تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۰ چقدر افزایش می‌یابد؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور درباره آخرین وضعیت لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ توضیح داد.

بازنشستگان بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ چقدر حقوق می‌گیرنددر سال ۱۴۰۰ چقدر حقوق می‌گیرند؟ | آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

رویداد۲۴ علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره آخرین وضعیت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: با وجود اینکه کلیات بودجه ۱۴۰۰ رد شد، اما از رئیس سازمان برنامه و بودجه این قول را گرفتیم که دوباره ۹۰ هزار میلیارد تومانی را که در لایحه قبلی برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته بودند، در لایحه جدید قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه این ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: با این مبلغ همسان سازی حقوق برای سال ۱۴۰۰ تداوم پیدا می‌کند، جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس، کمیسیون تلفیق داشتیم و اعلام کردیم که با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری طی دو مرحله، تبعیض زیادی بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تأمین اجتماعی ایجاد شد.

بیات تصریح کرد: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری در اسفند ۹۸ در یک سطح بود، اما در حال حاضر میزان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خیلی بیشتر شده است و این ناعدالتی میان بازنشستگان است، مگر بازنشستگان تأمین اجتماعی برای این مملکت زحمت نکشیده‌اند که این میزان تبعیض وجود دارد؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: دولت از منابع بودجه عمومی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را همسان سازی کرد و باید بازنشستگان تأمین اجتماعی را هم ببیند.

بیات گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل بگیر هستند که با اجرای متناسب سازی و اعمال ضریب سالانه، بازنشسته حداقل بگیر تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه، ۳ میلیون تومان دریافت می‌کند.


بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان


قول نمایندگان مجلس به بازنشستگان؛ سال ۱۴۰۰ همسان سازی اجرا می‌شود

وی با اشاره به اینکه در میزان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری ۴۰ درصد عقب هستیم، ادامه داد: در جلساتی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم پذیرفتند که تبعیض زیادی میان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری وجود دارد و قرار شد برای اجرای متناسب سازی مدلی طراحی کنیم و بودجه‌ای را که برای اجرای آن مدل نیاز است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنیم، این که دولت وجود این تبعیض را پذیرفته و دنبال رفع آن است، برای ما اهمیت دارد.

بیات با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که تا پایان این برنامه بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی به طور کامل پرداخت کند، گفت: این اتفاق نیفتاده است و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و ۴۲ هزار میلیارد تومان بدهی جاری دولت به این سازمان است، قرار بود ۲۶ تعهدی که به گردن سازمان تأمین اجتماعی افتاده است رفع شود تا این مبلغ بدهی برای دولت ایجاد نشود که این اتفاق هم نیفتاده است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی بیان کرد: اگر در لایحه جدید ۹۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته و در سال ۱۴۰۰ پرداخت شود، شکاف حقوقی بین بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی کاهش می‌یابد و در این صورت نزدیک به بازنشستگان کشوری و لشکری می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: میزان حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی براساس دستمزد کارگران در همان سال مشخص می‌شود و اگر همکاران در شورای عالی کار رقم دستمزد را برای کارگران رقم معقولی تعیین کنند، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی هم همان رقم خواهد شد و با اجرای متناسب سازی هم دریافتی مناسبی در سال ۱۴۰۰ خواهند داشت.

بیات گفت: همچنین طبق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی میزان حقوق سایر سطوح هم براساس نرخ تورم محاسبه می‌شود، اگر سازمان تأمین اجتماعی پیشنهادات خود را درباره حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعلام کند و هیأت وزیران هم بپذیرند با اجرای متناسب سازی می‌توان به دریافتی بازنشستگان در سال آینده امیدوار بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان