تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
سخنگوی وزارت امور خارجه:

سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی ربطی به توقیف کشتی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی را به ایران به توقیف کشتی مربوط ندانست و با مردود خواندن رفتار سئول دولت این کشور را به برخورد منطقی و مسئولانه با یک موضوع فنی فراخواند.
سخنگوی وزارت خارجه
رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف‌شده کره‌ای گفت: همانگونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشور‌ها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نیست و مردود است و ما دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد متولی اینگونه مسائل، به صورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی درباره برخی خبر‌ها مبنی بر سفر هیأتی از کره به ایران برای پیگیری این موضوع اظهار داشت: سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره از قبل مطرح بود که اطلاع‌رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می‌شود، اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد، چرا که اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف‌شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بدهی کره جنوبی به ایران با بیان اینکه از این روند رضایتمندی نداریم، از سفر قائم مقام وزیر خارجه این کشور به تهران به منظور گفتگو در این خصوص خبر داد.

همان روز (دوشنبه/۱۵ دی ماه/۴ ژانویه) نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.

بیشتر بخوانید: ربیعی: اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است +فیلم
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه عصر همان روز (دوشنبه) نیز در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای (کره جنوبی) گفت که بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشور‌ها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند. این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشور‌ها رخ داده و امری عادی است.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان