تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۹

آشتی قطر و عربستان ادامه‌دار خواهد بود؟

یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: تا زمانی که عربستان سعودی دست از برتری جویی خود در شورای همکاری خلیج فارس برندارد، آشتی مستمری بین قطر و عربستان ایجاد نخواهد شد و همواره در این روابط شاهد تنش‌هایی خواهیم بود.
آشتی قطر و عربستان
رویداد۲۴ مجتبی امانی، رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر در ارتباط با آشتی صورت گرفته بین قطر و عربستان و حضور امیر قطر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان برگزار شد، گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از دیرباز دچار اختلافات مختلفی از جمله در حوزه سرزمینی بوده‌اند که در این ارتباط می‌توان به اختلاف عربستان و قطر، قطر و بحرین، امارات و عمان، عربستان و یمن و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این اختلافات ریشه‌ای است و تاکنون حل نشده است، ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در جهان عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس اختلاف بر سر رهبری اعراب است، موضوعی که تاکنون مدعیان مختلفی داشته است، زمانی «جمال عبدالناصر» در این زمینه مطرح بود، در مقطعی «صدام حسین» و اکنون «محمد بن سلمان» به دنبال این کار است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه این موضوع همواره یکی از عوامل بروز تنش بین کشورهای عربی بوده است، افزود: از طرف دیگر کشورهای عربی شمال آفریقا از نگاه متکبرانه کشورهای عربی خلیج فارس به خود نارضی هستند که از جمله می‌توان به مردم مصر اشاره کرد که همواره از نوع رفتار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در رأس آن عربستان با کارگران مصری ابراز گله و شکایت داشته‌اند و ما چنین موضوعی را در مورد کشورهای کویت و قطر نیز مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: آشتی عربستان و قطر؛ آیا بحرین از این وضعیت ناراضی است؟
امانی با بیان اینکه ما در مقاطعی شاهد بوده‌ایم که برخی از کشورهای عربی به دلیل برخی مسائل پیش پا افتاده حتی مسائل ورزشی با یکدیگر درگیر شده‌اند و به مرحله فراخواندن سفرای‌شان رسیده اند، ادامه داد: در نشست روز سه شنبه شورای همکاری خلیج فارس، شاهد این بودیم که امیر قطر که مدت‌ها بود در این نشست حضور پیدا نمی‌کرد به عربستان رفت، مورد استقبال محمدبن سلمان قرار گرفت و در این نشست حضور پیدا کرد. بعضی معتقدند شاید بتوان این موضوع را یک امر زودگذر در روابط دو کشور ارزیابی کرد چرا که اختلافات ریشه‌ای بین این دو کشور همچنان وجود دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با بیان اینکه این اختلافات ریشه‌ای بین کشورهای عربی باعث شده که اتحادیه ای همچون اتحادیه عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس نتوانند در بسیاری از مسائل بین‌المللی نقش موثری ایفا کنند، ادامه داد: برخی از کشورهای عضو این اتحادیه معتقدند که عربستان سعودی در سال‌های اخیر تلاش کرده است که با قدرت مالی خود تمام تصمیمات اخذ شده در این اتحادیه را به نوعی در راستای منافع خود قرار دهد و این اتحادیه به مرحله‌ای خنثی از لحاظ تأثیرگذاری برسد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد واحد پولی مشترک بوده ولی طی این سالها آنها به خاطر قهر و آشتی‌های مقطعی، نتوانسته‌اند در این زمینه به نتیجه‌ای برسند، در مورد آشتی اخیر قطر با سعودی‌ها گفت: تا زمانی که سعودی دست از برتری جویی خود در بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس برندارد آشتی مستمری بین قطر و برخی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد نخواهد شد و این روابط همچنان با تنش‌هایی همراه خواهد بود .
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان سعودی ، قطر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان