تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

اسرائیل هیوم: تیم بایدن، «فشار حداکثری» بر ایران را ادامه می‌دهد

مشاوران نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در حال ترغیب وی هستند تا با حفظ مؤلفه‌های سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، از آن به عنوان اهرم فشار برای متقاعد کردن تهران به تغییر برجام استفاده کند.
جو بایدن
رویداد۲۴ به رغم گفته «جو بایدن» و مشاورانش درباره قصد آن‌ها برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در دولت جدید آمریکا، نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» مدعی است به اطلاعات جدیدی دست یافته که نشان می‌دهد چند تن از مشاوران نامزد دموکرات که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، تلاش می‌کنند تا وی را برای اتخاذ رویکردی در قبال ایران متقاعد کنند که برخی از مولفه‌های سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در آن حفظ شود.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، در بین برخی از مشاوران بایدن این دیدگاه وجود دارد که اتخاذ لحن آشتی‌جویانه در مقابل ایران نتیجه معکوس خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، برخی از مشاوران حلقه بایدن معتقدند، از بین بردن آنچه دستاورد‌های دولت در حال خروج از کاخ سفید در قبال ایران خوانده شده، با بازگشت سریع بایدن به برجام و مفاد توافق سال ۲۰۱۵ اشتباه است؛ در عوض، آن‌ها خواستار استفاده از تحریم‌های سخت آمریکا که در دولت ترامپ علیه ایران در چند سال گذشته اعمال شد، به عنوان اهرم فشار هستند تا به این شکل ایران مجبور به موافقت با اصلاح توافق هسته‌ای شود؛ یعنی همان رویکردی که ترامپ در سال‌های گذشته اتخاذ کرد تا ایران را بار دیگر به میز مذاکره بکشاند و با آوردن بحث برنامه موشکی ایران و حضور منطقه‌ای آن در "برجام جدید"، به زعم آن‌ها توافق بهتری رقم بخورد.

بنا بر این گزارش، احتمال می‌رود که بایدن بین این دو رویکرد تعادل برقرار کند و بسرعت و در آینده نزدیک به توافق برنگردد، اما با اتخاذ ژست‌های حاکی از حسن نیت، ایران را برای تغییر توافق ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: تداوم فشار حداکثری با لحنی متفاوت/ بایدن راه ترامپ را در قبال ایران دنبال می‌کند؟
به نوشته این نشریه، برخی از اعضای تیم انتقالی بایدن در واکنش به مخالفت «بنیامین نتانیاهو» با بازگشت آمریکا به برجام، مایلند با رژیم صهیونیستی درباره لزوم ایجاد برخی تغییرات در توافق ایران گفتگو کنند، اما معتقدند این مذاکرات باید پشت در‌های بسته برگزار شود. این منابع گفته‌اند که تاکنون از اظهارنظر درباره مواضع رژیم صهیونیستی در این خصوص خوددرای کرده‌اند.

به ادعای این گزارش، این منابع همچنین گفته‌اند که بایدن، «باراک اوباما» نیست و تصادفی نیست که انتصابات ارشد در تیم سیاست خارجی وی را افراد دولت اوباما تشکیل نمی‌دهند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بند‌های توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشور‌های اروپایی هشدار داد. ترامپ سرانجام روز ۸ می‌سال ۲۰۱۷ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام علاوه بر تمدید تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد. ترامپ وعده داده بود با پیگیری این سیاست‌های موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. اما او که در حال ترک کاخ سفید است، در تحقق این هدف ناکام ماند.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات که به طور غیر رسمی پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اعلام شده، گفته در صورت پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام (بازگشت از گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای)، آمریکا را به این توافق بازخواهد گرداند. با این حال او مشاورانش همواره به گونه‌ای سخن گفته‌اند که نشان می‌دهد بازگشت به برجام را به عنوان، زمینه‌ای برای آغاز مذاکرات درباره مسائل دیگر در نظر دارند. این در حالی است که مقامات ایران هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام و بند‌های مربوط به آن را رد کرده‌اند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیرا در این خصوص گفت: ما چیزی خارج از برجام نمی‌خواهیم. ما خواستار حقوق خود و آن چیزی هستیم که درباره آن مذاکره کردیم. امکان مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان