تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

احتمال تقلب در انتخابات آمریکا چقدر است؟

تیم انتخاباتی دونالد ترامپ موضوع تقلب در انتخابات آمریکا را مطرح کرده است. ترامپ در سه ایالت شکایت‌هایی را تنظیم کرده و وکیل او احتمال اعاده دعوی ملی را هم رد نکرده است. در این گزارش احتمال بروز تقلب در انتخابات آمریکا را بررسی کرده‌ایم.

تقلب در انتخابات آمریکا

رویداد۲۴ ستاد انتخاباتی ترامپ از شب گذشته از یک دعوی ملی در دادگاه خبر داده و مدعی شده در شمارش آرا تقلب رخ داده است. ترامپ از چندین ماه قبل از انتخابات مسئله رای پستی و احتمال تقلب را عنوان کرده بود و از این رو حامیان جمهوری خواهان از متد رای پستی برای شرکت در انتخابات کمتر بهره بردند و رای‌های خود را به شکل حضوری روز سوم نوامبر به صندوق انداختند.

مساله تقلب به آرای پستی مربوط است. این نوع از رای دادن از زمان جنگ جهانی دوم در آمریکا مرسوم است، اما در انتخابات ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا حجم رای‌های غیابی پیش از موعد در آمریکا چندین برابر شد و نزدیک به صد میلیون رای دهنده آمریکا در انتخابات پیش از موعد اقدام به رای دادن کرده اند. ترامپ در سه ایالت شکایت‌هایی را تنظیم کرده و وکیل او احتمال اعاده دعوی ملی را هم رد نکرده است. در این گزارش احتمال بروز تقلب در انتخابات آمریکا را بررسی کرده‌ایم.

با باز شدن صندوق رای‌های پستی آمار ایالت‌هایی که به نفع ترامپ بود یکباره تکان خورده و به سمت بایدن چرخید. شب گذشته ایالت‌های کلیدی ویسکانسین و میشیگان که چندین ساعت آرایشان به نفع ترامپ بود، ناگهان با اضافه شدن رای‌های پستی به نفع بایدن کار را تمام کرده و آبی شدند. با افزایش آرای پستی در ایالت‌های کلیدی باقیمانده از جمله جورجیا و پنسیلوانیا، ستاد انتخاباتی ترامپ به صرافت افتاده و دعوی حقوقی علیه آرای پستی و تقلب را آغاز کرد.


بیشتر بخوانید: از ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا چه می‌دانید؟


به گزارش رویداد‌۲۴ ادعای تقلب در انتخابات از ماه‌ها پیش توسط ترامپ آغاز شده بود، اما با آغاز شمارش آرا در ایالت‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی به طور مستقل ادعا‌هایی را درباره نوع تقلب‌های صورت گرفته در کانتی‌ها مطرح کردند. سه دسته از این ادعا‌ها از بقیه قابل تفکیکند:

۱) ادعای گم شدن تعرفه‌ها یا پیدا شدن یک دسته تعرفه در نقاطی نامعلوم

۲) ادعای جهش ناگهانی تعداد آرای شمارش شده به نفع بایدن

۳) ادعای استفاده از یک نوع ماژیک به نام «شارپی» برای رای دادن در حوزه‌هایی که غالبا به جمهوریخواهان تعلق دارد و در دستگاه‌های شمارش آرا قابل خواندن نیست

چقدر تقلب درانتخابات آمریکا محتمل است؟

برای روشن شدن این موضوع باید بدانید این اولین بار نیست که مساله تقلب در انتخابات آمریکا مطرح شده است. در این گزارش ابتدا سابقه ادعای تقلب و سپس تحقیقات قضایی درباره این ادعا را بررسی می‌کنیم.

احتمال تقلب در انتخابات آمریکا

ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بعد از شکست ترامپ در مجموع آرای رای دهندگان

چند هفته بعد از اینکه ترامپ به عنوان رییس جمهور در سال ۲۰۱۶ انتخاب شده بود او در توییتر خود مدعی شد علاوه بر پیروزی در آرای الکترال، او آرای مردمی را نیز برنده شده و اگر «شما (دموکراتها) میلیون‌ها رای را به طور غیر قانونی کسر نمی‌کردید» متوجه این پیروزی می‌شدید.

یکی از ادعا‌های ترامپ این بود که افراد غیر شهروند در انتخابات رای داده‌اند. مراکز مختلف تحقیقاتی در آمریکا بعد از انتخابات ۲۰۱۶ ادعای ورود آرای غیر شهروندان آمریکا در انتخابات را مورد بررسی قرار دادند. گزارش‌های نهایی حاکی از آن بود که تنها ۳۰ مورد که مظنون به عدم داشتن مدارک شهروندی بوده‌اند در انتخابات شرکت کرده‌اند.

ترامپ همچنین مدعی شده بود که در ایالت نیوهمپشایر برخی دانشجویان را به شکل اتوبوسی از ماساچوست آورده‌اند تا ترکیب آرای این ایالت را بهم بزنند. البته رسانه واشنگتن پست در گزارشی سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که هیچ شواهدی دال بر صحت ادعای ترامپ درباره رای اتوبوسی ساکنان ماساچوست در نیوهمپشایر وجود ندارد.

نتیجه تحقیقات روی احتمال تقلب در سال‌های قبل چه بوده است؟

مرکز برنان یکی از مراکز تحقیقاتی درباره صحت ادعای تقلب در مطالعاتش به این نتیجه رسیده که ریشه آنچه تقلب خوانده می‌شود، در واقع در برخی اشتباهات دفتری و داده‌پردازی نهفته است. این نهاد احتمال تقلب در انتخابات‌های آمریکا را چیزی بین ۳ هزار تا ۲۵ هزارم درصد برآورد کرده است.

دانشگاه کلمبیا سال‌ها پیش مطالعه‌ای درباره احتمال تقلب در انتخابات‌های آمریکا انجام داده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد در سطح فدرال از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تنها ۲۴ نفر به جرم رای دادن غیر قانونی متهم شده‌اند. واشنگتن پست در گزارشی سال ۲۰۱۷ نوشت شواهدی دال بر صحت ادعای ترامپ درباره رای اتوبوسی ساکنان ماساچوست در نیوهمپشایر وجود ندارد.

واشنگتن پست نتیجه یک سری مطالعات جامع درباره احتمال تقلب را در سال ۲۰۱۴ در نشریه خود به چاپ رساند. این مطالعات که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ روی بیش از ۱ میلیارد تعرفه رای انجام گرفته بود نشان می‌داد ۳۱ مورد کلاهبرداری و تقلب به شکل جعل هویت را می‌توان به درستی شناسایی کرد. این مطالعات حتی این تعداد را هم دست بالا حساب کرده و گفته این تعداد شامل ادعا‌های قابل اعتماد ارزیابان هم بوده است.

دو مطالعه مستقل نیز در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ توسط دانشگاه آریزونا در این باره انجام گرفته است. در این پروژه تحقیقاتی ۱۰ مورد جعل هویت رای دهنده از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ شناسایی شده است. در تحقیقات سال ۲۰۱۶ به طور خاص ایالت‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌‌‌‌اند که سیاستمداران معتقد بودند مستعد تقلبند. در این مطالعه حتی یک مورد تقلب هم در میان ۵ ایالت مورد مطالعاتی پیدا نشده است.

آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در چه صورت امکان تقلب وجود دارد؟

نشریه کانورسیشن قبل از انتخابات ۲۰۲۰ در گزارشی به این سوال پاسخ داده و گفته هدف از این یادداشت ایجاد اطمینان در رای دهندگانی است که قصد رای دادن به شکل پستی را دارند.

۱) تنها رای دهندگان واجد شرایط می‌‌‌توانند از طریق پستی تعرفه رای دریافت کنند

مردم در آمریکا به شکل تصادفی تعرفه پستی دریافت نمی‌کنند. برخی ایالت‌ها تنها به رای‌دهندگانی که ثبت نام کرده‌اند تعرفه پستی می‌دهند. (ایالت‌هایی نظیر واشنگتن، اورگان، یوتا، کولرادو و هاوایی) این ایالت‌ها بر اساس آدرس و مشخصات ارائه شده در بخش ثبت نام رای دهندگان، تعرفه‌های پستی را ارسال نی کنند. در باقی ایالت‌ها رای دهندگان باید درخواست دریافت تعرفه را به مقامات ارسال کرده باشند و این تعرفه تا زمانی که مقامات انتخاباتی صلاحیت این افراد را تایید نکرده باشند ارسال نخواهد شد.

۲) درست کردن تعرفه جعلی کار بسیار سختی است

تعرفه‌های رای در آمریکا عناصری در طراحی دارند که کپی آن‌ها را بسیار مشکل می‌کند. آن‌ها روی نوع خاصی از برگه پرینت شده‌‌اند و این برگه‌ها نیز سایز به خصوصی دارند. رنگ و ضخامت تعرفه هر ایالت نیز با دیگری متفاوت است. بعضا در کانتی‌ها و شهر‌های مختلف هم این طراحی متفاوت است.

حتی نوع رای دادن هم در ایالت‌های مختلف فرق می‌کند برای مثال در تعرفه برخی ایالت‌ها از رای دهنده خواسته شده داخل یک دایره را پر کند در حالی که برخی دیگر باید تیک بزنند.

نوشته‌های داخل تعرفه نیز از جایی به جای دیگر فرق می‌کند. کاندیدا‌های ریاست جمهوری شاید یکسان باشند، اما همزمان انتخابات کنگره نیز در جریان است و در تعرفه نام کاندیدا‌های کنگره در هر ایالت عنوان شده است. شاید رای دهندگان همه این تفاوت‌ها را متوجه نباشند، اما مقامات انتخاباتی آگاهند و هر زمان تعرفه‌ای با مشخصات گفته شده دریافت نکنند به خوبی متوجه می‌شوند.

۳) هویت رای دهندگان باید احراز شود

به گزارش رویداد۲۴ هر ایالتی یک پروسه تایید هویت رای دهندگان غیابی دارد. در بیشتر ایالت‌ها رای دهنده باید بیرون پاکت تعرفه را امضا کند. این امضا اصولا نمی‌تواند با امضای آن‌ها بر روی کارت ثبت نام فرق داشته باشد. در غیر این صورت رای ابطال می‌شود. پروسه تایید این امضا‌ها بسیار سختگیرانه است و منتقدان میگویند رای‌های بسیاری به خاطر یک تفاوت ناچیز در امضا‌ها باطل می‌شوند در حالی که رای صحیح بوده است. برخی ایالت‌ها حتی رای دهندگان را ملزم می‌کنند که کپی کارت ملی یا گواهینامه شان را برای تطبیق هویت به تعرفه الصاق کنند.

۴) جعل پاکت تعرفه‌های پستی کار سختی است

معمولا رای دهندگان نمی‌توانند تعرفه‌های غیابی شان را با پاکت‌های قدیمی در خانه به صندوق بیندازند. این تعرفه‌ها باید در پاکت‌های دولتی ارسال شود. این پاکت‌ها بارکد‌های منحصر به فردی دارند که به رای دهنده اجازه می‌دهد فرآیند پست تا رسیدن تعرفه به دست مقامات شمارش آرا را رهگیری کنند.

۵) خدمات پستی هر گونه جعلی را متوجه می‌شود

هر متقلبی باید علاوه بر توجه به موارد زیر و عدم جلب توجه مقامات شمارش آرای انتخاباتی، به مقامات سرویس پست آمریکا نیز گوشه چشمی داشته باشد. خدمات پستی آمریکا هم راستا با مقامات دولتی و انتخاباتی باید مراقب دریافت پاکت‌های جعلی باشد. برای این منظور نیروی پلیس در اداره‌های پست مستقر شده‌اند. از نظر قانون انتخابات فدرال نیز هر تقلب انتخاباتی می‌تواند ۵ سال زندان و ۱۰ هزار دلار جریمه به همراه داشته باشد.

با افرادی که دوبار رای داده‌‌اند چه می‌کنند؟

ترامپ هفته پیش از هوادارانش در کارولینای شمالی خواسته بود هم به صورت پستی و هم به صورت حضوری در روز انتخابات رای بدهند. این در حالی است که دوبار رای دادن در یک انتخابات در آمریکا غیر قانونی است. بر اساس مطالعات انجام شده، مانند دیگر موارد تقلب انتخاباتی، دوبار رای دادن نیز اقدامی بسیار نادر است.  

در سال ۲۰۱۶ مقامات انتخاباتی ۸ هزار ۲۴۷ رای غیابی را در انتخابات ریاست جمهوری باطل کردند چرا که معتقد بودند رای دهندگات دوبار رای دادهاند. اکثریت این افراد اعلام کردند که قصد تقلب نداشتند و این کار را به صورت غیر عمدی انجام داده اند.

سوم نوامبر در کارولینای شمالی همه حوزه‌های انتخابیه مشخصات رای دهندگانشان را ثبت کردند. روز انتخابات، تعرفه‌های غیابی افرادی که قبلا رای داده بودند باز شده و اسامی افراد از لیست رای دهندگان حذف شد و هر کس می‌خواست دوباره رای دهد از این کار منع می‌شد.

به گفته مقامات این ایالت رای‌های پستی تا پایان انتخابات شمرده نشدند تا جلوی شمارش دوباره یک رای واحد گرفته شود. در ایالت‌های پنسیلوانیا و فلوریدا نیز سیستم مشابهی وجود دارد و مقامات حوزه‌های انتخابیه باید چک می‌‌‌کردند که کسی که درخواست تعرفه رای حضوری می‌کند قبلا تعرفه رای پستی دریافت کرده یا خیر.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان