تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

جزئیات میزان وام ازدواج و مسکن در سال ۱۴۰۰

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بر اساس مصوبه مجلس به هر زوج مبلغ ۷۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت می‌شود.

جزئیات میزان وام ازدواج و مسکن در سال ۱۴۰۰

رویداد۲۴ جعفر قادری درباره میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزود: اگر زوج زیر ۲۵ سال سن داشته باشد ۱۰۰ میلیون تومان و اگر زوجه زیر ۲۳ سال سن داشته باشد تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر کدام پرداخت می‌شود.

قادری گفت: اگر از طرف نهادهای حمایتی کالای ایرانی در اختیار افراد گذاشته شود هم بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان کالای ایرانی در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز گفت: بودجه، اثر چندانی بر تورم ندارد، ولی مسئله مهم این است که احتمالاً اگر کسری بودجه‌ای وجود داشته باشد شیوه تأمین مالی آن چگونه است؟

وی افزود: تمام تلاش این بوده که ما مبادرت به شیوه‌های تأمین مالی نکنیم که منجر به تورم شود. آقای حسینی ادامه داد: سعی کردیم با ارائه تسهیلات مقداری از بار امور اجتماعی را کم کنیم و تنها موضوع وام ازدواج نبود.

وی درباره وام مسکن هم گفت: برای زوج اگر صاحب دو فرزند باشند هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان و اگر صاحب یک فرزند باشند هر کدام ۸۰ میلیون تومان و مجموع ۱۶۰ میلیون تومان و اگر فاقد فرزند و بدو ازدواج باشند هر کدام ۵۰ میلیون تومان و مجموع ۱۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه ما همه مسائل را در بودجه نمی‌توانیم حل کنیم ادامه داد: حتی یکی از گرایش ها، توجه به امور اجتماعی بوده است و حتی در موضوع مالیات بر حقوق و دستمزد هم سعی کردیم افرادی که درآمد پایین تری دارند بیشتر مدنظر قرار گیرند.

حسینی گفت: اگر به دنبال اصلاح ساختار بودجه هستیم باید به این سمت برویم تا با منابع کمتری که در اختیار دولت است کار بیشتری انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن چقدر هزینه دارد؟


وی افزود: مسئله در حال حاضر این است که یا از منابع عمومی یا حداکثر از منابع بانکی استفاده می کنیم ولی باید از طریق بازار سرمایه این کار را انجام دهیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: ما سال هاست درگیر واژگانی همانند تملک دارایی های سرمایه ای هستیم تحت شرایطی که این تملک دارایی های سرمایه ای باید به سمت مشارکت در ایجاد دارای های سرمایه ای برود.

وی گفت: اگر حتی یک طرحی هم سودآوری آن کم باشد اینجا دولت می تواند تضمین کند و یکی از مسائل اساسی در حال حاضر این است که طرح های عمرانی ما چون شیوه تأمین مالی آنها ناقص است خیلی گران تمام می شود و زمانی که این اتفاق می افتد عملا بهره وری در اقتصاد پایین می آید که این شیوه سبب می شود تا این طرح ها شتاب بگیرند و بازدهی آنها از محل کاهش هزینه ها افزایش پیدا کند.

حسینی افزود: بر اساس تجربه در سال های اخیر هر کجایی که تولید را به بخش غیر دولتی سپردیم حتی از آنها خرید خدمت کردیم به مراتب موفق تر بودیم و در همه بخش ها آنجایی که کالای عمومی، کالای زیربنایی و خدمات زیربنایی توسط دولت تولید می شود گران تر، پرهزینه تر و با کیفیت پایین تر تولید می شود بنابراین کار دولت، تأمین زیر بناهاست.

وی افزود: در قانون اصل ۴۴ به صراحت گفته شده که اگر جایی دولت قیمت تکلیفی وضع کرد و این قیمت منجر به ضرر و زیان شد باید یارانه آن را پیش بینی کند و به جای اینکه بخش قابل توجهی از درآمد عمومی دولت را صرف تعدیل پروژه های عمرانی کنیم باید به سمت کمک یارانه ببریم و اگر به دنبال اصلاح ساختار هستیم باید این ها را جدی بگیریم.

قادری درباره تأمین مالی طرح های عمرانی گفت: ساز و کار صندوق پروژه یکی از برنامه هایی است که می تواند در تأمین مالی طرح ها و فعالیت های زیرساختی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: متأسفانه از زمانی که صندوق پروژه در بورس امکان تأسیس آن فراهم شده تا به حال تنها یک مورد که مربوط به نیروگاه پرند از طریق مپنا فعال شده بود انجام شده است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در حال حاضر نقل و انتقال سهام از صندوق پروژه به اشخاص و انتقال آورده غیر نقدی از شرکت مبدأ به صندوق پروژه از مالیات معاف است.

وی افزود: در سال ۹۹ و در تبصره ۱۹ این اجازه داده شده بود که طرح های زیربنایی مثل بزرگراه ها در کنار آزادراه ها از طریق صندوق پروژه یا برنامه های دیگر به صورت مشارکتی اجرا کرد که در بودجه ۱۴۰۰ هم بزرگراه ها، آزادراه ها و جاده های اصلی می توانند از این امکان برای تأمین مالی آنها استفاده کنند.

قادری گفت: اگر نرخ سود دوران مشارکت و سود مورد انتظار سرمایه گذار را به درستی ببینیم بنابراین چرا نقدینگی در کشور ایجاد مشکل کند؟ نقدینگی باید به سمت تولید و زیرساخت ها برود؛ این راهی است که در بودجه باز کردیم و در قانون بودجه سقف نهادهای عمومی غیر دولتی را برداشته ایم یعنی اگر این منابع به سمت کارهای زیرساختی و زیربنایی برود بخش عمده ای از مشکلات کشور را حل می کند.

وی افزود: اگر نرخ سود دوران مشارکت را مناسب ببینیم و راه های تأمین مالی را برای ان فراهم کنیم و بتوانیم از سرمایه های خرد استفاده کنیم کارهای بزرگی می توان انجام داد.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان دولت گفت: روز پنج شنبه کمیسیون تلفیق در این باره تعیین تکلیف خواهد کرد و بر اساس جمع بندی قبلی کمیسیون تلفیق و با لایحه دولت حقوق همه کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند اما نرخ مالیات به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند یعنی گروه هایی که دریافتی بیشتری دارند مالیات بیشتری هم پرداخت می کنند.

وی افزود: حقوق کارمندان تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه معاف از مالیات و از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق به میزان ۱۰ درصد مالیات و آخرین ضریب مالیات هم ۳۵ درصد است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وام ازدواج ، وام مسکن
نظرات شما
پیشخوان