تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۹
کارشناس بازار سرمایه:

تنش‌های سیاسی منطقه تاثیر کوتاه‌مدت بر بورس دارد/ دلیل رشد سهام، کاهش ارزش پول ملی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تنش در بورس ناشی از ترور سردار سلیمانی در سال گذشته فقط دو روز بود و این روز‌ها اثر خبر احتمال وقوع جنگ در منطقه هم بر بازار سرمایه گذرا خواهد بود.
بورس
رویداد۲۴ فردین آقابزرگی درباره دلیل ریزش بازار سرمایه در اولین روز هفته و ارتباط آن با صحبت‌هایی مبنی بر احتمال وقوع جنگ در منطقه اظهار داشت: بازاری که مستعد اصلاح قیمت است و زمانی که p/e به ۲۰ رسیده، در این فضای معاملاتی بازار به شدت حساس است و به تمام اطلاعات جدید اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تعداد غیرحرفه‌ای‌ها در بازار سرمایه افزایش یافته و نسبت به این اخبار سیاسی بسیار نگران هستند و رفتار این افراد باعث وقوع این شرایط در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار در سال گذشته با ترور سردار سلیمانی گفت: افرادی که تازه وارد بورس شده‌اند احتمالا نمی‌دانند یا به خاطر ندارند که سال گذشته در مقطع ترور سردار سلیمانی بورس کشورمان فقط یک یا دو روز در تنش بود و دوباره تعادل را به دست آورد.

آقابزرگی افزود: بنابراین در شرایطی که زمینه اصلاح قیمت مهیا است این اخبار در بازار بی‌تاثیر نیست و هر خبری چه خارج از کشور و داخل کشور حتی می‌تواند بر قیمت نفت هم اثرگذار باشد؛ بنابراین بازار سرمایه هم به این اطلاعات واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ارزش سهام عدالت هر روز کمتر از دیروز
وی با اشاره به افزایش جمعیت غیرحرفه‌ای در بازار سرمایه اظهار داشت: ۱۵ میلیون کد بورسی تازه وارد در بورس فعال است که اغلب این غیرحرفه‌ای‌ها با استفاده از سیگنال‌ها و اطلاعاتی که از مجرای غیرمجاز وارد بازار می‌شوند، بیش از حد به اثرگذاری اطلاعات غیر اقتصادی دامن می‌زنند، اما باید بدانند که این اثرگذاری‌ها گذرا و مقطعی است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهم‌ترین عوامل اثرگذار در بورس گزارش‌های اقتصادی از جمله گزارش ۹ ماهه، شاخص‌های اقتصادی و آثار تورمی بودجه سال آینده است. مطمئنا اثرات اخباری مانند احتمال وقوع جنگ در منطقه بر بازار سرمایه کوتاه مدت است و تجربه حکایت از آن دارد که با مراودات سیاسی اثر این صحبت‌ها با واکنش‌های اصلاحی، تعدیل می‌شود، اما غیرحرفه‌ای‌ها واکنش‌های سریع در بازار دارند که کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آقابزرگی همچنین درباره اثرپذیری بازار سرمایه از بودجه سال آینده گفت: به طور قطع برنامه بودجه بر بورس اثرگذار است و تورم مساوی با افزایش سطح عمومی قیمت‌های کالا، خدمات و اوراق و… خواهد بود.

وی با بیان اینکه در چهار کشور ونزوئلا، زیمباوه، ترکیه و ایران دلیل اصلی رشد سهام عدم توازن در روند نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است، تاکید کرد: در آینه سال ۱۴۰۰ همین آثار را می‌بینیم و برآیند واکنشی که بورس در سال ۹۹ در خود دید و تلاقی آن با اصلاح قیمت‌ها نشان می‌دهد که رشد آهسته بازار سرمایه تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چند پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در بازار دیده شده، اما جرقه‌هایی باعث می‌شود که حرکت بورس تندتر شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان