تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

بازار خودرو در تعلیق/ قیمت خودرو به سطح قیمتی پارسال باز می‌گردد؟

بازار خودرو این روز‌ها در پیچ و خم قیمتی قفل شده و خریداران همه چشم به قیمت‌ها دوخته‌اند که در چه مداری به ثبات می‌رسد. آیا روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت و ممکن است به قیمت‌های سال گذشته بازگردد؟

قیمت خودرو
رویداد۲۴ کاهش قیمت دلار با زلزله در بازارهای موازی همراه شده و پس از آنکه حسن روحانی رئیس جمهور از رسیدن قیمت دلار به 15 هزارتومان خبر داد، سکه، طلا، ارز و خودرو و ....شاهد کاهش قیمت قابل توجهی به شکل یک باره بودند. بازار خودرو به ویژه خودروهای خارجی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خبرهای رسیده از صف طولانی فروشندگان در غیاب خریداران حکایت دارد. اما مردم به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا قیمت خودرو به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد یا افزایش قیمت دوباره‌ای در پیش است و این کاهش موقت است. سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که روند کاهش قیمت خودرو تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ در این گزارش تلاش شده تا به این سوالات پاسخ داده شود.

کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ درصدی خودرو تنها در چند روز

بررسی قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد طی روز‌های گذشته قیمت‌ها به طور متوسط بیش از ۵ درصد کاهش یافته و به سطح قیمت‌های اواخر آذر ماه رسیده است، اما افزایش قیمت بیش از ۳۰ درصدی که در آبان ماه رخ داد، هنوز حفظ شده است.

به گزارش رویداد‌۲۴قیمت هایما اس ۷ - توربو در روزهای اخیر با کاهش ۲۵ میلیونی مواجه شده و همچنین در گروه محصولات سایپا قیمت کیا سراتو ۲۰۰۰ نیز ۲۵ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت محصولات ایران خودرو نیز بین یک تا ۲۵ میلیون تومان کاهش نرخ را تجربه کرده است. قیمت انواع محصولات سایپا هم نسبت به روز گذشته بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۵ میلیون تومان کاهش داشته است.

ترکش نرخ دلار ۱۵ هزارتومانی بر بازار خودرو

سطح کاهش قیمت خودرو البته مدت‌ها است رو به نزول است. تا پیش از انتشار اخبار شورای رقابت در مورد فرمول جدید قیمت‌گذاری، نرخ‌ها در بازار خودرو شیب نزولی یافته بود؛ پس از اظهارات رئیس شورای رقابت بازار دچار هیجان شد و قیمت‌ها افزایش یافت، اما مجدد پس از سه روز قیمت‌ها در بازار کاهشی شد. طی چند روز گذشته نیز به دلیل کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شده است و هر روز شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار هستیم. این کاهش قیمت در بخش خودرو‌های خارجی بسیار مشهودتر است.

به اعتقاد کارشناسان، قیمت خودرو در بازار تا حد زیادی متاثر از نوسانات نرخ دلار است و با وجود روند کاهش قیمت ارز به نظر می‌رسد تا پایان سال افزایش قیمتی در این بازار ایجاد نخواهد شد.

با ادامه کاهش دلار انتظار می‌رود قیمت خودرو بیش از ۱۰ درصد دیگر کاهش یابد. هرچند کارشناسان عواملی را هم متصور هستند که روی افزایش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

به گزارش رویداد‌۲۴یکی از عوامل مهم افزایش قیمت خودرو در بازار، مجوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان است که در عمل ترمز کاهش قیمت را می‌کشد. زمانی که خودروساز قیمت جدید کارخانه‌ای فصل زمستان را تعیین می‌کند، بازار به این تغییر قیمت واکنش نشان می‌دهد و به دنبال آن فروشندگان قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

البته هنوز افزایش قیمت فصلی خودرو سازان اعلام نشده است، اما این افزایش قیمت کارخانه‌ای می‌تواند شوک جدید به بازار خودرو وارد کند. دو خودروساز بزرگ کشور منتظر مجوز افزایش قیمت از طرف شورای رقابت هستند تا دعوت نامه‌های بهمن ماه را با قیمت جدید صادر کنند. اما در فروش فوق العاده دی ماه این دو خودروساز خبری از فروش خودرو‌های پرتقاضا نیست و به نظر می‌رسید در طرح‌های فروش بهمن ماه این خودرو‌ها با قیمت جدید به فروش برسند.


بیشتر بخوانید:بازی دولت با نرخ ارز/ دلار ۱۵ هزار تومانی چقدر واقعیت دارد؟


همچنین افزایش سنتی تقاضا خودرو در ماه اسفند نیز می‌تواند محرک موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار باشد که مدیریت عرضه صحیح خودرو از طریق خودروسازان می‌تواند تا مقدار زیادی از التهاب بازار را در این دو ماه پایانی بکاهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد عوامل روتین افزایش قیمت در بازار خودرو در حال حاضر خیلی کارساز نباشد و اثرگذاری آن‌ها بسیار ضعیف شده است.

خودرو ارزان می‌شود؟

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران معتقد است اگر نرخ دلار به همین شکل کاهش یابد، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه می‌یابد. کاشانی نسب با اشاره به رکود بازار تصریح کرده: «با توجه به نزولی بودن قیمت‌ها، خریداران بیش از قبل نسبت به خرید خودرو تردید دارند؛ به شکلی که فروشنده در بازار وجود دارد، اما خریداری نیست.»

به گفته او تا زمانی که نرخ‌ها ریزشی باشند و به ثبات نرسند، خریدار تمایلی به خرید نخواهد داشت.

به گزارش رویداد‌۲۴ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین معتقد است، بازار خودرو در حال حاضر در خواب کامل فرو رفته است چراکه معاملات به نقطه صفر رسیده است و تا زمانی که نرخ ارز در مبلغی مشخص، ثابت نماند، مشتری خرید خود را انجام نمی‌دهد و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌ماند تا خودرو مورد نظر خود را در ارزان‌ترین حالت ممکن خریداری کند.

بازار ارز هم این روز‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که کاهش قیمت در بازار خودرو را جدی‌تر کرده است. بعد از اظهارات رییس جمهور در هفته پیش مبنی بر رسیدن نرخ دلار به ۱۵ هزارتومان بلافاصله بازار ارز واکنش نشان داده و تا به این لحظه نرخ دلار از ۲۵ هزارتومان به ۱۹ هزارتومان رسیده است. هرچند رییس جمهور کاهش نرخ ارز را مشروط به ورود ارز‌های ایران با نشستن جو بایدن بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرده بود  اما این ارز‌ها هنوز به به بازار نرسیده، نرخ‌ها سقوط کرد.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی هم از آزدسازی بخشی از ارز‌های بلوکه‌شده ایران در کشور‌های مختلف خبر داده که احتمالا مربوط به مراودات تجاری ایران و کره جنوبی است. آن طور که از صحبت‌های رییس کل برمی‌آید، بخشی از کاهش قیمت دلار در بازار آزاد مربوط به تزریق همین ارز‌ها توسط دولت به بازار است؛ بنابراین اگر نرخ ارز را کانون محوری برای تعیین قیمت خودرو دانست، باید گفت احتمال کاهش قیمت خودرو از دریچه افت قیمت ارز همچنان باقی است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند تا پایان سال روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت، اما نه در آن سطح قیمتی که بتواند قیمت خودرو را به قیمت‌ها سال گذشته برساند. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران هم با صراحت اعلام کرده: فعلا بازار به همین شکل نزولی پیش‌بینی می‌شود و تا پایان سال جاری، افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم داشت و احتمال کاهش بیشتر وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان