تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

شیوه ناعادلانه افزایش حقوق‌ها/ حداقل دستمزد کارگران سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

یکی از سناریو‌های احتمالی درباره افزایش حقوق کارگران در سال آینده افزایش افزایش ۲۵ درصدی پایه حقوق است. اما نماینده کارگران می‌گوید به هیچ عنوان حقوق کارگران نمی‌تواند همانند کارمندان افزایش یابد و احتمالا افزایش حقوق آنان کمتر از کارمندان دولت است.

افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۰

رویداد۲۴ شورای عالی کار باید با حضور نمایندگان سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت برای میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده تصمیم‌گیری کند. طبق قانون کار، حقوق کارگران براساس میزان تورم سالانه و سبد معیشت خانوار محاسبه می‌شود.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در پایان دی تورم ۱۲ ماهه به بیش از ۳۲ درصد رسید. بر این اساس یکی از سناریو‌های افزایش حقوق کارگران محاسبه آن براساس نرخ تورم حدود ۳۰ درصد است.

اما رقمی که شاید متحمل‌تر به نظر برسد این است که حقوق کارگران همانند کارمندان ۲۵ درصد افزایش یابد. اما نماینده کارگران در شورای عالی کار معتقد است که افزایش حقوق کارگران هم‌پای کارمندان نمی‌تواند درست باشد.


بیشتر بخوانید: اما و اگر‌های حقوق ۱۴۰۰/ دستمزد کارگران باز هم از تورم جا می‌ماند؟


علی خدایی در این خصوص می‌گوید: به هیچ عنوان حقوق کارگران نمی‌تواند همانند کارمندان افزایش یابد. چرا که ساختار حقوق کارمندان از کارگران بالاتر است و نمی‌توان یک درصد مشترک را اعلام کنیم. همچنین با توجه به مزایایی که کارمندان دولت دارند نمی‌توان افزایش حقوق آنها را برای کارگران ملاک قرار دارد. از همه مهم‌تر برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران قانون مستقل وجود دارد.

او در ادامه عنوان می‌کند: میزان افزایش حقوق کارگران از ۲۵ تا ۴۰ درصد اعلام می‌شود اما تا به امروز در جلسات شورای عالی کار به هیچ عنوان عددی اعلام نشده است. همچنین اعداد و ارقامی که تاکنون برای میزان افزایش حقوق کارگران اعلام شده به هیچ عنوان مورد تایید گروه کارگری نیست.

به گفته نماینده کارگران، کمیته دستمزد درباره هزینه سبد معیشت کارگران هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. در جلسه قبلی این کمیته نیز مقرر شده که مرکز آمار ایران یک سری اطلاعات را در مورد سبد معیشت ارائه دهد. در جلسه آینده قرار است این ارقام جمع‌بندی و امیدواریم نهایی شود.

خدایی در پایان خاطر نشان کرد: اعدادی که تا به حال گفته شده اغلب برگرفته از گروه‌های مستقل کارگری است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
9
خاک توسر این مسولین گاو مملکت ما،که باید برا کارگرها تصمیم بگیرن چقدر حقوق بگیرم.. آینده و اگه حساب کتاب حالیشون میشد وضع اقتصاد مملکت این نبود،هرچی دزد بود جمع شدن
کارگر بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
1
قشر کارگر همیشه قشر ضعیف بود همیشه شرمنده خانوادش بود
اون بالا بالا دزدیی کنن و بخورن و حقوق کار مند بره بالا
کار گر بدبخت هم تو این جامعه نکبت بار شرمنده زن و بچه باشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان