تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جو بایدن برای رابطه ایران و آمریکا چه وعده‌هایی داده است؟

با آبی شدن ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا به پیروزی جو بایدن در برابر ترامپ نزدیک‌تر می‌شویم و لازم است بدانیم در صورت این پیروزی چه سرنوشتی در انتظار ایران است.

وعده‌های انتخاباتی جو بایدن

رویداد۲۴ سارا ریاضی: در ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود «مردم آمریکا می‌خواهند دولتشان کارآمد باشد و فکر نمی‌کنم این در خواست زیادی باشد. می‌دانم که بعضی‌ها فکر می‌کنند این شدنی نیست، اما بگذارید به شما بگویم. این کشور از شکاف‌ها خسته شده، از جنگیدن خسته شده، مردم از رفتار‌های بچگانه خسته شده‌اند.»

در این گزارش برخی وعده‌های انتخاباتی جو بایدن در عرصه‌های مختلف اعم از داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا کلیتی از آنچه در چهار سال آینده در آمریکا و جهان پیش رو داریم ترسیم شود.

سیاست خارجی و بازگشت آمریکا به متحدانش

یکی از مهمترین گردش به چپ‌های بایدن در حوزه سیاست خارجی است. این بخش از وعده‌های او در صورت پیروزی در انتخابات برای ایران اهمیت زیادی خواهد داشت. واشنگتن پست در یادداشتی درباره برنامه‌های سیاست خارجی بایدن گفته او اولین کاری که باید بکند این است که تلفن را بردارد و به سران کشور‌های جهان بگوید آمریکا برگشته و می‌توانید روی ما حساب کنید.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ بایدن وعده داده آمریکا به سرعت به پیمان اقلیمی پاریس، سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهاد‌های سازمان ملل بازخواهد گشت. وی همچنین اعلام کرده به شرط اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند باشد، به برجام نیز برمی‌گردد. چنانچه پایگاه «آکسیوس» نیز تونی بلینکن حامی برجام را گزینه احتمالی وزیر امور خارجه جو بایدن معرفی کرده است.
 
او گفته در روز اول ورود به کاخ سفید ممنوعیت وورد مسلمانان به کشور را که یک فرمان خصمانه و بیهوده خوانده لغو می‌کند و سیاست‌های مهاجرتی را به سمت افزایش پذیرش مهاجر تا ۱۲۵ هزار نفر در سال خواهد برد. ترامپ این تعداد را به ۱۵ هزار نفر کاهش داده بود.

در کوتاه مدت تغییر سیاست خارجی بایدن برای کشور‌هایی نظیر ژاپن و کره جنوبی که در انتظار افزایش حقوق نیرو‌های مستقر آمریکایی در این منطقه هستند اهمیت زیادی دارد.

رابطه ایران و آمریکا در دوره جو بایدن

سیاست خارجی بایدن در قبال ایران چه خواهد بود؟

جو بایدن به طور شفاف برنامه‌اش را در قبال ایران در ماه سپتامبر طی مصاحبه‌ای با سی ان ان تبیین کرده است. او خروج ترامپ از برجام را یک سیاست شکست خورده خوانده و گفته ادعای او برای رسیدن به یک توافق بهتر با ایران معلوم شده که یک ادعای تو خالی بوده و ایران به تهدیدی بزرگتر تبدیل شده چرا که ذخایر اورانیوم این کشور ده برابر بیشتر شده است.

به گزارش رویداد‌۲۴ او سیاست آمریکا در دوران اوباما در قبال ایران را تحسین کرده و گفته در دوران ترامپ هیچ دیپلماسی جدی‌ای اعمال نشده و ایران به بمب اتم نزدیک‌تر شده؛ این در حالی است که پنج سال پیش حتی چین و روسیه نیز در کنار متحدان اروپایی ما ایستاند و از رویکرد آمریکا در برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.

او برنامه‌های خود در صورت ریاست جمهوری را توضیح داده و گفته: اول از همه تعهدات غیر قابل تزلزلی ایجاد می‌کنم که ایران را برای همیشه از رسیدن به سلاح هسته‌ای باز بدارد. دوم اینکه به تهران یک مسیر قابل اعتماد برای دیپلماسی پیشنهاد خواهم کرد. اگر ایران به تعهداتش برگردد، آمریکا بار دیگر به برجام برمی‌گردد. ما با متحدانمان کاری می‌کنیم که بند‌های توافق هسته‌ای را توسعه و آن را به مسائل و دغدغه‌های دیگرمان نیز تسری بدهیم.

جو بایدن در توضیح توسعه بند‌های برجام و دیگر دغدغه‌های آمریکایی‌ها گفت: مساله آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران و حقوق بشر در ایران از جمله اعدام نوید افکاری و بازداشت نسرین ستوده باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی مساله حمایت‌های ایران از گروه‌های منطقه نیز مطرح است.
 
بایدن تصریح کرده در قدم اول اطمینان حاصل می‌کند که تحریم‌های آمریکا به مبارزه ایران با کرونا آسیبی وارد نکند. از سوی دیگر در روز اول ورورد به کاخ سفید محدودیت‌های مسافرتی برای ایرانیان را بر خواهم داشت. سومین وعده ترامپ در مورد ایران مساله ادامه تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه عنوان شده است. 

وحشت بن سلمان از ریاست جمهوری بایدن

فارین پالسی در یادداشتی نوشته با پیروزی بایدن، محمد بن سلمان باید نگران باشد. این رسانه به قمار بزرگ بن سلمان روی ترامپ اشاره کرده و نوشته زمانی که بن سلمان به همتای اماراتی‌اش چراغ سبز نشان داد که با اسرائیل دست دوستی بدهد، روی انتخاب مجدد ترامپ قمار کرد.

به گزارش رویداد‌۲۴ از طرفی ترامپ سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام خارج شده و با اعمال مجدد تحریم‌ها فروش نفت ایران را به شدت کاهش داد و این کار به نفع سعودی تمام شد، اما بایدن وعده داده به برجام برمی‌گردد. از طرفی بایدن بن سلمان را مسئول مستقیم ترور جمال خاشقجی خوانده است. او صراحتا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود از این جنایت حرف زده و از عدم حمایت آمریکا از ادامه جنگ افروزی‌های عربستان در یمن سخن گفته است.

اجباری شدن استفاده از ماسک در آمریکا

کرونا یکی از وجه تمایزهای میان نامزد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا بود چناچه بایدن بر محدودیت های اجتماعی تاکید و ترامپ به دنبال نادیده انگاشتن این بیماری در آمریکا بود. بر همین اساس، برنامه بایدن برای مقابله با کرونا، ایجاد زمینه تست مجانی و استخدام ۱۰۰ هزار نفر در برنامه‌ای تحت عنوان برنامه ملی ردگیری ارتباطات عنوان شده است.

بایدن در وعده‌های انتخاباتی خود بار‌ها گفته قرار است ۱۰ مرکز تست کرونا در هر ایالت ایجاد کند و از آژانس‌های فدرال نیز بخواهد تا منابع‌شان را دراین مراکز مستقر کنند. او همچنین استفاده از ماسک را برای همه شهرداران اجباری خواهد کرد.

افزایش حداقل حقوق در آمریکا

بایدن وعده افزایش حداقل حقوق کارگری و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های سبز را داده است. یکی از برنامه‌های جو بایدن در دوران شیوع کرونا، ارائه وام به کسب و کار‌های کوچک و افزایش حمایت‌های مالی مستقیم از خانواده‌ها است. در میان طرح‌های مطرح شده، ارائه بسته حمایتی ۲۰۰ دلاری تامین اجتماعی به صورت ماهانه به خانواده‌های بی‌بضاعت و همچنین لغو معافیت‌های مالیاتی زمان ترامپ نیز عنوان شده است.

او پیشنهاد افزایش حداقل حقوق از ۱۱.۵ دلار در هر ساعت به ۱۵ دلار را نیز مطرح کرده است. بایدن وعده داده ۲۰۰۰ میلیارد دلار در انرژی‌های سبز سرمایه‌گذاری کند. او همچنین وعده اجرای بهتر قانون «خرید محصولات آمریکایی» در حوزه پروژه‌های حمل و نقلی را نیز داده و گفته برای این منظور ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

به گزارش رویداد‌۲۴ پیشتر بایدن به دلیل حمایتش از توافق تجارت آزاد نفتا که در واقع به گفته منتقدان منجر به صادرات شغل به خارج از مرز‌ها می‌شد، مورد انتقاد واقع شده بود. در طرح‌های اقتصادی ۲۰۲۰ بایدن گفته شده دولت مرکزی از دولت‌های فدرال می‌خواهد ۳۰۰ میلیارد دلار برای خرید خدمات، کالا، تحقیقات و فناوری آمریکا هزینه کنند.

مبارزه با نژادپرسی

بخش قابل توجهی از فعالیت‌های ستادی در انتخابات ۲۰۲۰ در ایامی انجام شد که آمریکا درگیر اعتراضات به تبعیض نژادی در پی مرگ جرج فلوید بود. بایدن در همین زمان اعلام کرد که به اعتقاد او نژاد پرستی در آمریکا وجود دارد و باید از طریق برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی با هدف حمایت از اقلیت‌ها با آن مبارزه کرد.

او برنامه‌ای تحت عنوان «بیلد بک» طراحی کرده که طی آن برای اقلیت‌ها شغل و حمایت از کسب و کار پیش‌بینی شده است. در این برنامه ۳۰ میلیارد سرمایه‌گذاری دیده شده است. بایدن همچنین طرحی برای کاهش مدت حبس مرتبط با جرائم نژادی، جنسیتی و درآمد محور را داده است. او یک برنامه ۲۰ میلیارد دلاری را برای این منظور طراحی کرده است.

جو بایدن کاهش میزان حمایت‌های مالی از پلیس را رد کرده و گفته در عوض این متابع باید صرف افزایش استاندارد‌ها شود. او گفته تامین مالی پلیس باید به سمت خدمات اجتماعی نظیر بهداشت روانی برود و خواستار سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری روی برنامه مورد نظر برای جامعه پلیس شده است.

بازگشت به پیمان پاریس

جو بایدن تغییرات اقلیمی را یک تهدید وجودی می‌داند و گفته برنامه‌ی ترتیب خواهد داد که همه جهان به سرعت به سمت مهار این معضل با پیوستن به پیمان اقلیمی پاریس برود. پیمانی که ترامپ از آن خارج شده است. در نتیجه بایدن پیشنهاد یک توافق جدید سبز در حوزه اقلیمی را داده است.

توسعه طرح سلامتی اوباما

در حوزه سلامت بایدن طرح توسعه اوباماکر را پیشنهاد داده است. بر اساس این طرح ۹۷ درصد جمعیت آمریکا تحت پوشش درمانی قرار می‌گیرند.

وضعیت مهاجران آمریکا و لغو ممنوعیت مسافرت مسلمانان

به گزارش رویداد‌۲۴ بایدن وعده داده در ۱۰۰ روز اول ورود به کاخ سفید همه سیاست‌های ترامپ مبنی بر جدایی والدین از بچه‌ها در مرز مکزیک و آمریکا را به حالت قبل برگرداند و محدودیت‌های مسافرتی کشور‌های با اکثریت مسلمان را نیز لغو کند. او همچنین وعده داده از کودکانی که به طور غیر قانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند حمایت کند و کمک‌های فدرال در قالب کمک‌های دانش آموزی برای این کودکان را نیز تضمین کند.

تسهیل آموزش و پرورش 

او سیاست‌های آموزشی قابل توجهی را پیشنهاد داده است. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به بخشش بدهی‌های وام دانشجویی، افزایش کالج‌های بدون شهریه و دسترسی همه به تحصیلات پیش دبستان اشاره کرد.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان