تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

دستمزد کارگران ۴.۵میلیون تومان می‌شود؟ +جزییات

اگر به جای سبد معیشت، خط فقر در دستور کار بود شاید امروز چند گام جلوتر بودیم.

دستمزد کارگران

  رویداد۲۴  کارشناس بازار کار با بیان اینکه کارگران در ۳۰ سال اخیر دستمزد واقعی دریافت نکرده اند، گفت: امروزه کارگران با شرایط بسیار سختی روبرو هستند، چون تورم بسیار بالاست و از طرفی پس اندازی برای آینده ندارند و بنابراین دچار مشکل اساسی هستند.

«حمید حاج‌اسماعیلی» اظهار کرد: انتظار این است که حداقل دستمزد ۴.۵ میلیون تومان شود. هر چند که این رقم نیز مناسب نیست، چون که خط فقر در کلانشهر‌ها حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است.
بیشتر بخوانید: افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟
حاج اسماعیلی در ادامه افزود: دولت و کارفرمایان تلاش می‌کنند تا کارگران را با افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی راضی شوند، با این حال حتی اگر ۴۰ درصد افزایش صورت بگیرد، قانع کننده نیست، چون وضعیت کارگران واقعا نامناسب است و با این روند تورم، پیش بینی می‌شود سال آینده مشکلات کارگران بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه سبد معیشت تاکنون اثر گذار نبوده، گفت: این موضوع هنوز نتوانسته دولت را در جلسات شورای عالی کار قانع کند تا مزد بر اساس سبد معیشت تعیین شود. پیشنهاد بنده خط فقر هست، چون به عنوان یک شاخص علمی در نظر گرفته شده و در کل جهان به آن اعتنا می‌کنند. اگر به جای سبد معیشت، خط فقر در دستور کار بود شاید امروز چند گام جلوتر بودیم.

این فعال بازار کار عنوان کرد: تا زمانی که تراز معقولی برای تعیین دستمزد نداشته باشیم، حتی در صورت افزایش حقوق دو بار در سال، شرایط سخت خواهد بود مگر آنکه مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت رفاه بر اساس یک آمار دقیق خط فقر را تعیین کنند و این می‌تواند خیلی اثربخش باشد.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه پیشنهاد کارگران برای بازنگری مزد در طول سال حرف درستی است، عنوان کرد: خیلی از کالا‌ها در سال جاری دو سه نوبت افزایش یافت. حتی تعرفه‌های بانکی به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد؛ بنابراین وقتی این افزایش‌ها اتفاق می‌افتد چرا نباید دستمزد بازنگری شود؟

وی در ادامه با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ تورم زا خواهد بود، اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته کسری بودجه بیشتر شده و ضمن اینکه بحث تحریم‌ها و عدم رفع آن‌ها قطعا روی قیمت‌ها تاثیر گذار است و از سمتی اقتصاد کشور طی چهار یا پنج دهه گذشته وابسته به درآمد‌های نفتی بوده و به همین دلیل ارز کافی در کشور نیست، بنابراین همه این‌ها نشان دهنده آن است که سال آینده تورم بالا خواهد بود. لزا دولت باید در برنامه خود تمهیدات جدی و منطقی داشته باشد تا قدرت خرید کارگران حفظ شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
1
عجب تیتری من می گم 8 میلیون بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
3
خداعاقبت ملت خصوصاکارگران را درسال اینده بخیرگرواند باید ملت خودرابایک تورم بزرگ اماده کند باکسری بزرگ بودچه کشور تعیردولت بنابرین بایدسرافزایش حقوق کارگرها وبازنشستگان خیلی دقت شود
A
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
5
خداوکیلی کارگر تو این مملکت اسلامی که ۲۴ ساعت دم از عدالت و اسلام و حمایت از مستضعف میکنه مرده،تو‌ی کشورهای غیر اسلامی یک ساعت کار کردشون برابر با سه روز کارکرد کارگر تو ایرانه تازه مایحتاج زمدگی اندازه اینجا گرون نیست،نمیدونم مسئولین بیسوادن یا خودشونو زدن به بیسوادی آخه با این تورم افسارگسیخته و اوضاع نابسامان ابتصادی ۴.۵ میلیون واقعا یک آدم مجرد رو نمیتونه کفاف کنه چه برسه به اونایی که چندتا عاعله هم دارن،تمام دزدیها کیف قاپی موبایل قاپی دزدی مغازه و....مسئولش همین دولت هست،امیدوارم دادگاه عدلی واقعا توی اون دنیا باشه تا این مفت خورها پیش عدالت خدا جوابگو باشن
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
3
با سلام خدمت همه هموطنان عزیزم اخه واقعا من کارگر با این گرانی کمر شکن با دوتا بچه با 4.5میلیون تومان چکار کنم اخه خدایا اخه چرا همه مسئولین اینقدر بی وجدان شدن خودت به حق بزرگی خودت جوابشان را بده واقعا بغض گلومو گرفته شرمنده زن و بچه هستیم همیشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
1
والله افزایش کمتراز ۶۰درصد حقوق کارگران، واقعا ظلم در حق این قشر بسیارزحمتکش میباشد، چراکه کارگران عموما متاسفانه بنا به دلایلی عیال وار میباشند و هزینه های زندگی اشان بالا میباشد و اگه درسال ۱۴۰۰ حقوق کمتر از ماهانه ۵ میلیون تومان بگیرند واقعا درزندگی روزمره اشان بشدت به فلاکت میافتند، بنده خودم کارگر نیستم ولی چگونگی گذران زندگی روزانه اشان رو از نزدیک میبینم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
3
مسئولین وجدان نمیدونن چیه فقط زن وبچشون سیر باشن بقیه به درک براشون مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
1
لطفن به داد از کارافتادههای کلی ناشی از حادثه حین کار تامین اجتماعی برسید که در همسان سازی سوابق ارفاقی آنهامحاسبه نشده است طبق قانون تامین اجتمایی حقوق از کار افتاده کلی نباید از حداقل حقوق کمتر باشد ولی متاسفانه در همسان سازی خلاف قانون عمل شده و دریافتی امثال ما به ۲/۱۰۰ رسیده آیا ما هزینه درمان بیشتری نسبت به بقیه اعضا نداریم در صورتیکه که ما دچار نقض عضو شدید شده‌ایم و دیگر شرایط کار کردن را هم ندادیم لطفن صدای ما باشید و به داد ما برسید ما فریاد رسی نداریم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان