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: نام روستای ابوالفضل اهواز این روزها در صدر اخبار قرار دارد؛ ماجرا از این قرار است که بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت یک روستا را دارد، در اقدامی عجیب از اهالی مستضعف! یک روستا شکایت کرده و در اقدامی عجیب‌تر قوه قضاییه مستضعفان را محکوم کرده که اموال بنیاد مستضعفان را غصب کرده است. باور این جمله و این اقدام بسیار سخت است؛ سخت‌تر آنکه بدانید مردم روستا در تصاویر و فیلم‌هایی که مخابره شده، می‌گویند برای بیرون کردن آن‌ها از روستا به سمت آن‌ها تیراندازی شده است! احتمالا سال‌ها بعد در کتاب‌های تاریخی این جمله را می‌نویسند که در شهریور سال ۱۳۹۹ بنیاد مستضعفان می‌خواست خانه‌های مستضعفان را تخریب کند!

در حقیقت هیچ اقدامی از این ناباورانه‌تر ممکن نبود که در جمهوری اسلامی که مدعی حمایت از محرومان است، در دهه محرم، بنیاد مستضعفان، خانه‌های مستضعفان را تخریب کند!

فارغ از درستی یا نادرستی این حکم و اینکه بنیاد مستضعفان مالکیت این زمین را چگونه به دست آورده که حالا مدعی آن است، چند سوال در اقدام مجموعه تحت نظر پرویز فتاح مطرح می‌شود که هیچکدام جوابی ندارد.

۱) بر فرض که مالکیت زمین متعلق به بنیاد مستضعفان باشد و مراحل اداری بازپس‌گیری آن نیز در دادگاه انجام شده است، آیا در میان برگزاری عزارداری ماه محرم زمان مناسبی برای اجرای حکم و تیراندازی به سمت مردم بود؟ با آنکه چنین اقدامی نه در ماه محرم که در هیچ ماه دیگری لزومی نداشت، اما مسئولان بنیاد مستضعفان و قوه قضاییه خوزستان برای آنکه اقدام خود را بهتر درک کنند، بهتر است سری به دل‌نوشته‌های افکار عمومی بزنند تا بدانند این اقدام در ماه محرم و تیراندازی به سمت مردم مستضعف به چه ماجرایی تشبیه شده است.

۲) در بیانیه بنیاد مستضعفان اعلام شده اجرای حکم فعلا به تعویق می‌افتد. هفته قبل پرویز فتاح مقابل دوربین تلویزیون نشسته بود و نام یکی یکی نهاد‌ها و سیاستمداران بانفوذی را می‌آورد که به گفته او اموال بیت المال را غصب کرده‌اند، با این حال فتاح یک روز بعد دوباره مقابل همان دوربین حاضر شد و از یکی یکی سیاستمداران با نفوذ کشور عذرخواهی کرد. آیا پرویز فتاح حاضر است به خاطر اقدامش در نحوه برخورد با مردم بی‌دفاع، از آن‌ها عذرخواهی کند یا عذرخواهی تنها مربوط به حدادعادل و معصومه ابتکار و محمود احمدی نژاد است؟


بیشتر بخوانید: ماجرای تخلیه روستای ابوالفضل اهواز و بنیاد مستضعفان


۳) رییس بنیاد مستضعفان برای بازپس‌گیری اموال بنیاد در تلویزیون حاضر می‌شود و از آن طریق می‌خواهد املاک را پس بگیرد. چرا همین مسیر برای مردم مستضعف روستای ابوالفضل اهواز طی نشد؟ اگر بنیاد مستضعفان به درستی تصمیم خودش اعتقاد دارد، چرا برای گرفتن این زمین‌ها مصاحبه تلویزیونی انجام نشد؟ احتمالا به همان دلیلی که بنیاد مستضعفان می‌دانست افکار عمومی هیچگونه همراهی با آن‌ها ندارد.

۴) بنیاد مستضعفان برای اجرای حکم و باز‌پس گیری املاکی که معتقد است متعلق به خودش است، از نیروی انتظامی و نهاد‌های امنیتی استفاده کرده است. اگر این اقدام درست است، چرا پرویز فتاح برای بازپس‌گیری مدرسه فرهنگ از حداد عادل و ساختمان‌های دیگر از مجمع تشخیص و سپاه و ارتش و ... از تیر و تفنگ استفاده نمی‌کند؟ آیا تیراندازی و حمله ماموران فقط برای مردم بی‌دفاع غیزانیه و ماهشهر و روستای ابوالفضل است؟ آیا پرویز فتاح حاضر است مشابه همین مسیر را که برای روستای ابوالفضل طی کرده، در قبال حداد عادل هم انجام دهد و ماموران را با گاز اشک‌آور مقابل مدرسه فرهنگ قرار بدهد؟ آیا پرویز فتاح حاضر است آنقدر استوار باشد که ماموران اجرای احکام را با اسلحه مقابل ساختمان محمود احمدی نژاد یا سپاه قرار دهد؟

۵) سوال مهمتر اینکه چرا بنیاد مستضعفان که تا این حد روی املاک بنیاد مستضعفان حساس است، تا کنون برای بازپس‌گیری املاکش، حتی یک شکایت از حداد عادل و سپاه و ارتش در دادگاه طرح نکرده است؟ چرا برای بازپس‌گیری املاک بیت المال از سیاستمداران بانفوذ، به رایزنی و خواهش و تمنا بسنده می‌شود، اما برای پس گرفتن چند تکه زمین از روستاییان دردمند، مسیر شکایت و تیراندازی پیش برده می‌شود؟

۶) بنیاد مستضعفان اعلام کرده سودجویان زمین‌ها را تصرف کرده‌اند و بنیاد مستضعفان قرار است آن‌ها را شناسایی کند. اخیرا خبرگزاری مهر تصاویری از وضعیت روستاییان ابوالفضل اهواز منتشر کرده که همان تصاویر که اتفاقا توسط رسانه نزدیک به اصولگرایان منتشر شده، اوج فقر و فلاکت را نشان می‌دهد. سودجویی در زمین‌های باستی هیلز و کلاک و لواسان و فشم و هیرکانی است نه در روستایی دورافتاده در جنوب ایران. احتمالا اگر بنا بر قیمت‌گذاری زمین‌ها باشد، تمام وسعت آن روستا و با زمین‌هایی که به قول بنیاد مستضعفان تصرف شده‌اند، به اندازه ۲۰ متر ویلا‌های باستی هیلز هم قیمت ندارد.

۷) بنیاد مستضعفان با ادعای بررسی بیشتر فعلا اجرای حکم را معلق کرده است تا از طریق بهزیستی و سایر نهاد‌های دیگر، اهالی محروم شناخته شوند و به آن‌ها کمک کند و سپس حکم اجرا شود. سوال مهم اینکه آیا بنیاد مستضعفان پیش از اجرای حکم و تیراندازی ماموران به سمت مردم نمی‌توانست بررسی‌های خود را تکمیل کند؟ آیا حتما باید هر تصمیمی در ایران به ماجرایی امنیتی ختم شود تا مسئولان درباره آن جدی فکر کنند؟

۸) بنیاد مستضعفان در توجیه اقدام خود اعلام کرده برای اجرای حکم با دادستانی و استانداری و قوه قضاییه هماهنگ بوده است. این جمله عذر بدتر از گناه است؛ چگونه تمام نهاد‌هایی که باید از معیشت مردم مراقبت کنند، همگی تصمیم به تخریب یک روستا گرفته‌اند هم از سوالاتی است که پاسخ به آن از اختیارات بنیاد مستضعفان بیرون است و نهاد‌های بزرگتر باید پاسخ بدهند چگونه برای تخریب خانه‌های مستضعفان تا این حد هماهنگی وجود دارد؟

۹) جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز اعلام کرده روستای ابوالفضل، روستا نیست بلکه سکونتگاه است. او گفته «روستایی به نام ابوالفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز وجود ندارد، اما یک سکونتگاه به این نام است که جایگاه رسمی و قانونی در تقسیمات کشوری ندارد.» اتفاقا تمام مشکل موجود در همین پاسخ فرماندار نهفته است که فرض می‌کند با گفتن آن مشکل را حل کرده است. دقیقا نکته همین است که چرا منطقه‌ای که مردمش چندین سال است در سکونتگاهی پرت زندگی می‌کنند و به ابتدایی‌ترین امکانات دسترسی ندارند، حتی توسط مسئولان محلی دیده نمی‌شود؟ این یعنی نگاه حاکم بر مدیران ایران این است که حتما باید مردم یک منطقه ثروتمند باشد تا به آن رسیدگی شود.

۱۰) زخم‌های تن خوزستان بی‌شمار است و به لطف مدیریت افرادی همچون غلامرضا شریعتی، مردم آن منطقه هر هفته وقایعی تلخ همچون هفت تپه و تیراندازی غیزانیه و نیزار‌های ماهشهر و مرگ‌های زنجیره‌ای کوت عبدالله و ریزگرد‌ها و بی‌آبی و ... را از سر می‌گذرانند. وضعیت به گونه‌ای است که گویا باید از بنیاد مستضعفان خواهش کرد خانه‌های مستضعفان خوزستان را تخریب نکند. بنیاد مستضعفان اگر خیلی زرنگ است، مدرسه فرهنگ را از حداد عادل بگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
9
خوزستان در هیچ زمانی به اندازه این زمان مورد ظلم و بدبختی و کشتار قرار نگرفته. نفرین بر استاندار بی‌لیاقت ریا کار ظاهر فریب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
2
5
این مطلب عالی بود جا دارد هر کس ادعای علاقه به اسلام وانقلاب اسلامی دارد به این رویه زشت ضعیف کشی ان هم توسط نهادی که برای پشتیبانی از قشر ضعیف وفقیر جامعه ایجاد شده واکنش نشان دهد هر چند گمان دارم این انقلاب دچار استحاله شده ودیگر کار از کار گذشته انقلابیون دیروز به صف مستکبرین پیوسته اند و کار این بنیاد حمایت از این جماعت دارا است و شاید چه میدانم این روستائیان در جایی هستند که مورد نظر یکی از این اقایاندارا است وبیرون کردنشان اجتناب ناپذیر است و ابایی از بد نامی نیز نباید داشته باشند
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
1
5
آخه چرا نظرات رو پاک می‌کنید ؟؟!! یه خورده جسارت در رسانه شما وجود نداره؟؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
3
8
باید نام بنیاد به:
" بنیاد کشتاروحذف مستًضعفان" تغییر کند چون صلاحیت رفع مشکلات آنها را ندارند
Saeed
|
Belgium
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
4
8
درود بر نگارنده این متن.عالی بود .صریح و شفاف و روشن.سوال اینست:بنیاد مستضعفان یا بنیاد مستکبران!
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
3
5
بسیار خوب.تحلیل کامل وجامعی بود
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
1
رویداد 24 سوالاتی پرسیدی که جواب سختی نداره مسئولینی که برای برای اعتراضات بر حق آبان 98 روی مردم خودشون تیر می کشن و در عرض 48 ساعت به قول خبرگزاری خارجی 1500 نفر و به قول خودشان 220 نفر می کشن بعد به جای عذرخواهی میان با افتخار میگن ما پیروز این میدان شدیم و اینا( مردم عادی) عوامل دشمن بودن ، چه انتظاری داری ..وقتی یه هواپیما به ناحق میزنن با موشک و چشمشان رو روی 176 مسافر میبندن ، دیگه چی برات باعث تعجبه ؟؟؟؟ وقتی کارگری میاد فریاد میزنه روزها و میگه ما ماه هاست حقوق نگرفتیم ( اسماعیل بخشی) بعد مجازاتش میکنن به ناحق و میگن این ضدانقلاب بوده چه انتظاری داری اینا سالهاست که اسم اسلام رو یدک می کشن ولی با عمل ثابت کردن جنایتکاران.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
2
1
قطره جان شما سوالاتی را مطرح کرده اید که پاسخ به آنها از حدود اختیارات فتاح خارج است و باید حداد عادل باشی تا صدایت شنیده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
3
بنیادی که اصولأ فلسفه وجودی و اساسیش دغدغه محرومین و مستضعفان بوده چرا و چگونه به اینجا رسیده که رو در روی مستضعفین قرار گیرد. آیا هدف گرفتن ثروت و املاک تعدادی ارباب در رژیم گذشته جهت واگذاری آن به افرادی خاص بعنوان اربابان جدید است،
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
2
1
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
3
5
این اموال متعلق ب مستضعفین است ک با انها میجنگید؟
مستضعق کیست؟نکنه دیگه مستضعف نداریم ؟اموال رو میخو‌اهید ب ک بدهید ب متمولان؟
زورتان ب انها نرسید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
4
1
کمی مشکوک است بعید می دانم که ...
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
1
3
قوه قضائیه ایران ابدا حامی مظلومان نبوده و تماما جناحی و سفارشی عمل میکنه اقای رئیسی هم داره خودشو برای انتخابات ریاست جمهوری شیرین میکنه وگرنه قوه قضائیه همان قوه قضائیه قبلی و یا بدتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
1
1
برادر و خواهر عزیزم من شریک غمتان هستم و واقعا ب عنوان یک ایرانی جگرم آتش گرفت از این ظلمی ک ب شما عزیزان شده خدا خودش ریشه ظلم رو خشک کنه مرگ بر ستمگر
حجت غفاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
1
3
باید صد افرین گفت به چنین خبر نگار شجاعی که چنین بی پروا وحق را میگوید ایکاش از نوع افراد کمی هم درصدا وسیما داشتیم کاش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
1
بخدا این مردم بیچاره مستضعف وبدبخت هستند بیشتر از این خاهشأ بهشون فشار نیارین دولت مردان شما چرا؟
دولت مردان شما چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
2
اقای فتاح با اون‌ شوی تلویزیونی خواست مثل احمدی نژاد عمل کنه و با همون شیوه بگم بگم وارد کارزار ریاست جمهوری بشه ولی وقتی دید حتی نتونسته تو افکار عمومی ام هیچگونه موفقیتی کسب کنه که هیچ باعث شد تازه برای ما مردم کلی سوال بدون جواب هم باقی بمونه تمام امیدشو برای ریاست جمهوری از دست داد ظاهرا این امر بیشتر شبیه انتقام گرفتن از مردم هست وگرنه بنیاد جزو نهادهای ثروت مندی هست که هیچگونه مالیاتی ام نمیده در صورتی که حتی مالیات از فیش حقوقی کارمندان هم کسر میشه
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
4
درود
تا درختی که از ریشه فاسد شده رو نکنیم بار و برش فاسده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
4
یک درود میفرستم با این خبرنگارومقاله نویس دوم وقتی گروهی پاسخگویی افکار عمومی نیست و خودشان را نماینده خدا می دانند .و حاکم بر جان ومال مردم شده اند چنین روزگاری بر کشور ومردم تحمیل کردند .کجای دنیا ارگان های پاسخ نگو دارند .چه ایراد هایی بر رژیم گذشته گرفتیم . خشت اول چون نهد معمار کج ....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
1
چندین و چند سال است که ارگان های بنیاد .اوقاف و .......خودشان تبدیل به مستکبرانی شده اند که مردم را زیر پایشان له می کنند وقتی اعتراض میکنی .می گوین ما زیر نطر ر.....هستیم اگر در دادگاه هم طرح دعوا بکنی دادگاه ها بدون اثتثنا به نفع ارگان ها رای میدهند .در یک اقدام نا باورانه اداره ا قاف چند سال پیش حق تقدیمی را از یک در صد گذشته به پانزده در صد تعغیر داد .هزاران شرکت وزمین مردم در دست ارگان ها است کسی رو پاسخگو نیستند .
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
3
آخه مردم روستای ابوالفضل ، نجیب هستند . اما ...
آقای فتاح یک کلام گفت : املاک را برگردانید . چنان بی آبرویی کردند که ایشان را وادار به عذرخواهی کردند .
مقایسه کردن مردم خوب یک روستا را با آقا زاده ها بزرگترین ظلم است .
لطفا نظرم را قرار دهید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
3
آخه پشت حداد عادل به جایی گرمه که توپ تکونش نمیده، خود پرویز فتاح میدونه زیاد حرف بزنه با یه حکم میندازنش بیرون،مثلا ما انقلاب کردیم که این فامیل بازی ها نباشه، اما حالا چی شد؟ به اسم اسلام هر کاری میکنن تا کسی هم حرف بزنه میگن به اسلام توهین شده،ما نفهمیدیم با زمان شاه چه فرقی کردیم بدتر شده که بهتر نشده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
3
با سلام. طی این چند روز مطالبی در مورد روستای ابوالفضل و ساکنان آن ، در فضای مجازی منتشر شده است . مطالب منتشر شده و برخورد با مردم مستضعف بخصوص در ایام محرم که از ماههای حرام است ، و سوگواری امام حسین علیه السلام ، جای تاسف دارد .اینکه حق با کیست نیاز به بررسی بیشتر دارد ، اما آنچه جای سوال است ، این است که (( چنانچه در تصاویر منتشر شده  ، که کابل برق ، و کابل و جعبه تقسیم مخابرات ، آسفالت معابر ، و اگر اشتباه نکنم علمک گاز ، مشخص است ))  اگر سکونت مردم در این روستا غیر قانونی بوده است  ، چطور برق و تلفن ، و احیانا گاز به آنها واگذار شده است !؟ و معابر آسفالت شده است !؟
نظرات شما
پیشخوان