تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹
گرامی مقدم در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴:

طرح اصلاح قانون انتخابات ضد جمهوریت و اسلامیت است/ به جای قالیباف بودم به این طرح رای نمی‌دادم

گرامی مقدم نماینده اسبق مجلس معتقد است طرح اصلاح قانون انتخابات مغایر با قانون اساسی و جمهوریت است و نباید دست به حذف نخبگان زد.

طرح اصلاح قانون انتخابات

رویداد۲۴ هرروز خبر جدیدی از طرح اصلاح قانون انتخابات به گوش می‌رسد. یک روز شرط استعفای نظامیان و سران سه قوه از سمت خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را حذف می‌کنند و روز دیگر می‌گویند منصوبان رهبری هم می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شوند. اما همه راه‌ها به یک سوال ختم می‌شود، آیا مجلس انقلابی به دنبال رئیس جمهور کردن محمد باقر قالیباف است؟

واکنش‌ها به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات همچنان ادامه دارد. بهارستان نشینان در حالی به دنبال کوتاه کردن دست عده زیادی از شخصیت‌ها و نخبگان کشور از پاستور هستند که تحلیلگران معتقدند این اقدام مجلس دایره انتخاب مردم را محدود می‌کند، امری که می‌تواند تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد. از حذف نخبگان تا هموار شدن مسیر عده‌ای خاص به سمت کسب ریاست قوه مقننه.

اسماعیل گرامی مقدم نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفت: ما دو نوع قانون داریم، قانون اساسی که تغییر یافتن آن نیاز به فرمان رهبری و یا رفراندوم دارد. قوانین دیگر هم قوانین عادی است که توسط مجلس نوشته می‌شود. ما در مجلس شاهد تغییر و تفسیر قانون اساسی هستیم و البته که تفسیر آن برعهده شورای نگهبان است. مجلس در حال اضافه کردن برخی از متمم‌ها به قانون اساسی است که این برخلاف قانون است و تاکنون سابقه نداشته است.

بنی صدر هم سابقه اجرایی نداشت

وی افزود: در آن زمان که قانون اساسی تصویب می‌شد، خبرگان ملت برای اینکه در ابتدای انقلاب نظام حفظ شود این شرایط را آوردند که رجل سیاسی توانایی کاندیدا شدن را دارند؛ بنابراین آوردن شرط محدود کردن جمهوریت است. ما می‌توانیم یک جمهوریت واقعی براساس قانون اساسی داشته باشیم و یک جمهوریت محدود هم داشته باشیم که با این روندی که مجلس در پیش گرفته است به آن خواهیم رسید؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اساسا شرط گذاشتن خارج از قانون اساسی و ایجاد محدود کردن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان اجحاف به نظام است.


بیشتر بخوانید:چتر سوراخ اصلاح طلبان برای اجماع/ چرا احزاب مختلف از طرح جایگزین شورای عالی سیاستگذاری استقبال نکردند؟


وی ادامه داد: با طرحی که مجلس دارد ما شرایط را محدود به افراد اجرایی می‌کنیم، در حالی که نخبگان زمانی که قانون اساسی را تدوین می‌کردند، علاوه بر اینکه نگاه کاملا دموکراتیک داشتند، معتقد بودند همه می‌توانند رئیس‌جمهور شوند به شرط اینکه رجال سیاسی باشند. مثلا شخص رئیس جمهور اول یعنی بنی صدر سابقه اجرایی نداشت، اما رجل سیاسی بود، مرحوم شهید رجایی هم فقط مدت کوتاهی وزیر بودند و سابقه آنچنانی نداشت. رهبری نیز به همین صورت. اما رفته رفته سابقه اجرایی پیدا کردند.

طرح اصلاح قانون انتخابات بر ضد گردش نخبگان است

عضو حزب اعتمادملی گفت: ما نخبگان زیادی داریم که رجل سیاسی هستند، اتفاقا در درون نظام و از وفاداران نظام و البته اصولگرا هم هستند، اما سابقه اجرایی ندارند و ما نمی‌توانیم این افراد را حذف کنیم. برهمین اساس با این طرح کاملا مخالف هستم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این قانون مخالف و برضد جمهوریت و اسلامیت است، تصریح کرد: این قانون برضد گردش نخبگانی است و می‌تواند تبعات زیان بار زیادی به همراه دارد. نویسندگان قانون اساسی قطعا این محدودیت‌ها در ذهنشان بود، اما نگاه واقع بینانه‌ای داشتند و حاضر به این کار نشدند.

قالیباف در مظان اتهام محدود کردن انتخاب شوندگان است

وی ادامه داد: از سوی دیگر شورای نگهبان به اندازه کافی و حتی بیشتر از آن قدرت دارد و این قانون می‌تواند قدرت بیشتری را هم به این نهاد بدهد. اما در اینجا نمی‌توانیم بگوییم شورای نگهبان مقصر است، مقصر اصلی مجلس است که چنین اختیاراتی را به این نهاد داده است. قالیباف، چون در گذشته کاندیدا بوده است و دور از انتظار نیست که بار دیگر کاندیدا شود، در مظان اتهام است که مبادا در مجلسی که او رئیس است در حال محدود کردن انتخاب شوندگان هستند و برای مبرا بودن از این موضوع اگر به جای او بودم حتما با این قانون رای نمی‌دادم، سابقه تاریخی ملت ایران نشان داده وقتی متوجه شوند فردی به سمت حذف کردن دیگران حرکت کند، عکس العمل منفی نشان می‌دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان