تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بده بستان شبکه اطلاعاتی ایران و جهان/ کشور‌های ثالث چطور در بازداشت اپوزیسیون‌های جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند؟

خبر بازداشت حبیب اسیود رهبر گروه الاحوازیه در کشور ثالث و انتقال او به ایران در حالی مطرح شد که یادآور پروژه‌های اطلاعاتی کشور در خارج از مرز‌ها بود. شواهد نشان می‌دهد با وجود اختلافات میان کشورها، نهاد‌های اطلاعاتی آنها بده بستان‌هایی باهم دارند.

نحوه بازداشت حبیب اسیود

رویداد۲۴ روز گذشته منابع خبری ایران از بازداشت حبیب اسیود رهبر گروه الاحوازیه در ترکیه خبر داده‌اند و کمیته اجرایی این گروه مدعی است که او را ربوده‌اند. این فرد طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نظامیان در اهواز در شهریور ۹۷ معرفی شده است.

خبرگزاری صدا و سیما حبیب اسیود را «عامل حمله تروریستی به رژه نظامی اهواز» معرفی کرده و بدون اشاره به نام هیچ کشوری از بازداشت او «در خارج از ایران» خبر داده است.

شبکه خبری العربیه به نقل از بیانیه روز جمعه، نهم آبان‌ماه (۳۰ اکتبر) کمیته اجرایی یک گروه جدایی‌طلب موسوم به «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز» گزارش داده که حبیب فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود رهبر پیشین این جنبش در ترکیه ربوده شده است.

خبرگزاری دانشجو (خبرگزاری وابسته به بسیج دانشجویی) از او به عنوان حبیب کعبی نام برده با اشاره به گزارش‌های تایید نشده از بازداشت وی در ترکیه و تحویل او به مقامات ایرانی از مرز آذربایجان غربی خبر داده است.

خبرگزاری مشرق (وابسته به سپاه) نیز در گزارشی از دستگیری این فرد کشور ترکیه خبر داده و نوشت «این فرد با توجه به این که به عنوان یک جنایتکار بین المللی تحت تعقیب قرار داشته، تحویل مقامات ایرانی شده است.» این رسانه در گزارش خود گفته «این تروریست و جنایتکار بین‌المللی که مدت‌هاست تحت تعقیب قرار دارد، تا کنون توانسته بود با حمایت کشور‌های اروپایی و عدم همکاری آنان برای بازداشت و استرداد وی به ایران، آزادانه مشغول فعالیت بودند. اما در نهایت به نظر می‌رسد با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی با برخی کشورها، این تروریست جنایتکار برای محاکمه در پیشگاه ملت ایران، بازداشت و به کشور منتقل شده است.»

در بیانیه کمیته اجرایی النضال ادعا شده که ایران حبیب اسیود را با همکاری یک کشور ثالث به ترکیه کشانده و از آنجا ربوده است. هدی هواشمی همسر حبیب اسیود درگفتگو با بی‌بی‌سی فارسی تایید کرده که همسرش از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است.

هواشمی گفته از طریق پلیس ترکیه مطلع شده که اسیود ۹ اکتبر وارد فرودگاه استانبول شده و قرار بوده ۱۵ همان ماه ترکیه را به مقصد سوئد ترک کند، اما این اتفاق نیفتاده و او از آن تاریخ ناپدید شده است. هواشی گفته اسیود با رابط‌هایی در قطر و یکی از دوستانش در سوئد قبل از رسیدن به ترکیه در تماس تلفنی بوده است.

او گفته قرار بوده همسرش با یکی از دوستانش در ترکیه درباره یک بیزینس مذاکره کند و حبیب اسیود با دعوت او به ترکیه سفر کرده است.

نحوه بازداشت حبیب اسیود

همکاری‌های اطلاعاتی ایران با جهان

همسر حبیب اسیود مدعی است حبیب قبل از دستگیری از قطر عبور کرده و دوحه نقشه ورود او به ترکیه و قرار دادن او در دام امنیتی را طراحی کرده است. محمد المدحاجی که به گفته پایگاه خبری الخلیج یک فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار است در توییتر خود نوشته «قطر برای این آدم‌ربایی در ترکیه با ایران همکاری کرده و او را به مقامات ایران تحویل داده است.»

او در توییتر خود نوشته: «با همکاری قطر، ترکیه حبیب اسیود را بازداشت کرده و او را در ازای سه رهبر پ.ک.ک به تهران تحویل داده است.»

العربیه عربستان نیز به نقل از «برخی منابع اهوازی» کشور ثالثی را که با ایران برای تحویل اسیود همکاری کرده قطر معرفی کرده و نوشت: «برخی نیز گفته‌اند که آنکارا حبیب اسیود را در مقابل دو رهبر پ‌ک‌ک [حزب کارگران کردستان ترکیه] به تهران تحویل داده است، اما هیچ منبع مستقلی این اطلاعات را تاکنون تأیید نکرده است.»

این اولین بار نیست که ایران موفق به بازداشت اپوزیسیون کشور در یک کشور خارجی شده است. چهره‌های مهمی تاکنون با همکاری نهادهای امنیتی کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند.

دستگیری روح الله زم و همکاری ایران فرانسه و عراق

نحوه دستگیری روح الله زم

روح الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز که در فرانسه پناهنده بود، پاییز ۱۳۹۸ در سفر به عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. روزنامه فیگارو در گزارشی که مهرماه سال گذشته منتشر شده به ابعاد همکاری دولت فرانسه در دستگیری روح‌الله زم پرداخته و از احتمال آزادی دو زندانی فرانسوی در ایران در قبال همکاری با ایران برای بازداشت روح الله زم سخن گفته بود.

در این گزارش آمده که انگیزه همکاری سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه با ایران «خروج از بن‌بست در ارتباط با دو فرانسوی که از ماه ژوئن در ایران در زندان به سر می‌برند» بوده است. موردی که به گفته گزارشگر فیگارو می‌تواند برای کاخ الیزه دردسرساز شود.

دستگیری جمشید شارمهد  همکاری ایران امارات عمان

نحوه دستگیری جمشید شارمهد

مورد دیگری که به تازگی اتفاق افتاده نیز بازداشت فردی به نام جمشید شارمهد متهم بمبگذاری در حسینیه شیراز در امارات متحده عربی و تحویل آن به اطلاعات سپاه ایران است.

مرداد ماه امسال جمهوری اسلامی از بازداشت جمشهید شارمهد رییس گروه تندر (انجمن پادشاهی ایران) خبر داد و تصویر اعترافات او نیز در صدا و سیما منتشر شد.

در ساعات اولیه برخی منابع اطلاعاتی از جمله روزنامه جوان (وابسته به سپاه پاسداران) از دستگیری وی در تاجیکستان خبر دادند، اما دولت تاجیکستان این خبر را تکذیب کرد و وزیر اطلاعات ایران گفت که او در داخل ایران دستگیر شده، اما شایان فرزند آقای شارمهد از نقش یک کشور ثالث در بازداشت پدرش پرده برداشت و گفت: «شما نمی‌توانید کسی را در یک کشور ثالث بگیرید و به کشور خود بکشانید.»


بیشتر بخوانید: اطلاعاتی درباره جمشید شارمهد و گروه سلطنت‌طلب تندر/ سابقه انجمن پادشاهی چیست؟


به گزارش رویداد۲۴ شایان شارمهد به آسوشیتدپرس گفته پدرش در دوبی به سر می‌برده و قصد سفر به هند برای معامله‌ای تجاری در چارچوب شرکت نرم افزاری خود را داشته است.

خانواده شارمهد گفته‌اند که داده‌های موقعیت‌یاب نشان می‌دهد او در آخرین بار در هتل پرمیر فرودگاه بین المللی دوبی به سر می‌برده است. داده‌های ردگیری، تلفن موبایل او را هنگام حرکت از دوبی به شهر العین و بعد عبور از مرز به عمان و ماندن در طول شب در نزدیکی یک مکتب اسلامی در شهر مرزی البریمی نشان داده است. این داده‌ها آخرین بار سیگنال‌هایی را از شهر بندی صحار نشان داده و دو روز بعد شارمهد در ایران بازداشت شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی غربی از عملیات‌های امنیتی ایران در دوبی خبر داده و نوشته صد‌ها هزار ایرانی در آنجا زندگی می‌کنند که ایران آن‌ها را زیر نظر دارد.

بازداشت عباس یزدی و همکاری ایران بریتانیا و امارات

قتل عباس یزدان پناه یزدی

پیش‌تر در سال ۱۳۹۲ نیز شهروند ایرانی-بریتانیایی به نام عباس یزدی در دوبی مفقود شد. از  سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. رسانه‌های غربی از نقش امارات و بریتانیا در بازداشت این فرد و تحویل او به ایران پرده برداشته‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در آن سال به نقل از دادستان دوبی مدعی شده بود که شش شهروند ایران به اتهام ربودن عباس یزدان پناه یزدی بازرگان ایرانی- بریتانیایی به حبس ابد محکوم شده‌اند و این متهمان با بیهوش کردن او توانسته‌اند وی را از بندری در شارجه به ایران منتقل کنند.

عباس یزدی تاجری دو تابعیتی است که نام او در پرونده استات اویل برای اولین بار مطرح شد. سال ۱۳۹۴ احمد توکلی نماینده وقت مجلس در اظهاراتی درباره پرونده استات اویل و نقش مهدی هاشمی رفسنجانی در این پرونده گفته بود: برای «پنهان‌کاری و پولشویی» مبلغ رشوه دریافت شده از سوی استات اویل، «قراردادی ظاهری» بین این شرکت نروژی و شرکت هورتن به مدیریت عباس یزدان‌پناه منعقد شده و نهایتا پس از چند ماه، استات‌اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران شده است.

توکلی با تاکید بر اینکه «عباس یزدان‌پناه در دبی به طرز مرموزی به قتل رسیده» مدعی شد: «مهدی هاشمی در دادگاه پس از پخش فیلم اعترافات یزدان‌پناه که در بازداشت‌های قبلی ثبت شده بود با عصبانیت می‌گوید قتل یزدان‌پناه کار مافیا است و اعترافات او را رد می‌کند.»

روزنانه تایم لندن در مرداد ۱۳۹۲ مطلبی را منتشر کرد و نوشت: «اداره مبارزه با کلاهبرداری‌های بزرگ بریتانیا، احتمالا با موافقت وزارت کشور، اطلاعاتی را که بدون آگاهی یزدان پناه از کامپیوتر او به دست آورده بوده را در طول پنج سال گذشته در اختیار مقام‌های امنیتی ایران قرار داده است.»

در همان زمان، روزنامه بریتانیایی گاردین هم نوشت اسنادی را به دست آورده که در آن‌ها برخی مقام‌های بریتانیایی به مسئولان ایرانی نوشته‌اند «ما یک فایل اکسل از آدرس‌های موجود در کامپیوتر آقای یزدی را پیدا کرده‌ایم. یک کپی از صفحه‌ای از این فایل با عنوان دفترچه آدرس ضمیمه شده است.»

عباس یزدان پناه یزدی چند ساعت پس از آن ناپدید شد که از دوبی، از طریق ارتباط ویدیویی در دادگاه دعوای بین‌المللی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت اماراتی کرسنت شهادت داده بود.

دستگیری عبدالمالک ریگی و همکاری ایران پاکستان آمریکا

عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی

یکی از داستان‌های معروف بازداشت اپوزیسیون ایران در خارج از کشور مربوط به عبدالمالک ریگی است. ریگی رهبر گروه جندالله در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد.

بر اساس گفته‌های محمد نجار وزیر وقت کشور و گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت اطلاعات، عبدالمالک ریگی با نام جعلی و گذرنامهٔ افغانی در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دوبی به بیشکک در حال پرواز بوده است، که در آسمان ایران سه فروند جنگندهٔ فانتوم اف۴ نهاجا که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند.

گفته شده پدافند هوایی برای ترساندن هواپیما چند بار اقدام به شلیک هوایی کرده و بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیرو‌های امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آن‌ها را دستگیر کردند، و هواپیمای قرقیزی، پس از سه ساعت توقف و دریافت سوخت رایگان، ایران را ترک کرده است.

حیدر مصلحی وزیر وفت اطلاعات ایران نقش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در بازداشت ریگی را رد کرده، اما شبکه الجزیره در همان زمان مدعی شده بود که ریگی با همکاری پاکستان بازداشت شده است.

سایت خبری دیپلماسی ایرانی نیز در گزارشی از کمک‌های پاکستان و آمریکا در دستگیری ریگی خبر داده و آن را نوعی همکاری میان دستگاه‌های اطلاعاتی این سه کشور خوانده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان