تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

ظریف: توافق با آژانس یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است/ اقدامات مجلس را می گذاریم به حساب بی اطلاعی

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از امروز همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از پادمان نخواهد بود.

ظریف: توافق با آژانس  یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است/ اقدامات مجلس را می گذاریم به حساب بی اطلاعی

رویداد۲۴ محمدجواد ظریف در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اجرای قانون مجلس و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: از صبح امروز این قانون اجرا شده است؛ ما در تاریخ بیست و هفتم بهمن رسماً به آژانس اعلام کردیم که از صبح ۵ اسفند قانون مجلس اجرا خواهد شد و به همین دلیل این اقدام صورت گرفته و عملیاتی شده است.

وی افزود: آقای گروسی برای این به ایران آمد تا ترتیباتی را برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشد و در این ترتیبات با ایشان به توافق رسیدیم، اصل ترتیبات نیز این است که نوار‌هایی که ضبط می‌شود، هیچگاه در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد، اما اجرای پادمان ادامه خواهد داشت. پادمان تعهدات جمهوری اسلامی است و در قانون مجلس نیز توقف آن خواسته نشده است و همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند. اما این همکاری فراتر از پادمان نخواهد بود..

وی تصریح کرد: با کشور‌های مختلف ۴+۱، روسیه و چین و سه کشور اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا و با سایر کشور‌ها گفتگو داشته‌ایم، البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام بیش از دوسال است که مطرح شده است. بعد از اقدام آمریکا در خروج از برجام، این بحث به طور مرتب در جلسات ۴+۱ و گفتگو‌های دوجانبه مطرح بوده است. اقداماتی مجلس انجام داده نیز در همان چارچوب مصوب شده به اطلاع همه رسیده است.

وی با بیان اینکه به محض اینکه آن‌ها تعهدات خودشان را اجرا کنند، ایران به تعهدات خود بازمی‌گردد، گفت: هم آمریکا و هم اروپا، برخلاف ادعایشان، تعهدات خود در برجام را اجرا نکرده اند. بند ۲۲ ماده ۵ ضمیمه دو برجام به آثار اقدام باز می‌گردد، یعنی اگر چیزی را اروپایی‌ها امضا کردند، اما همه شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند و هیچ حمایتی را اروپایی‌ها از شرکت‌هایشان در مقابل تحریم‌های آمریکا نکنند، نقض تعهد کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: لذا تبلیغاتی که اروپایی‌ها اعلام می‌کنند ایران همه تعهدات خود را اجرا کرده است، اروپا علاوه بر اجرایی نکردن تعهدات خود در برجام، ۱۱ تعهدی را که در دو جلسه در سال ۹۷ متعهد شدند نیز اجرایی نکردند. باید تاکید کنم که اینستکس تعهد نبود، بلکه مقدمه‌ای برای آن‌ها بود که آن هم اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه اعلام می‌کنیم جای طرفین را عوض نکنند، گفت: در این قضیه آمریکا و اروپا خاطی هستند کسی که به حقوق بین الملل تجاوز کرده است، آمریکا است. اگر کسی می‌خواهد برگردد برای روش ترامپ را متوقف کننند. اگر روش ترامپ شکست خورده است، آن را متوقف کنند، پس از آن ایران نیز به اقدامات خود را باز می‌گردد.

ظریف درباره واکنش مجلس به مذاکرات ایران با دبیرکل آژانس و حواشی آن اظهار داشت: متاسفانه ما مشکلی پیدا کردیم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه که با آژانس تفاهم کردیم یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت با توانمندی و با اتکاء به ملت انجام داده است.


بیشتر بخوانید: به دلیل توافق دولت با آژانس، رسیدگی به لایحه بودجه از دستور کار مجلس خارج شد!


وی با بیان اینکه اگر دوستان ما در مجلس روز قبل را نگاه کند هماهنگی‌هایی که ایجاد شده بود همانطور که در بیانیه دولت آمده است، بر اساس مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت ملی روز ۲۷ اسفندماه را روز پایان اجرای پروتکل الحاقی اعلام کردیم و بر اساس آن آقای گروسی به ایران دعوت شد. آنچه در مجلس انجام شد را به حساب این می‌گذاریم که، چون اقدامات سریع انجام شده از آن اطلاع نداشتند.

وی با بیان اینکه پیشتر اعلام کرده‌اند که برجام زمینه محرمانه دارد، اظهار کرد اگر زمینه برجام را بخوانند واضح است و چیزی مخفی وجود ندارد. مثل آمریکایی‌ها نبودیم که برجام که انگلیسی بود را کنار بگذاریم. در تاریخ مشخص خواهد شد توافقی که با گروسی انجام شد از نقاط قوت ما خواهد بود.

وی درباره حضور نشست اعضای برجام با حضور ایالات متحده، افزود: نشست رسمی نخواهیم داشت، بلکه نشست غیر رسمی با حضور آمریکا در حال بررسی است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
1
0
آقای ظریف شما همه توافقهاتون بی نظیر است و البته نتیجه 8 سال دولت شما هم در بیچاره و مستاصل کردن مردم بی نظیرتر است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
1
0
اگر بی اطلاعی باشه که بازم شما بدهکار میشید، یه زمانی قرار بود مجلس راس امور باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
1
0
بی اطلاع شما هستید اقای ظریف که این چند سال فشارهای اقتصادی که بر مردم تحمیل شده است را نمی‌بیند که البته این نتیجه عملکرد فاجعه بار شما و هکاران شما هست
نظرات شما
پیشخوان