تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تبعات حمله به کنگره آمریکا / ترامپ مجبور به کناره گیری از سمتش می‌شود؟

روز‌های پایان دولت ترامپ به سختی سپری می‌شود. وی به واپسین تلاش‌ها برای باقی ماندن در قدرت چنگ می‌زند و در حالی که بیستم ژانویه یعنی زمان تحویل رسمی قدرت به جو بایدن نزدیک‌تر می‌شود، اقدامات غیرقابل پیش بینی و عجیب بیشتری انجام می‌دهد؛ اقدامی همانند تحریک معترضان برای حمله به کنگره آمریکا.
دونالد ترامپ
 
رویداد۲۴ تبعات اشغال کنگره آمریکا از سوی حامیان ترامپ همچنان ادامه دارد. مقامات کاخ سفید یکی پس از دیگری در حال استعفا هستند و خبرها از تلاش دونالد ترامپ برای استفاده از قانون عفو خود حکایت دارد. اشغال کنگره آمریکا از سوی حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اتفاقی بی سابقه ای در تاریخ این کشور بود.
 
چهارشنبه، حامیان ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات آمریکا در مقابل کنگره تجمع کرده بودند، همزمان در کنگره جلسه بررسی نتایج انتخابات آمریکا برای تایید نهایی آن در جریان بود که با توئیت های تحریک آمیز ترامپ معترضان با هجوم به سمت کنگره آن را اشغال کردند که به درگیری با گارد ملی و در نهایت کشته شدن چند نفر انجامید. این اتفاق موجب شد تنش در این کشور در آستانه خروج ترامپ از قدرت در آمریکا به اوج خود برسد.رسانه های آمریکایی می نویسند که این اقدام ترامپ و حمایت وی از کسانی که به کنگره حمله کردند وجهه وی را تخریب کرده است و جایگاه وی را تنزل داده.
 
قرار است بیست ژانویه مراسم تحلیف بایدن برگزار شود و به باور ناظران تا آن موقع احتمال اینکه ترامپ تصمیمات عجیب و غریب دیگری بگیرد بالا است.بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در واکنش به اتفاقات اخیر در این کشور کسانی که به کنگره حمله کرده بودند را تروریست های داخلی خواند. وی با اشاره به اتفاقات چهارشنبه گفت: مخالفت نبود، بی نظمی نبود، اعتراض نبود بلکه آشوب بود. وی افزود: در چهار سال گذشته ما رئیس جمهوری داشته ایم که با هر کاری که کرد اهانتش به دموکراسی ما، قانون اساسی ما و حاکمیت قانون را آشکار کرد. او حمله ای تمام عیار به نهادهای دموکراسی ما از همان اول به راه انداخت. ما دیروز شاهد اوج این حمله بی وقفه بودیم.
 
تاکنون دو عضو کابینه ترامپ شامل وزیر حمل و نقل و وزیر آموزش در اعتراض به اتفاقات چهارشنبه شب و حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استعفا دادند.

عواقب حمله به کنگره آمریکا برای ترامپ

وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به حوادث پنجشنبه شب و حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا بهترین کار برای ترامپ را کناره گیری از سمتش خوانده و نوشته که این کار باعث می‌شود آمریکا از معرکه استیضاح وی دور شود.

در این گزارش آمده است: اگر ترامپ می‌خواهد مانع از اجرای دومین جلسه استیضاح خود شود، بهترین کار این است که مسئولیت شخصی خود را بر عهده گرفته و استعفا دهد. این می‌تواند تمیزترین راه حل باشد اگر ترامپ به سرعت مسئولیت‌های ریاست جمهوری خود را به پنس ارائه دهد. این اقدام شاید به سیلی از استعفا‌ها در کاخ سفید و کابینه ترامپ منجر شود که از نظر وجدانی یک اقدام قابل پذیرش است، اما می‌تواند منجر به تخلیه خطرناک دولت شود.

وال استریت ژورنال می‌نویسد که ما می‌دانیم احتمال یک اقدام مناسب از سوی ترامپ به دور است و در هر حال، این هفته وی شخصیت سیاسی جدی خود را از دست می‌دهد. وی برای جمهوری خواهان هزینه‌های زیادی داشت، هزینه از دست دادن مجلس نمایندگان، کاخ سفید و اکنون مجلس سنا. بدتر از همه اینکه ترامپ حامیان وفادار خود را با دروغگویی به آن‌ها درباره انتخابات و توانایی کنگره و پنس برای تغییر نتایج از دست داد. وی از پذیرش اصول اولیه دموکراسی خودداری کرد، اصولی که به پذیرش نتایج فارغ از پیروزی و یا شکست اشاره دارد. استعفای فوری ترامپ می‌تواند برای همه بهترین گزینه باشد، حتی برای خود ترامپ.

ترامپ به دنبال عفو خود پس از حمله به کنگره آمریکا

پس از اتفاقات پنجشنبه شب اعضای کابینه ترامپ یکی پس از دیگری در حال کناره گیری از سمت خود هستند. نیویورک تایمز با انتشار گزارشی به عمیق‌تر شدن بحران در کاخ سفید اشاره کرده و نوشت: با استعفای اعتراض آمیز مقام‌های دولت آمریکا کاخ سفید وارد بحران عمیق تری شده است، از سوی دیگر جمهوری خواهان برجسته نیز پس از تحریک اوباش از سوی ترامپ برای حمله به کنگره، از رئیس جمهور آمریکا جدا شدند و رهبران دموکرات کنگره تهدید به استیضاح وی به دلیل تحریک اوباش برای حمله کنگره کردند.

در پی این اتفاقات، سی ان ان از تلاش ترامپ برای عفو خود پس از قدرت خبر می‌دهد. سی ان ان با انتشار گزارشی مدعی شد که ترامپ از مشاوران و و کلای خود درباره عفو خود پس از قدرت مشورت خواسته است. این رسانه مخالف ترامپ به نقل از چند منبع آگاه در این باره نوشت: در هفته‌های اخیر دونالد ترامپ با وکلا و مشاورانش درباره قانون عفو خود گفتگو‌هایی کرده است. روشن نیست که وی پس از اتفاقات پنجشنبه نیز چنین صحبت‌هایی داشته یا نه، اما به گفته این منابع، ترامپ در صحبت‌هایی که داشته درباره عواقب سیاسی و حقوقی عفو خود سوالاتی پرسیده است.

همچنین دو منبع آگاه به موضوع در گفتگو با نیویورک تایمز اعلام کرده بودند ترامپ از روز انتخابات از قصد خود برای اختیار بخشش خود، خبر داده بود. ترامپ همچنین درباره موارد حقوقی درباره اینکه آیا وی اختیار و قدرت عفو خود را دارد یا نه سوالاتی مطرح کرده. به گفته یک منابع آگاه هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ می‌خواهد از این اختیار برای خود استفاده کند یا نه.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان