تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تداوم نوسان در بازار بورس/ سهام‌داران منتظر رشد سبد پرتفوی خود نباشند

در حالی که سهام‌داران امیدوار بودند شاخص بورس در این هفته از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور کند، اما شاخص مسیر نزولی را طی کرد. کارشناسان می‌گویند روند فعلی بازار قدرت شکست شاخص یک میلون و ۴۰۰هزاری را ندارد.

بازار بورس

رویداد۲۴ بازار بورس ایران در جو روانی به سر می‌برد که سهام‌داران را دست به عصا کرده است. سهام‌داران خرد به سمت سهام کوچک کشیده شده‌اند و حقوقی‌ها به ظاهر با هدف حمایت از کف قیمت، وارد فروش‌های بزرگ و خرید‌های کوچک شده‌اند. بازار ثبات ندارد و سرمایه‌گذاران به سمت سهام دیگر حرکت می‌کنند و زمانی که بازدهی سهم‌های کوچک را بهتر می‌بینند اجماع بازار روی این سهام می‌شود.

طی هفته‌های اخیر گرچه روند بورس ریزشی بود، اما شاخص کل توانسته بود خود را مثبت نگه دارد، اما در روز‌های اخیر شاخص کل هم تاب نیاورده و منفی شده است. در آخرین معاملات شاخص کل افت ۱.۶ درصدی را تجربه کرده و در مرز پرتگاه از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی ایستاده است.

در میان معاملات امروز پرمعامله‌ترین سهام قرمز بوعلی و ولپارس بودند که در کانال منفی ۴درصدی قرار داشتند و صاحبان این سهم دست به فروش این سهام زدند. در مقابل شاروم و وکبهمن دو سهام سبز پرمعامله امروز بورس بودند و در مجموع کل معاملات امروز بازار بورس به یک میلیون و ۷۲۹ هزار افزایش پیدا کرد. حجم معاملات دیروز یک میلیون و ۵۰۰ هزار بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد، ریزش امروز قیمت‌ها در بورس ناشی از فروش سهام و نه خرید بوده است؛ روندی که البته از آغاز هفته جاری تداوم داشته و هر روز بر حجم معاملات در صف فروش بورس افزوده می‌ِشد.

کارشناسان می‌گویند، علت رشد حجم معاملات ناشی از عملکرد حقوقی‌هاست که به سقوط شاخص کل دامن می‌زند. به نظر می‌رسد، به‌محض حرکت بازار به سمت مثبت شدن و ثبات روند حرکتی، حقوقی‌ها به بهانه نداشتن نقدینگی برای بازارگردانی شروع به عرضه آبشاری سهام می‌کنند، رصد بازار نشان می‌دهد ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات بازار مربوط به حقوقی‌ها است که اجازه نفس کشیدن به بازار نمی‌دهند. این اقدام حقوقی‌ها موجب شد، سهامداران خرد به سمت سهام کوچک حرکت کنند تا از اقدامات حقوقی‌ها رها شوند.

بازار بورس

کارشناسان معتقدند، حقوقی‌ها به بهانه نداشتن منابع کافی برای بازارگردانی سهام، اقدام به عرضه می‌کنند تا از قیمت کف حمایت کنند، اما عملاً از قیمت کف یا حمایت نمی‌کنند یا حداقل حمایت صورت می‌گیرد و فروش سنگین و خرید اندک را در دستور کار خود قرار دادند.

اما نکته دیگری که برای بسیاری از سهام‌داران و کارشناسان سوال شده این است که چرا بازار بورس این روز‌ها در برابر سیگنال‌های مثبت دیوار محکمی ساخته و از هیچ‌کدام از سیگنال‌های مثبت تاثیر نمی‌گیرد.

افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی فلزات، تثبیت نسبی قیمت دلار، وعده وزیر اقتصاد برای عرضه دارا دوم تا قبل از پایان سال، واکسن کرونا و اخبار و سیگنال‌های دیگر هم نتوانست عرضه در نماد‌های شاخص‌ساز را افزایش دهد و شاخص بورس را مثبت کند.


بیشتر بخوانید:سقوط بزرگ ارزش سهام عدالت/ ممنوعیت فروش سهام عدالت تا کی ادامه دارد؟


کارشناسان معتقدند، بورس هنوز نتوانسته در برابر سقوط چشم‌گیری که در ماه‌های پیش تجربه کرد، دوباره از جای خود بلند شود و برای احیای دوباره به یک شوک مثبت بزرگ نیاز دارد. این روند نزولی و فرسایشی حاصل رشد شارپ ۵ ماه اول سال است. در نیمه اول سال، سهامداران از بازار سهام ماهانه حدود ۶۰ درصد بازدهی داشتند و حالا هم نجات از این ریزش با یک شوک مثبت بزرگ محتمل می‌تواند باشد. شوک‌هایی از قبیل عرضه اولیه گسترده دولت یا مذاکره و توافق بر سر لغو تحریم‌ها.

بازار سهام به نوعی فرسایشی شده و این موضوع سهامداران و فعالان بازار را خسته کرده است. از طرفی هنوز اعتماد به بازار سهام بازنگشته است و شورای عالی بورس هم نتوانسته امید را به سهام‌داران بازگرداند یا آن‌ها را تا حدی نسبت به آینده بورس مطمئن سازد.

اما پیش‌بینی درباره روز‌های آتی بورس چه می‌گوید؟

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، طی هفته‌های آینده گروه‌های خودرویی، پالایشی، فولادی‌ها، معدنی‌ها می‌توانند رشد‌های خوبی داشته باشند البته این رشد همانند نیمه نخست سال نخواهد بود.

در مورد شاخص هم پیش بینی می‌شود، شاخص کل بین عدد یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار واحد تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد درگیر خواهد بود.

اما آنچه مهم است سهام‌داران بدانند این است که در هفته‌های اخیر بازار همچنان نوسانی، اما نه با سقوط بزرگ همراه خواهد بود. روند معاملات تا حدی روان پیش بینی می‌شود، اما نوسان و گرایش به سمت منفی بین سهام‌های مختلف احتمال دارد. پس منتظر افزایش ارزش دارایی سبد پرتفوی خود در روز‌های اخیر نباشید، اما پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده تا حدی این روند ریزشی متوقف شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
8
با توجه به اینکه کل اقتصاد ایران که بورس هم جزئی از آن است دستوری ، رانتی و دولتی میباشد ، بنابراین تحلیل کارشناسان به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و در حد اصوات می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
آن توی کل سیستم
نظرات شما
پیشخوان