تاریخ انتشار: ۰۶:۳۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

من دچار خفقانم!/ اعتراض مردم به آلودگی هوا با هشتگ مازوت نسوزون

موضوع تشدید آلودگی هوی تهران در زمستان اگرچه موضوع جدیدی نیست، اما موضوع استفاده از نفت مازوت به عنوان سوخت در برخی از واحدهای صنعتی اطراف تهران موضوع جدیدی است که با اعتراض مردم همراه شده؛ رویداد‌۲۴ در این گزارش ضمن بررسی مساله آلودگی هوای تهران، واکنش مردم نسبت به سوخت مازوت را مورد واکاوی قرار داده است.

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴ شادی مکی: آلودگی هوای تهران از مرز هشدار رد شده و تهرانی‌ها به لحاظ کیفیت هوا شرایط خطرناکی را تجربه می‌کنند. روز گذشته شاخص کیفیت هوای تهران از عدد ۱۵۰ یعنی آلوده برای تمام گروه‌ها رد شده و روی عدد ۱۵۷ قرار گرفت. دو روز پیش از آن شاخص کیفیت هوا عدد ۱۶۲ را نشان داد که نشان‌دهنده تشدید آلودگی در هوای تهران بود.

اواخر هفته پیش هم آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرد که طی روز‌های گذشته روزانه ۱۰ درصد به آلودگی هوای شهر اضافه شده و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه یابد ما وارد مرز بنفش می‌شویم که به‌یژه در مناطق جنوبی تهران بسیار خطرناک است.

درحال حاضربه دلایل معمول آلودگی هوای تهران مانند آلاینده‌های ناشی از خودرو‌های سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها، منابع ثابت آلایندگی هوا یعنی صنایع اضافه شده و نقشی مهم را در این زمینه ایفا کرده‌اند، با شروع آلودگی هوا برخی از کارشناسان محیط زیست علت این آلودگی را استفاده از سوخت مازوت توسط واحد‌های صنعتی مستقر در اطراف تهران عنوان کرده بودند.

سوخت مازوت که کسی آن را نمی‌خرد و ما مجبوریم تنفسش کنیم!

در حالیکه که مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مهرماه از رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممنوع شدن استفاده از مازوت در تعدادی از نیروگاه‌های نزدیک مناطق مسکونی خبرداده بود و محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران نیز تاکید کرده بود که از ابتدای سال تا آن زمان هیچ یک از نیروگاه‌های بزرگ استان تهران سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند. اما عیسی کلانتری روز ۶ دی ماه اعلام کرده بود که دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است، زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته بود که نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم، زیرا شرایطی ایجاد شده است که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

همچنین سخنی به نقل از کلانتری در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه «چاره‌ای نداریم، ظرفیت ذخیزه مازوت در پالایشگاه‌ها تکمیل شده و کسی هم خریدارش نیست.»


بیشتر بخوانید:عبور بی‌تفاوت دولت از کنار آلودگی هوای تهران/ چرا برنامه‌های کاهش آلودگی هوا پیگیری نمی‌شود؟


پیروز حناچی شهردار تهران نیز با اشاره به آلودگی هوا با وجود تعطیلی مراکز آموزش و علمی و محدودیت‌های ترددی، عنوان کرده بود که احتمال می‌رود شکل سوخت‌های صنایع حاشیه‌ای تهران تغییر یافته است و وقتی مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد صنایع اطراف تهران به سوخت مازوت رو می‌آورند که آلایندگی بیشتری دارد.

شینا انصاری رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز علاوه بر عدم پیگیری قانون هوای پاک توسط دستگاه‌های متولی استفاده از سوخت مازوت را از دیگر علل آلودگی این روز‌های هوای پایتخت برشمرده و گفته بود: تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع در در فصول سرد سال ممنوع است، اما این مساله و بسیاری از محور‌های موثر در کاهش آلودگی هوا که برخی به علت تحریم‌ها و مشکلاتی که کشور با آن مواجه هست امکان تحقق نیافت و برخی نیز به‌علت اینکه مسائل زیست‌محیطی در اولویت نبودند، مشمول زمان شدند.

واکنش مردم در فضای مجازی: ریه‌های ایرانیان انبار‌های جدید ذخیره مازوت!

به گزارش رویداد ۲۴ خبر سوزاندن مازوت به عنوان منبع آلودگی هوای تهران این سوال را ایجاد می‌کند که اگر تا کنون استفاده از سوخت مازوت تا این حد در آلودگی هوای تهران موثر بوده است گرفتن عوارض طرح ترافیک از شهروندان تهرانی به بهانه کاستن از بار ترافیک برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران به چه دلیل بوده است؟

به هر حال با مطرح شدن استفاده از سوخت مازوت به عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوای پایتخت در روز‌های اخیر مردم نیز ساکت نمانده و در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و هشتگی با عنوان مازوت نسوزانید را راه‌اندازی کردند.

یکی از کاربران توییتر دراینباره می‌نویسد: «یعنی همه این سال‌ها که طرح زوج و فرد می‌ذاشتی، طرح ترافیک را بزرگ‌تر می‌کردی، کار مردم را تعطیل می‌کردی و از مردم می‌خواستی که بیرون نیایند می‌دانستی که خودت داری مازوت می‌سوزانی؟»

کاربر دیگری هم می‌نویسد: «هر ماه یک هشتگ چه بکنید، چه نکنید! الان واقعا آقایان در حال مدیتریت هستند؟ پس چرا همه چیز را مردم باید یادآوری کنند؟ هنوز هشتگ واکسن بخرید تمام نشده که باید بگوییم مازوت نسوزانید»

محمد درویش کارشناس محیط زیست نیز با اشاره به این سخنان عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در حساب توییتری خود نوشت: «برگردان ساده سخن عیسی کلانتری مقام نخست محیط زیست مملکت:مجبور شدیم از ریه‌های ایرانیان به عنوان انبار‌های جدید ذخیره مازوت استفاده کنیم!»

عبدالله رمضانزاده فعال سیاسی نیز در حساب شخصی خود نوشت: «می‌گویند علت آلودگی هوای تهران مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌هاست. بعد مقام‌های دولتی پیشنهاد تعطیلی دو روزه همه کسب و کار‌های دولتی و خصوصی و ادارات را داده‌اند. طنز‌ای این شیرین‌تر! بی‌ربطی از این تلخ‌تر!»

یکی از کاربران توییتر نیز به طنز می‌نویسد: «شورای شهر تهران در یک طرح دو فوریتی برای حل مشکل آلودگی هوای تهران نام یک خیابان را به مازوت تغییر داد.»

یکی دیگر از کاربران توییتر هم می‌نویسد: «تهران در حال خفه شدن است. آلودگی هوا به سطح وحشتناکی رسیده و داخل آپارتمان‌های دربسته هم چشم‌ها می‌سوزد. این فرایند کشتار دسته جمعی را متوقف کنید و مازوت نسوزانید.

کاربر دیگری هم نوشت: «کاش می‌شد چند روزی از ایرانی بودنم استعفا بدم، ببینم زندگی معمولی و نرمال چه طعمی دارد! آب، خاک و هوا عناصر طبیعت را هم دارید از ما می‌گیرید؟ داریم خفه می‌شیم، مازوت نسوزانید»


بیشتر بخوانید:تهران در مرز بنفش آلودگی هوا / افزوده شدن روزانه ۱۰ درصد به آلاینده‌های هوای پایتخت


به گزارش رویداد ۲۴ پدیده سوزاندان مازوت در کنار وارونگی هوای تهران شرایطی را فراهم کرده است که کیفیت هوای تهران شرایط بسیار بدی را پشت سر بگذارد به نحوی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته اعلام کرد که کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه در وضعیت قرمز و بیانگر هوای ناسالم برای همه است. آلودگی هوا در کنار پایداری جوی و نبود جریان‌های جوی در تهران شرایط آلودگی هوا را به قدری بحرانی و اسفناک کرده است که در جلسه روز گذشته، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران پیشنهاد تعطیلی تهران را مطرح و تقدیم معاون رئیس‌جمهور کرد. رئیس شورای شهر تهران هم بر لزوم تعطیلی هر چه سریعتر تهران تاکید کرده است.

پیشنهاد برای تعطیلی دو روزه تهران در حالی مطرح شده است که شهرداری و استانداری وظیفه داشتند علاج واقعه پیش از وقوع کرده و با توقف استفاده از سوخت مازوت از ماه‌ها پیش برای جلوگیری از بند آمدن نفس پایتخت چاره‌ای بیندیشند.

از طرف دیگر آنطور که آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، به رویداد ۲۴ خبر داده بود، در سال ۹۸ شهرداری تهران برآوردی از هزینه اجرای برنامه کنترل آلودگی هوای تهران انجام داده است، که براساس آن که ظرف چهار سال اقدامات متعدد و جامعی باید انجام بگیرد تا آلودگی هوای تهران کنترل شود.

مازوت چیست؟

مازت یا نفت کوره و یا مازوت (به انگلیسی: Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و، چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است.

مازوت کاربرد‌های بسیاری دارد. برای گرمایش خانه و مراکز تجارتی و صنعتی به کار برده می‌شود و سوخت کامیون ها، کشتی‌ها و بعضی از خوردو‌ها است، اما بسیار آلوده کننده و گران‌تر از سوخت گاز طبیعی به‌حساب می‌آید و اغلب به عنوان سوخت پشتیبان برای اوج گیری نیروگاه‌ها در مواردی که گاز طبیعی موجود نیست استفاده می‌شود.

شهرداری و مسئولیتی که به آن متعهد نیست!

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران همچنین گفته بود: اقدام برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران  نه تنها توسط شهرداری که با همراهی سایر نهاد‌های مربوطه باید انجام شود. برای این اقدامات بودجه‌ای ۱۷ هزار میلیارد تومانی براساس قیمت‌های سال ۹۸ نیاز است که شهرداری تهران به تنهایی از عهده تامین آن برنمی‌آید و دولت باید در این راه کمک کند؛ لذا ضروری است دولت پای کار آمده و بخشی از منابع لازم را تامین کند.

به گزارش رویداد ۲۴ با توجه به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی تهران، این شهر به لحاظ طبیعی به دلیل محصور بودن در میان کوه‌ها امکان تخلیه دود و جابه جایی هوا را ندارد؛ بنابراین تنها راه حل برای جلوگیری از آلودگی مداوم هوا به‌ویژه در فصل سرد سال انجام قانون هوای پاک و اتخاذ تدابیری است که از بروز آلودگی هوا پیشگیری کند. چرا که قطعا تعطیلی تهران که امروز واجب می‌نماید تنها مسکنی موقت بوده و علاجی دائمی نیست. با استمرار وجود منابع متحرک و ثابت آلاینده هوا آلودگی باردیگر گلوی تهرانی‌ها را خواهد فشرد و در واقع آنچه باید مورد برنامه‌ریزی و تدبیر قرار گیرد سر و سامان دادن به فعالیت منابع آلاینده است.

شهرداری به جای گرفتن عوارض طرح ترافیک و کسب درآمد از این راه آنهم در شرایطی که منابع آلاینده‌ای مانند مازوت هوای تهران را آکنده کرده و تا کنون همه مسئولان شهری و استانی و کشوری نیز از آن مطلع بوده‌اند بهتر است به فکر راهی معقول و علمی برای غلبه بر مشکل آلودگی هوای پایتخت باشد. سازمان محیط زیست نیز به جای عجز و لابه و اقرار به گناه در برابر مردم وظیفه دارد که برای مازوت سوزی در تهران فکری کرده و راه حل مناسب را پیدا کند چرا که قطعا یکی از وظایف این سازمان عریض و طویل همین است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان