تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

تاثیر ورزش بر ریزش مو

 ورزش می‌تواند تاثیر زیادی بر ریزش مو داشته و برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

درمان ریزش مو

رویداد۲۴ هر چیزی که بر بدن تأثیر گذار باشد، بدون شک بر سلامت عمومی بدن که موی سر نیز جزئی از آن است، می تواند اثر داشته باشد. ورزش نیز می تواند روی سلامت و رشد موی سر تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

اما گذشته از این موارد دیگری که در خود ورزش اتفاق می افتد نیز بر موی سر اثر گذار است. انجام فعالیت های ورزشی سنگین بدون در نظر گرفتن تغذیه، یا ورزش بیش از حد می تواند منجر به مشکلاتی شود که باعث کم مویی می شود.

عوامل دیگری مانند استفاده از استروئید ها برای بالا بردن کارایی جسمانی و یا باقی ماندن آب آغشته به کلر روی موی سر بعد از شنا کردن یا به جا ماندن عرق بعد از ورزش روی پوست سر که جزوه ورزش نیز هستند می توانند منجر به کم مویی شوند.

سلامت کلی یا عمومی بدن
بر اساس گفته های پژوهشگر سرشناس ملی تغذیه دکتر آن لوویس گیتلمن، هرچیزی که سلامت کلی شما را بهبود بخشد، همانند ورزش، توانایی بدن شما را برای رشد مو بهبود می بخشد. اما ورزش مفرط در طول زمان، استرس را به بدن وارد می کند، زیرا غدد فوق کلیوی موجب افزایش هورمون کورتیزول ( هورمون استرس) می شوند.

ورزش مفرط در یک دوره ی زمانی طولانی، بدن را در یک حالتی از استرس مزمن قرار می دهد. استرس مزمن یکی از دو علل مهم جریان TE است، وضعیتی که در آن فولیکول های مو به مرحله ایستایی نابهنگام وارد می شود و مو نسبت به تناوب رشد آن، می ریزد.

وزنه زدن های سنگین
مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۰۴ در روزنامه ی بین المللی علوم پزشکی ورزشی منتشر شد، نشان می دهد که ورزش سنگین، جذب تستوسترون آزاد را در افرادی که ورزش استقامتی انجام می دهند، بالا برده است. این شیوه ورزش در افزایش حجم عضلات مفید است، اما می تواند باعث آسیب مو شود.


بیشتر بخوانید: رایج‌ترین دلایلی که باعث ریزش مو می‌شوند


همچنین ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می کنند، در معرض ریزش مو هستند .ورزش منظم می تواند از بعضی مشکلات کم مویی جلوگیری کند، زیرا که سلامت کلی بعلاوه گردش خون را بالا می برد. وضعیت موی شما اغلب بازتابی از سلامت کلی بدن شماست. ورزش، خوب خوردن، خواب کافی داشتن، نوشیدن آب به مقدار کافی و کاهش استرس برای ترویج سلامت پوست و موی سر توصیه می شود.

اثر عرق روی پوست و موی سر
ساختار نمکین عرق روی پوست سر،ممکن است باعث شود تا مو ریزش پیدا کند، یا فقط شکننده، خشک و کدر شود. مدرسه سلامت عمومی هاروارد برای جلوگیری از این موضوع شستن مو با شامپویی که ملایم است و دارای PH متعادل است را در حداقل هفته ای یکبار توصیه می کند، البته نباید این شستشوی مانع شستوشوی روزانه موی سر بشود.

نقش ورزش بر کاهش پرمویی خانم ها
با توجه به مقاله‌ای که در ژانویه۲۰۰۲ در روزنامه ی کانادایی مربوط به زایمان و بیماری های زنان منتشر شد، خاطر نشان کرد که ورزش و کاهش وزن می تواند به بهبود وضعیت پر مویی که در آن خانم ها رشد مفرط مو در نواحی صورت و بدن را تجربه می کنند، کمک کند. این تغییرات شیوه ی زندگی به کاهش سطوح آندروژن خون کمک می کندخواهند کرد. آندروژن ها، هورمونهایی مردانه هستند که اثر قویی در رشد مو روی صورت، سینه، زیربغل و نواحی عمومی دارند.

ورزش کم مویی یائسگی را درمان می کند
یکی از علائم یائسگی که با ورزش می توان آن را کاهش داد کم مویی روی سر است.روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش برای چنین اثری نیاز است.همچنین این نوع ورزش می تواند به خانم ها در کنترل وزن، خواب بهتر، تقویت استحکام استخوان ها و خلق و خوی بهتر کمک کند.

منبع: آنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان