تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

۳ حلقه حمایتی رزم‌حسینی در مجلس/ وزیر پییشنهادی صمت چه‌کسانی را پشت سر خود دارد؟

فردا علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس می‌رود تا بتواند رای اعتماد نمایندگان بگیرد. رویداد۲۴ در این گزارش بررسی کرده که رزم حسینی با چه شرایطی روبروست.

رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت

رویداد۲۴ مدیریت ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم بیشترین تغییر را در میان وزارتخانه‌ها داشته است؛ برخی از مدیران کنار رفتند و برخی کنار گذاشته شدند؛ از بازداشت معاون، چند مدیر و کارمند این وزاتخانه در سال ۹۷ گرفته تا عزل‌ونصب‌های چندین‌باره وزیر.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون وزارتخانه صمت، دو وزیر و دو سرپرست را در راس خود دیده است. حالا در ماه‌های پایانی دولت، باز هم این وزارتخانه بدون وزیر مانده است. چندین گزینه برای نشستن بر روی صندلی وزیر صمت مطرح بود، اما در نهایت قرعه به‌نام علیرضا رزم حسینی افتاد و حسن روحانی او را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد. اما سوال این است که رزم‌حسینی کیست و چه‌کسانی تلاش می‌کنند او سکان وزاتخانه را به‌دست بگیرد؟ در میان حامیان او می‌توان به رد ۳ حلقه رسید: حلقه خراسانی‌ها، حلقه کرمانی‌ها و حلقه حامیان لاریجانی در مجلس.

رزم‌حسینی گرچه برای نظامی‌ها شناخته‌شده است، اما در حوزه صنعت چهره آشنایی نیست. او قائم مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان به فرماندهی قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در دوران جنگ بوده است. شاید نزدیک‌ترین سابقه اجرایی او به وزارت صمت را بتوان در فعالیت‌های بازرگانی او پیدا کرد. او مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده است.

حمایت حلقه کرمانی‌ها از رزم حسینی

به گزارش رویداد۲۴ رزم‌حسینی گرچه در سوابق اجرایی خود فعالیت مدیریتی در حوزه صنعت ندارد، اما به‌نظر می‌رسد حامیان قوی او در دفتر رییس‌جمهور و در بدنه مجلس در برابر انتقاد کارشناسان و فعالان حوزه صنعت که کار را باید به کاردان سپرد، تنهایش نخواهند گذاشت. گفته می‌شود محمود واعظی معرف رزم‌حسینی به رییس‌جمهور بوده و رایزنی‌های خود را در جهت کسب رای اعتماد از کانال برخی نمایندگان پی گرفته است. با این حال او مدت زیادی استاندار کرمان بوده و به همین دلیل حلقه کرمان با او ارتباط مناسبی دارد.

رزم حسینی حتی مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند شرکت کرمانی بوده و جای پای او در کرمان محکم است و شاید به‌همین دلیل هم است که همشهری‌های او در مجلس برای وزیرشدن او پافشاری می‌کنند. محمدرضا پورابرهیمی نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به‌صورت علنی از رزم حسینی حمایت کرده و اطمینان داده همشهریش با رای بالا وزیر صمت خواهد شد. در دولت نیز چهره‌های کرمانی بانفوذی مانند اسحاق جهانگیری از او حمایت می‌کنند.

حتی نمایندگان نزدیک به سپاه نیز از رزم حسینی حمایت کرده‌اند؛ چنانچه محمد صالح جوکار نماینده پیشین مجلس و معاون سابق پارلمانی سپاه گفته «جمیع نمایندگان نسبت به رزم حسینی نظر مساعد دارند و فکر می‌کنماو بعد از ارائه برنامه‌هایش در روز رای اعتماد بدون مشکل وزیر شود.»

البته خود رزم حسینی هم برای کسب رای اعتماد به همه جا سر می‌زند و عجله زیادی هم دارد. نامه رئیس جمهور برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت صمت به مجلس روز ۲ مهر ارسال و متن نامه در صحن علنی آن قرائت شد، اما گزینه پیشنهادی یعنی رزم حسینی هم به همراه نامه به صحن علنی رفت. این حرکت رزم‌حسینی با اعتراض نمایندگان به دلیل مغایرت قانونی حضور گزینه پیشنهادی در صحن علنی مجلس مواجه شد و پس از ده‌دقیقه رزم حسینی مجبور به ترک صحن شد. پورابراهیمی در این حضور زودتر از موعد گزینه پیشنهادی وزارت صمت شانه به‌شانه رزم‌حسینی قرار داشت و او را همراهی می‌کرد.

جلسه رزم حسینی با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها

او همچنان به جا‌های دیگری سر می‌زند. به گفته یک منبع آگاه او تمامی معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها را در یک جلسه گرد هم آورده و از آن‌ها خواسته هر کاری برای جلب نظر نمایندگان انجام دهند تا او وزیر شود.

آنگونه که رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده در روزهای گذشته رزم حسینی در این جلسه گفته تمام معاونان فعلی وزارت صمت را به دلیل شبهه در عملکردشان یک‌به‌یک برکنار خواهد کرد. ظاهرا این جمله با اعتراض برخی معاونان پارلمانی همراه بوده است.

حلقه خراسانی‌ها و رزم حسینی

رزم حسینی پس از استانداری کرمان، مدتی بیکار بود و بعد از آن به استانداری خراسان رسید. در این مدت برخی نمایندگان خراسان از او حمایت کرده‌اند و این امکان برای او وجود دارد که علاوه بر حمایت کرمانی‌های مجلس، بتواند رای خراسانی‌ها و توان آنها را نیز به کار گیرد. حمایت حلقه کرمان از رزم حسینی، حمایت کاملی است اما درباره خراسان این حمایت کامل وجود ندارد، با این حال نمایندگان تاثیرگذار استان خراسان این توان را دارند که با حمایت از او، بتوانند از اکثریت نمایندگان رای اعتماد وزیر معرفی شده جدید را بگیرند.

علاوه بر حلقه خراسان و حلقه کرمان، برخی نمایندگان باقی مانده از مجلس دهم و نهم و عمدتا کسانی که حامی لاریجانی بودند، اکنون از رزم حسینی حمایت می‌کنند. رابطه رزم حسینی و لاریجانی هم انقدر مناسب است که به شوخی هم که شده، لاریجانی را رییس جمهور ۱۴۰۰ بداند.

جعفر قادری، حسینعلی نوروزی و ... از جمله نمایندگانی هستند که در مجالس قبل حضور داشتند و به شدت از رزم حسینی حمایت کردند. جعفر قادری نماینده شیراز گفته رزم حسینی فردی با سابقه است و مشکلی در گرفتن رای اعتماد از مجلس نخواهد داشت. همچنین نوروزی معتقد است رزم حسینی مدیر اجرایی و قوی است که از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

همچنان که کاظم دلخوش نماینده مجلس دراین‌باره و البته جزو محاسن رزم‌حسینی گفته «رزم‌حسینی دارای قابلیت داشتن تعامل زیاد با نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است.»

چالش‌های رزم حسینی برای رای اعتماد

رزم حسینی اما با یک شبهه بزرگ هم طرف است. برخی از نمایندگان از دو تابعیتی بودن او حرف زده‌اند. اگرچه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس این موضوع را تکذیب کردند، اما همچنان از سوی برخی از نمایندگان این موضوع مطرح می‌شود که گزینه وزارت صمت دو تابعیتی است و نمایندگان نباید به وی رای اعتماد بدهند. در دوره‌ای خبرگزاری فارس نیز خبری علیه رزم حسینی منتشر کرد و مدعی شد که او به همراه چند نفر هنگام فرار از کشور به جرم قاچاق و فساد اقتصادی دستگیر شده است.

رزم حسینی رای اعتماد

رزم حسینی این خبر را شیطنت خبرگزاری فارس خواند و موضوع را تکذیب کرد. هرچند مشخص شد موضوع فرار او صحت نداشته اما همچنان برخی نمایندگان روی موضوع دوتابعیتی او سوال دارند. محمود احمدی بیغش نماینده شازند معتقد است این موضوع همچنان حل نشده و آنها در این زمینه استعلام می‌گیرند.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی سال گذشته برای نخستین بار گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از افراد دارای تابعیت مضاعف را منتشر کرد که نام رزم حسینی نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

قرار بود روحانی به صورت آنلاین در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کند اما نمایندگان با این پیشنهاد دولت مخالفت کردند واین اقدام را کسر شأن خود تلقی کردند؛ این موضوع امتیازی منفی برای رزم حسینی تلقی می‌شود، با این حال حلقه حامیان او آنقدر قوی هستند که بتوانند از رزم‌حسینی وزیر بسازند،

تزلزل مدیریتی در صمت؛ از بازداشت‌ها تا عزل و نصب‌ها

در وزارت صمت دولت‌های حسن روحانی، محمدرضا نعمت‌زاده تنها کسی بود که تا پایان یک‌دوره ۴ ساله دولت وزیر باقی ماند. حسن روحانی بی‌اعتنا به‌تمامی اما و اگر‌های عملکرد و سلامت اداری نعمت‌زاده با او تا پایان دولت ادامه داد، اما نعمت‌زاده دیگر کسی نبود که در دولت دوازدهم هم شانس ماندن در کابینه را داشته باشد. گشایش پرونده قضایی شبنم نعمت زاده دختر وزیردر پرونده احتکار دارو، نقش داماد او در پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی و شبهه‌های درباره خود نعمت‌زاده در پتروشیمی‌ دیگر اقبالی برای حضور دوباره نعمت‌زاده در دولت نگذاشت.

محمد شریعتمداری بعد از نعمت زاده در دولت دوازدهم به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت به مجلس معرفی شد، اما او فقط تا ۲۹ مرداد ۹۶ در این پست ماند و به وزارت کار رفت و رضا رحمانی که قائم مقام او روی صندلی وزارت صمت نشست؛ صندلی‌ای که البته ۷ ماه بیشتر به او وفا نکرد و در ۲۲ اردیبهشت امسال زمانی‌که در یک روز معمولی در یک جلسه عادی و روزانه‌اش حضور داشت، از سوی حسن روحانی کنار گذاشته شد. در حالی‌که بسیاری معتقد بودند دلیل این برکناری بازار آشفته خودرو و عدم توانایی وزیر در کنترل قیمت خودرو است، اما روایت خود رحمانی حکایت از عامل دیگری داشت. رحمانی در نامه خود به روحانی نوشته بود، واعظی با او تماس گرفته و تهدید کرده اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رای نیاورد، رحمانی برکنار خواهد شد.

محمود واعظی از وزیر وقت صمت خواسته بود در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری‌زبان برای این طرح رای بگیرید. اما این خواسته و فشار رییس دفتر رییس جمهوری عملی نمی‌شود. واعظی از رحمانی می‌خواهد استعفا کند، رحمانی قبول نمی‌کند و در نهایت با حکم رییس‌جمهور از کار برکنار می‌شود.

بعد از رحمانی مدرس خیابانی به‌عنوان سرپرست وزارت صمت انتخاب شد. او ۳ ماه سرپرست ماند و در پایان مهلت قانونی ۳ ماهه به عنوان گزینه وزارت به مجلس معرفی شد، اما در روز کسب رای اعتماد از مجلس، حسن روحانی مصرانه به توصیه ستاد ملی کرونا عمل کرد، در جلسه رای اعتماد گزینه پیشنهادی‌اش در خانه ملت حاضر نشد و مجلس هم به گزینه پیشنهادی دولت رای نداد.

بی‌میلی بدنه وزارت صمت به وزیر پیشنهادی

طبق قانون در چنین موقعیتی که مهلت قانونی سرپرستی وزارتخانه به‌اتمام رسیده و گزینه پیشنهادی رای اعتماد در مجلس کسب نمی‌کند، باید بلافاصله گزینه دیگری به مجلس معرفی شود. اما روحانی با استجازه از رهبری، جعفر سرقینی که پیش‌تر معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بود و با حکم رضا رحمانی، برکنار شده بود، به‌عنوان سرپرست وزارتخانه انتخاب کرد.

بعد از انتصاب سرقینی به‌عنوان سرپرست، این گمانه قوی شد که احتمالا گزینه پیشنهادی برای وزیر هم خود او خواهد بود. جعفر سرقینی جزو مدیران قدیمی وزارت صمت بوده و بدنه این وزارتخانه هم به‌دلیل همین آشنایی تمایل داشتند سرقینی به عنوان وزیر انتخاب شود، اما در نهایت سرقینی هم معرفی نشد.

مصطفی سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی از سوی حسن روحانی در حال بررسی بود، اما در لحظه آخر اسم او خط خورد؛ و حسن روحانی، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان را به عنوان گزینه اصلی برای تصاحب کرسی وزارت صمت به مجلس معرفی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان