تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹

مواضع وزیر امور خارجه دولت بایدن درباره برجام

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن در جلسه استماع تایید صلاحیتش، مواضع دولت بایدن درباره برجام را بیان کرد.

برجام

رویداد۲۴ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در جلسه استماع تایید صلاحیتش در سنای آمریکا درباره تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای، گفت که او به دنبال توافقی «مدت دار‌تر و قوی تر» خواهد بود.

بلینکن درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: طبق گزارش‌های علنی، زمان گریز، یعنی مدتی که طول می‌کشد ایران مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح تولید کند، از بیش از یک سال، چنان که تحت شرایط توافق هسته‌ای بود، به سه یا چهار ماه کاهش یافته است.

او گفت که دولت جدید آمریکا «مسئولیتی ضروری» دارد که هر کاری می‌تواند برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام دهد. وزیر امور خارجه دولت آتی آمریکا گفت که بایدن در صورت پایبندی ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای باز می‌گردد.

او افزود: اما ما آن را با متحدان و شرکایمان که باز هم طرف ما قرار خواهند گرفت، به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی مدت دار‌تر و قوی‌تر به کار خواهیم گرفت. به گفته بلینکن، توافق جدید، می‌تواند در بر گیرنده آن چه «فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران» در منطقه و موشک هایش می‌خواند باشد.

بر اساس این گزارش، اظهارات بلینکن در پی این مطرح می‌شود که بایدن در وعده‌های انتخاباتی اش اعلام کرد در صورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای» به این توافق باز می‌گردد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ادعای ناقص بودن برجام از آن خارج شد و تحریم‌های متعددی علیه ایران اعمال کرد.

ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تعلل کشور‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیدا کردن راهکاری کاربردی برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، سال گذشته اعلام کرد که در پنج گام تعیین شده و طبق راهکار‌های مقرر در توافق هسته ای، تعهدات داوطلبانه اش در توافق را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: وزیر دارایی دولت بایدن: تحریم‌های دولت ترامپ بازنگری می‌شود


مقامات ایران تاکید کرده اند تمام این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات دیگر طرف‌های برجام، بازگشت پذیر است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با ایسنا در خصوص بازگشت آمریکا به برجام گفت: باید در عمل ببینیم چه می‌شود. اما مهم است که تصمیم برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا با، اما و اگر و شرط و شروط همراه نباشد یا در اجرا شرط و شروط نگذارند. با توجه به سابقه خراب آمریکایی‌ها، آن‌ها باید نشان دهند که صادق هستند.

تخت روانچی ادامه داد: در دولت اوباما نقض برجام را شاهد بودیم و آقای ظریف نامه نگاری را از همان ابتدا شروع کرد و این نامه‌ها که با نماینده سیاست خارجی در اتحادیه اروپا انجام شد ثبت شده است.

آن‌ها از همان ابتدا با بدعهدی کارشان را شروع کردند و اوج آن هم در زمان ترامپ بود که از برجام خارج شد، از این رو باید حواس‌مان باشد که ببینیم وقتی تحریم لغو می‌شود در عمل چه اتفاقی می‌افتد. وقتی کالایی را می‌خواهیم بفروشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بیمه و نقل و انتقال و خدمات جانبی آن هم انجام می‌شود یا خیر. ما باید دقت کنیم که تمام این مراحل کاملا حساب شده و بر اساس آنچه در برجام پیش بینی شده، باشد.

وی گفت: در برجام نوشته شده که روابط تجاری ایران با دنیا باید تسهیل شود، ما همین را می‌خواهیم و این شاید زمان ببرد، اما این به معنی آن نیست که آن‌ها در اجرای تعهدات‌شان زمان زیادی دارند. آن‌ها باید تعهدات‌شان را انجام دهند اینکه شرایط عمومی در دنیا به گونه‌ای باشد که تعامل با ایران زمان بر باشد بحث دیگری است. برجام به آن‌ها زمان نداده که تعهدات‌شان را به تاخیر بیندازند یا زمان زیادی را برای اجرای آن‌ها صرف کنند.

ممکن است آن‌ها بگویند که مشکلی برای تسهیل روابط ایران با دنیا نداریم، اما پشت پرده به کشور‌ها فشار بیاورند که با ایران تعامل نکنند، این یعنی بدعهدی. ما از ابتدا به طرف مقابل اعتماد نداشتیم و برجام هم بر همین اساس نوشته شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، جو بایدن
نظرات شما
پیشخوان