تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
مصطفی هاشمی‎طبا:

دولت‎ها هیچگاه به ورزش اهمیت لازم را نداده‎اند

سیدمصطفی هاشمی‎طبا با 16 سال سابقه کار در بالاترین سطح ورزش، یکی از نخبگان این حوزه در کشور به حساب می‎آید. وی که در دو مقطع زمانی ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت، نتایج کاروان ورزشی ایران را در المپیک و پارالمپیک قابل قبول ارزیابی می‎کند.
رویداد۲۴- سیدمصطفی هاشمی‎طبا با 16 سال سابقه‎ کار در بالاترین سطح ورزش، یکی از نخبگان این حوزه در کشور به حساب می‎آید. وی که در دو مقطع زمانی ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت، نتایج کاروان ورزشی ایران را در المپیک و پارالمپیک در گفت‎وگو با میهن امروز قابل قبول ارزیابی می‎کند.

عملکرد کاروان ورزشی ایران را در المپیک و پارالمپیک چطور ارزیابی می‎کنید؟
به نظر من کاروان ایران چه در المپیک و چه در پارالمپیک عملکرد نسبتاً خوبی داشت. برخی از رشته‎ها خیلی خوب و فراتر از انتظار کار کردند مثل شمشیربازی، تیراندازی یا بعضی وزنه‎برداران و کشتی‎گیران. اما در بعضی از رشته‎ها مثل تکواندو و دوومیدانی عملکرد ناامیدانه‎ای داشتیم.حالا این ناکامی‎ها ریشه در چه داشت را من نمی‎دانم چون خیلی اخبار ورزشکاران را پیش از المپیک و یا در حین مسابقات نداشتم. در کل باید گفت نتایج در حد انتظار و قابل قبول بود.

در مصاحبه‎ای گفته بودید وزیر ورزش و جوانان در این سال‎ها خیلی به وظایف خود نپرداخته است. لطفاً در این‎باره بیشتر توضیح دهید؟
وظیفه وزیر ورزش و جوانان گسترش کمی و کیفی ورزش و مسائل جوانان در کشور است. وزیر نباید محدود به کارهای دفتر و یا ساختمان وزارت شود. بنده در این سال‎ها شاهد این گسترش کمی و کیفی نبودم.

برخی معتقدند آقای دکتر گودرزی، وزیر ورزش و جوانان یک چهره دانشگاهی است و بیشتر از آنکه اجرایی باشد فردی نظری است. شما هم همین نظر را دارید؟
اتفاقاً اگر کسی دارای نظریه قوی باشد و توانایی دفاع از نظریه خودش را داشته باشد می‎تواند مدیری موفق باشد. چون کسی که از نظریه قوی دفاع می‎کند در مرحله بعد به دنبال اجرای آن می‎رود. پایه کارهای عملی و اجرایی همین تفکرات نظری است.

تغییر در بدنه وزارت ورزش و جوانان را ضروری می‎دانید؟
بستگی به این دارد که چه کسی را می‎خواهند بیاورند، اگر قرار باشد ارتقا در کار وزارت‎خانه صورت بگیرد که خوب است تغییر ایجاد شود ولی اگر قرار باشد همین روند ادامه داشته باشد نیازی به تغییر نیست. واقعیت امر این است که دولت‎ها هیچگاه به ورزش اهمیت لازم را نداده‎اند. حمایت باید صادقانه و راستین باشد. اینکه رییس جمهور بیاید یک گرمکن بر تن کند و به دروازه‎بان تیم ملی پنالتی بزند که حمایت نیست.

شما در تعیین وزیر کنونی ورزش و جوانان نقشی داشتید؟
خیر. البته پس از پیروزی آقای روحانی، من رییس کارگروهی بودم که قرار بود وزیر ورزش و جوانان را به ایشان پیشنهاد کند. برخی گزینه‎هایی که ما به آن ها رسیدیم را آقای روحانی قبول نداشت. چند نفری هم که معرفی شدند مجلس رای نداد. در نهایت آقای رییس‎جمهور با انتخاب خودش دکتر گودرزی را به مجلس معرفی کرد.

شما در حال حاضر مشاور وزیر در امور زیربنایی، سرمایه‎گذاری و توسعه زیرساخت‎های ورزش هستید؟
خیر. یک روزی به صورت شفاهی و بدون حکم به من گفتند شما مشاور آقای وزیر هستید و چندی بعد گفتند شما مشاور نیستید. تاکنون هم در دولت یازدهم درخواست هیچ کمکی از من نشده است.

با وجود آنکه وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم بحث خصوصی‏‎سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح کرد ولی می‎بینیم که هیچ گونه اراده‎ای برای این کار وجود ندارد. شما دلیل اینکه دولت با خصوصی‎سازی این دو تیم موافقت نمی‎کند را چه می‏‎دانید؟
این بحث از سال 80 شروع شد،آن موقع پرسپولیس دولتی نبود ولی بعد دادگاهی شد و حکم به دولتی شدن این باشگاه داده شد. من همان موقع هم گفتم این اتفاق فعلاً شدنی نیست این دو باشگاه مشمول ماده 141 قانون تجارت می‎شوند. برای این کار دولت یا باید آن‎ها را منحل کند یا بدهی‎های آن را پرداخت و بعد واگذار کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان