تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

علت اصلی افزایش قیمت مسکن مشخص شد

بازار مسکن در ماه‌های گذشته، وضعیت پرنوسانی را ازنظر قیمت تجربه کرد، به طوری که در بازه زمانی خرداد تا پاییز ۹۹ چندین برابر بر قیمت املاک در پایتخت افزوده شد.

علت اصلی افزایش قیمت مسکن

رویداد۲۴ کارشناسان و فعالان بازار، درباره وضعیت نابسامان مسکن پایتخت و دلایل این مساله گمانه زنی‌های فراوانی کردند به طوری که رییس اتحادیه مشاوران املاک در آخرین اظهار نظر خود درباره وضعیت بازار مسکن در پایتخت، بانک مرکزی را مقصر اصلی گرانی مسکن در تهران معرفی کرده است؛ به طوری که این بانک پله نخست صعود قیمت ها را در خرداد ماه نهاده و سبب وضعیت فعلی شده است.

برای اطلاع از این مساله با بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان به گفت و گو نشستیم.

وی درباره تاثیر و نقش بانک ها و بانک مرکزی در گرانی مسکن پایتخت گفت: همان طور که می دانید مسابقه ای در زمینه تاسیس بانک های خصوصی ایجاد شد و این بانک ها در کنار بانک های دولتی بر بستر بسیار نامطلوب بنگاه داری دامن زدند.

وی تصریح کرد: برای نمونه شاهد ساخت یکی از بزرگترین پروژه های قاره آسیا به نام پروژه ایران مال و متعلق به بانک آینده هستیم که با ۸۵ هزار میلیارد تومان برای فروش آگهی شده است.

وی تاکید کرد: این گونه موارد سبب اعتراض صریح مقام معظم رهبری به هیات دولت شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از بنیادها و بانک های متعلق به این مراکز و به راحتی بنگاه داری و خلق پول می کنند.

بیگدلی بیان کرد: یکی از بهترین مراکزی که می شود در حوزه املاک و مسکن دست برد و سود زایی ایجاد کرد، همین حوزه  و در پایتخت است. در تهران این کار را به جریان انداخته اند در صورتی که به هیچ عنوان بانک نباید بنگاه داری کند زیرا بانک صاحب پول است و اگر به سمت بنگاه داری و کسب سود حرکت کند، موجب اخلال در اقتصاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: در تمام دنیا به شدت بانک ها از خلق پول،‌ایجاد بنگاه های اقتصادی و دست بردن در بازار منع شده اند و این کار برای آنها ممنوع است اما متاسفانه در داخل کشور مشاهده می کنیم که تعداد شعبه های بانک از تمام ادارات کشور بالاتر است به طوری که در هر خیابان زیباترین، گران‌ترین و بهترین املاک در اختیار بانکهاست.

نقش بانک ها در اخلال اقتصادی 

این فعال بازار ساخت و ساز ادامه داد: این بانک ها به راحتی و با یک امضا می توانند ۵ هزار، ۱۰ هزار ، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند بدون اینکه اعتباری داشته باشند . فقط به عنوان اینکه جایگاه بانکداری را دارا هستند و از این جایگاه متاسفانه به سمت بنگاه داری رفته اند و سبب اخلال در اقتصاد شده اند.

وی گفت: این مساله همچنین موجب افزایش قیمت ها در حوزه مسکن شده است. اکنون اصلی ترین و گران ترین املاک و دارایی ها را در این حوزه بنیادها و بانک ها در اختیار دارند.

بیگدلی بیان کرد: تعدادی نهادهای غیرعمومی دولتی و غیردولتی برای خود بانک تاسیس کرده اند و به طور مستقیم چه با خلق پول و چه با بنگاه داری در اقتصاد دخالت می کنند.

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: این گونه اقدامات موجب تورم شده و ایجاد پول پرفشار در بازار شده و سبب نابودی اقتصاد شده است بنابراین سخنان رییس اتحادیه مشاوران املاک در زمینه نقش بانک ها در افزایش قیمت مسکن را می توان تایید کرد.

وی درباره نقش بانک مرکزی در این حوزه توضیح داد: بانک مرکزی در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای عقب افتاده دنیا، با کوچکترین بنگاه داری و خلق پول از سوی بانک ها برخورد کرده و مجوز بانک را باطل می کنند اما متاسفانه بانک مرکزی کشور ما در این زمینه ناظر است.

وی تاکید کرد: این در حالس است که مقام معظم رهبری از بنگاه داری بانک ها گلایه کرده و نسبت به آن به هیات دولت تذکر داده اند. متاسفانه بانک مرکزی کشور به جای نظارت و دخالت مستقیم، نقش ناظر را ایفا کرده و سکوت اختیار کرده است که بزرگترین ضربه و مشکل در این بخش است.


بیشتربخوانید: پیش‌بینی ۵۰ مشاور املاک از بازار مسکن

آرامش قبل از طوفان در بازار مسکن

وی درباره وضعیت فعلی بازار مسکن بیان کرد: با کاهش قیمت چشمگیر در بازار مسکن مواجه نبودیم، اکنون رکود نسبتا پایینی در بازار مسکن اتفاق افتاده است.

بیگدلی اظهار کرد: در ۲ ماه گذشته در میزان و شدت خرید و فروش شاهد رکود نسبی هستیم که احتمال دارد با ایجاد کوچکترین خدشه در بازار مسکن و حوزه ساختمان، دوباره به مشکلات دامن زده شود و به اصطلاح این آرامش قبل از طوفان باشد.

وی توضیح داد: سرمایه های سرگردان،‌دخالت در اقتصاد از سوی سیستم هایی که پول پرفشار دارند، بنگاه داری نهادها و بانک ها قادر به وارد کردن خدشه با آرامش بازار هستند. مریم عادی قدرت ندارند پول های پرحجم را وارد بازار مسکن تهران کنند بنابراین می توان گفت این عده از افزایش قیمت ها سود می برند زیرا حجم عظیمی از املاک و هزینه ها را در اختیار دارند.

بیگدلی درباره برخی اخبار مبنی بر تخلیه حباب قیمت و تعدیل نرخ ها در اطراف تهران مانند پرند،‌پردیس ،‌کهریزک و ... توضیح داد: خیر ما چنین چیزی را مشاهده نکرده ایم.

وی افزود: رکود نسبتا آرام در بازار ایجاد شده ولی قیمت ها هنوز نجومی است.

افزایش ۲۰۰درصدی هزینه های ساخت و ساز

وی بیان کرد: بخشی از این قیمت را باید حاصل حباب دانست اما بخش عمده آن را باید ناشی از تاثیر افزایش نرخ ارز و کاهش ارز پول ملی دانست که سبب شده تا هزینه های ما در این بخش به شدت افزایش یابد. به طوری که در بسیاری موارد وقتی کسی ملک خود را می فروشد دیگر قادر به خرید مجدد نیست.

بیگدلی عنوان کرد: هزینه های ساخت و تولید مسکن حداقل ۲۰۰درصد افزایش داشته است.

احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازار مسکن

وی درباره احتمال روان شدن نقدینگی تحت تاثیر ریزش بازار سرمایه به بخش مسکن گفت: ۱۰۰درصد این اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: بانک ها صاحب و مالک بزرگترین ساختمان ها هستند و به دنبال سود بیشتر هستند و بهترین سود را حوزه مسکن دارد و تا زمانی که بانک ها بنگاه داری و خلق پول و دخالت در اقتصاد می کنند، دچار بیماری مزمن اقتصادی خواهیم بود و این نهضت ادامه خواهد داشت.

بخرید اما نفروشید

وی خطاب به خریداران و مصرف کننده های نهایی مسکن توصیه کرد: نسبت به خرید اقدام کنند اما بنده اقدام به فروش را توصیه نمی کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان