تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شکرالله بنار ؛ مهمان ویژه صداوسیما پس از هشدار سازمان بازرسی/ وقتی هزینه رپرتاژ آگهی از کیسه بیت المال خرج می‌شود!

شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران مهمان صداوسیما بود اما نکته عجیب اینکه یکبار درباره شائبه‌های موجود در سازمان متبوعش از وی سوالی نشد و او تنها به ارائه گزارش کار پرداخت.

شکرالله بنار

رویداد۲۴ شب گذشته شکرالله بنار رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران مهمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. به این ترتیب برنامه‌ای یکساعته با حضور بنار پخش شد تا عملا یک ساعت از بهترین زمان پخش برنامه‌های تلویزیون ایران به او اختصاص یابد و بدون هیچ دغدغه‌ای گزارش بدهد. 

نکته عجیب درباره برنامه رپرتاژی صداوسیما این بود که دقیقا پس از نامه هشدارآمیز سازمان بازرسی کل کشور به سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی، مدیر این مجموعه را برای گزارش کار دعوت کرده است!

هفته گذشته سازمان بازرسی کل کشور فقط در یک فقره تایید کرد که جلوی ۱۷۳ میلیارد تومان تضییع اموال بیت المال در دوره مدیریت شکرالله بنار را گرفته است. در نامه این نهاد نظارتی که به پیروز حناچی شهردار تهران هم ارسال شده، نوشته شده بود که «بر اساس بررسی‌های هیات بازرسی سازمان مستقر در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران ابهامات و ایراداتی در نحوه ارزیابی و واگذاری پروژه مشارکتی مسکونی-تجاری خلیج فارس واقع در منطقه ۲۰ تهران مشاهده شد.»

اینکه صداوسیما دقیقا پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور و ارسال تذکر به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران، مدیر این مجموعه را برای گزارش کار دعوت می‌کند، از عجایبی است که احتمالا تنها در ایران شاهد آن هستیم؛ رویداد۲۴ تا کنون ۵ پرونده از اتفاقات غیرطبیعی و پرشائبه این مجموعه را منتشر کرده و با اسناد آن نشان داده چگونه در دوره مدیریت شکرالله بنار صدها میلیاردها تومان از اموال بیت المال تضییع شده و به جیب افراد دیگران رفته است.


بیشتر بخوانید: ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده واگذاری‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری/ چرا حناچی از شکرالله بنار حمایت می‌کند؟


در دنیای موازی، طبیعی‌ترین اتفاق اینگونه بود که پس از انتشار نخستین گزارش که مربوط به شیوه واگذرای پروژه بیمارستان آتیه ۲ بود، قوه قضاییه در مجموعه سازمان سرمایه گذاری مستقر می‌شد، شهردار تهران درباره چنین اتفاقی بیانیه می‌داد، مدیر سازمان تا مشخص شدن تکلیف این پرونده و ده‌ها پرونده دیگر همچون آهاب، کمال الملک، نیلوفر، یاس، خلیج فارس، اراضی عباس آباد، مژده، مشارکت زمین برج میلاد و ... تعلیق می‌شد تا خللی در روند رسیدگی ایجاد نشود. اما اینجا ایران است؛ نه تنها چنین نمی‌شود، بلکه شورای شهر تهران تمام قد از ابهامات موجود در سازمان سرمایه‌گذاری دفاع می‌کنند. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران گفته بود شورای شهر و سازمان بازرسی از افشاگری رویداد۲۴ راضی نیست!

سایر اعضای شورای شهر هم سکوت می‌کنند و ترجیح می‌دهند به وظیفه سنگین تغییر نام خیابان‌ها بپردازند. شهردار تهران یکبار درباره این مستندات پاسخی نمی‌دهد و حتی عبدالحمید امامی معاون خود که در این اتفاقات نقش داشته را بازخواست نمی‌کند و کسی حاضر نیست یکبار پاسخ دهد. 

مشابه همین ابهامات در سازمان خصوصی سازی کل کشور وجود داشت و با وجود شائبه‌های بسیار، دولت حاضر به برکناری علی اشرف پوری حسینی نشد و او تا ثانیه آخر در سازمان خصوصی حضور داشت تا بالاخره پس از انتشار گزارش‌های متعدد در رسانه‌ها و موضع‌گیری نمایندگان، قوه قضاییه به ابهامات موجود در دوره مدیریت او رسیدگی کرد. اکنون نیز همان اتفاق در حال انجام است و اسنادی درباره عملکرد شکرالله بنار وجود دارد که نیازمند رسیدگی است و نهادهای نظارتی به جای سکوت یا حتی رسیدگی در خفا، بهتر است درباره توضیح دهند.

رویداد۲۴ پیش از این مطالبی درباره علی نیازی ورنامخواستی مدیر پیشین سازمان سرمایه گذاری نیز منتشر کرد و نشان داد چگونه فردی که صلاحیت فنی او توسط وزارت کشور تایید نشده، به مدیریت این سازمان منصوب شده است. هرچند برکناری علی نیازی پس از آن گزارش خرسندکننده بود اما انتصاب شکرالله بنار به عنوان مدیر جدید آب سردی بر پیکر همه بود. بنار در یکسال حضور خود بیش از ۱۰ مدیر ارشد مجموعه را تغییر داد و حتی بعضی از مدیریت‌ها را تا سه بار هم جابجا کرد تا به ترکیبی برسد که برای ادامه تصمیماتش لازم است؛ تصمیماتی که البته به گواه اسناد به جای آنکه برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد، تا کنون میلیاردها تومان از اموال بیت المال را به کیسه شرکای شهرداری در بخش خصوصی ریخته است!

در چنین شرایطی صداوسیما نیز که از اموال عمومی و پول مردم اداره می‌شود، در کل برنامه یکساعته خود حتی یکبار به ابهامات موجود در مجموعه تحت نظر بنار اشاره نکرد و درباره هیچکدام از شائبه‌های موجود پرسشی نکرد تا به این ترتیب هم تضییع اموال عمومی ادامه یابد هم از پول ملت و شهرداری برای رپرتاژ آگهی مبسوط هزینه شود که اتفاقا این مصاحبه نیز نکات قابل توجهی داشت: شکرالله بنار به انتخاب کارشناسان به صورت رندوم (تصادفی) اشاره کرد اما توضیح نداد که علم احتمال چگونه می‌تواند تکرار مستمر دو اسم خاص را در کارشناسی‌های سازمان سرمایه گذاری توجیه کند. رویداد۲۴ در چند گزارش متعدد نشان داده که در قیمت‌گذاری‌های سازمان سرمایه گذاری شهرداری از کارشناسان رسمی تکراری استفاده شده است.

در برنامه به این نکته اشاره شد که شهرداری خام فروشی نمی‌کند و پروژه حاصل از مشارکت روی زمین و عوارض شهرداری شامل ارزش افزوده شده است، اما با توجه به مستنداتی که از واگذاری‌های سازمان سرمایه گذاری موجود است، موارد فروخته شده عمدتا نه تنها به ارزش افزوده متناسب دست نیافته‌اند بلکه گا‌ه به قیمت‌هایی پائین‌تر از ارزش روز آورده‌های اولیه شهرداری فروخته شده‌اند. صدها سند منتشر شده نشان می‌دهد کارشناسانی که به گفته شکرالله بنار تصادفی انتخاب شده‌اند، املاک شهرداری را حتی تا یک پنجم ارزش واقعی نیز قیمت‌گذاری کرده‌اند، آنچنان که در عمده قیمت‌گذاری‌ها نهادهای نظارتی به پرونده ورود کرده‌اند.

شکرالله بنار در بخشی دیگر از توضیحاتش اشاره کرده که با کارشناسی دو نفره به کشف قیمت می‌پردازیم و اگر قیمت منصفانه نبود، تعداد اعضای کارشناسی را بالا می‌بریم تا اقناع شویم، اما از این نکته سخنی نگفت که طبق بخشنامه صریح شهرداری تهران برای چنین پروژه‌هایی باید حتما از هیات کارشناسی چند نفره استفاده کرد و موضوع ربطی به تصمیم‌گیری او ندارد بلکه قانون چنین الزامی را گذاشته است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری در همین برنامه رپرتاژ آگهی صداوسیما به حضور و رصد فرآیند کارشناسی و کشف قیمت توسط دستگاه‌های نظارتی نیز اشاره کرد، اما این بخش را نگفت که اگر همه چیز آنقدر شفاف است و سازمان سرمایه‌گذاری در اتاق شیشه‌ای است، دلیل نامه‌های هشدار آمیز نهادهای نظارتی به این مجموعه چیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان