تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۹

نکاتی برای تقویت حافظه کوتاه مدت

می توان بواسطه برخی ورزش ها و عادات مشخص، حافظه کوتاه مدت را تقویت نمود. خواب خوب، داشتن وعده های غذایی متعادل، استفاده از تمامی حواس پنجگانه و بازی های فکری همگی باعث تقویت حافظه می شوند.

راه های تقویت حافظه کوتاه مدت

رویداد۲۴ انسان دارای دونوع حافظه کوتاه وبلند مدت است. در حافظه کوتاه مدت اطلاعات لحظه حال ذخیره می شود و ظرفیتش محدود است، مثلا ملاقات با افراد. اما از حافظه بلند مدت درکارهایی استفاده می کنیم که نیاز به تمرکز بیشتری دارد، مانند امتحانات.

با استفاده از روش های زیر می توانید حافظه کوتاه مدت خود را تقویت نمایید.

1.توجه کردن

هربار فقط به یک موضوع خاص توجه داشته باشید. در سال های اخیر فلسفه چندکاربردی بسیار باب شده، فلفسفه ای که می گوید می توان هزاران کار را در یک زمان واحد انجام داد اما این فرضیه درست نیست، زیرا نمی توان بصورت همزمان به چند مورد توجه یکسان داشت. ذهن در زمان تمرکز بروی یک کار واحد توانایی بهتری از خود نشان می دهد.

2. بازی های فکری

ذهن مانند عضله به محرک ها و تمرین ها واکنش نشان می دهد. وقتی موضوع جدیدی می آموزید، ذهن راه های عصبی جدیدی بوجود می آورد و در نتیجه ارتباطات ذهنی افزایش می یابد. پس با این توانایی ذهنی باید از طریق بازی های ذهنی مانند پازل ذهن را بیشتر به چالش بکشید.


بیشتر بخوانید: تمام علت‌های تعجب‌آور کاهش حافظه!


3. استفاده از تمامی حواس

خاطره فقط بواسطه دیدن در ذهن ایجاد نمی شود، بلکه مثلا عطر شیرینی های مادربزرگ یا یادآوری آهنگی که مادرتان برایتان می خواند شما را به گذشته می برد. بنابراین می توانید از تمامی حواس پنجگانه خود استفاده کنید. اگر نمی توانید نام افراد را به خاطر بسپارید، چندبار نامشان را با صدای بلند تکرار کنید، با این کار گوش وظیفه خود را در یادآوری نام افراد ایفا کرده است.

4. تقویت حافظه از طریق ریتم

این روش شامل استفاده از کلمات و تصاویر برای بهبود حافظه است. در این میان ریتم کمک شایان توجهی می کند. مثلا برای حفظ کردن ماه هایی که 30 روزه هستند می توانید شعری برای خود بسازید. همچنین می توانید ابتدای نام کسانی که برایتان اهمیت دارند را کنار هم بچسبانید و راحتر آنها را حفظ کنید.

5. بخش بندی و سازمان دهی

یادآوری شماره تلفن ها کار دشواری است اما اگر همین شماره ها را به چند بخش تقسیم نمایید، یادآوری آنها در آینده آسانتر خواهد بود. توالی اعداد را چندین مرتبه تکرار کنید تا در ذهنتان نهادینه شود. 

6. عادات غذایی مناسب

فعالیت های ذهن رابطه ای مستفیم با رژیم غذایی دارند. رژیمی که سرشار از امگا 3(غذاهایی مانند سالمون، گردو و آووکادو دارای این اسید چرب هستند) و پروتئین های گیاهی (میوه و سبزیجات)، از پیری زودرس و بیماری های ذهنی و شناختی مانند آلزایمر جلوگیری می کنند.

7. خواب خوب

آیا توجه کرده اید که با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز، یادآوری مسائل سخت تر می شود؟ یا توجه کرده اید که با داشتن خواب 3یا 4ساعته می توانید راحتر مسائل را به خاطر آورید؟ این اتفاق ناشی از آن است که ذهن نیز مانند عضله نیاز به استراحت و شارژ شدن های منظم دارد. 

باید برنامه خواب منظمی داشته باشید، یعنی چیزی حدود 7-9 ساعت در شبانه روز. هرشب سرساعت مشخصی به رختخواب بروید و صبح ها سرساعت از خواب بیدار شوید، می توانید چرت کوچکی هم در میانه روز داشته باشید. در تختخواب تلویزیون تماشا نکنید و بعد از شام چیزی نخورید.

8. ورزش

داشتن یک برنامه منظم ورزشی می تواند تاثیر بسزایی روی تقویت حافظه کوتاه مدت داشته باشد. با ورزش بدن اکسیژن بیشتری پمپاژ می کند و هوای تازه وارد مغز می شود. با این کار ذهن خاطرات و اطلاعات را راحتر یادآوری می کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان