تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

هاشمی طبا: FATF تصویب نشود، روابط چین و روسیه نیز با ما قطع می‌شود

مصطفی هاشمی‌طبا می‌گوید مشخص نیست موضوع تهیه واکسن کرونا تا چه اندازه به تصویب FATF مرتبط بوده چراکه هیچ کسی درباره این مساله شفاف صحبت نمی‌کند، اما گویا مساله موانع خرید واکسن فراتر از FATF بوده است.

هاشمی طبا: FATF تصویب نشود، روابط چین و روسیه نیز با ما قطع می‌شود

رویداد۲۴ واکسن ایرانی، چینی یا آمریکایی؟ تست واکسن ایرانی در مقابل دوربین آغاز شده است، آن هم در حالی که چند روز قبل از آن رئیس هلال‌احمر در برنامه تلویزیونی صبحگاهی خبر داد که مطابق دستور ستاد ملی کرونا مساله خرید واکسن از منبع چینی در دست پیگیری است. او همچنین گفت: «واکسن‌های چینی بعد از خرید و قبل از ورود به بازار توسط سازمان غذا و دارو کنترل می‌شوند.» با وجود این، هنوز در سطح جامعه دغدغه‌های جدی‌ای درباره مساله نوع واکسنی که قرار است در ایران ارائه شود، وجود دارد.

سید مصطفی هاشمی‌طبا، از کلی‌گویی و اظهارات متناقض مسئولان در این باره انتقاد کرد و گفت: دوستان درباره دست‌انداز‌های خرید واکسن صریح صحبت نمی‌کنند. استنباط من این است که در مساله واکسن کرونا از اساس موضوع FATF مطرح نبوده و مشکل تحریم‌هاست؛ یعنی مشکلات مساله فراتر از شرایط ناشی از تصویب یا عدم تصویب FATF است.

او ادامه داد: چنان‌که از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی برمی‌آید، بحث واکسن تنها به FATF مرتبط نبود و کانال ارسال ارز جای دیگری بوده است؛ یعنی ظاهراً از طریق بانک‌های ما نبوده است و مساله به تحریم‌ها مربوط بود.

هاشمی‌طبا افزود: اگر خودمان می‌خواستیم مستقیم عمل کنیم، به هر حال مساله FATF مانع بود، اما با توجه به اینکه می‌گویند کار از طریق بانک‌های کره‌ای صورت گرفته یا می‌گیرد، بنابراین از اساس به نظر نمی‌آید مساله FATF تاثیری گذاشته باشد؛ اما اینکه از بانک دیگری حواله کرده‌اند یا می‌خواهند این کار را بکنند روشن نیست؛ چراکه صریح صحبت نمی‌کنند و مقطعی و متناقض حرف‌هایی می‌زنند و مردم را در خماری می‌گذارند.


بیشتر بخوانید: خروج ایران از لیست سیاه FATF چه فوایدی دارد؟


با ادامه وضع فعلی، روابط چین و روسیه نیز با بانک‌های ایرانی قطع می‌شود

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی درباره مساله بررسی مجدد FATF در مجمع گفت: معلوم نیست مجمع این بار در بررسی FATF نتیجه متفاوتی ارائه دهد، اما امیدواریم که این اتفاق بیفتد و نسبت به دفعه پیش پاسخ متفاوتی از مجمع شنیده شود.

این فعال سیاسی درباره میزان ارتباط احتمالی این لوایح با مساله خرید واکسن توضیح داد: فراتر از بحث واکنش و تاثیر یا بی‌تاثیر بودن FATF روی این موضوع، با ادامه شرایط فعلی، روابط بانکی ما حتی با چین و روسیه نیز قطع می‌شود.

او در پایان درباره اظهارات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم درباره بررسی این لایحه در کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد: بعید می‌دانم در صورت تصمیم قاطع و اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس رویه‌ای مبنی بر مخالفت با مجمع داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: fatf ، واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان