تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰

همه چیز درباره سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰

هر چند چهار سریال تازه از جمله مجموعه‌های برادران افخمی در جدول پخش ماه رمضان سال دو صفر قرار گرفته‌اند، اما شاید برای به دست آوردن عنوان پربیننده‌ترین سریال رمضان ۱۴۰۰ باید با «ترش و شیرین» رضا عطاران و «صاحبدلان» محمدحسین لطیفی رقابت کنند.

همه چیز درباره سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰

رویداد۲۴ ماه رمضان سال دو صفر در شرایطی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود که شبکه‌های مختلف تلویزیون در ساعت‌های پس از افطار رقابتی سخت برای جلب نظر روزه‌داران و بینندگان دارند. این رقابت سال گذشته با «زیرخاکی»، «بچه‌مهندس ۳»، «سرباز» و «پدر پسری» رقم خورد که در نخستین رمضان کرونازده تاریخ تا حدودی رضایت مخاطبان را جلب کردند. از چهار سریال ماه رمضان امسال دو مجموعه را بهروز و علیرضا افخمی ساخته‌اند. افخمی کوچک پیش‌تر با سریال‌هایی، چون «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» در مناسبت رمضان حضور داشته و به گونه‌ای می‌توان او را بانی سریال‌های ماورایی تلویزیون دانست. «یاور» سعید سلطانی با پیشینه «ستایش» و «بچه‌مهندس ۴» احمد کاوری دیگر مجموعه‌های رمضان ۱۴۰۰ هستند.

از سوی دیگر، شبکه آی‌فیلم به عنوان یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون با پخش سریال‌های تکراری امسال با دستی پر به استقبال ماه مهمانی خدا می‌رود. «صاحبدلان»، «ترش و شیرین»، «مسافری از هند»، «از سرنوشت» و «ماه و پلنگ» سریال‌های ماه مبارک رمضان برای پخش از آی‌‎فیلم فارسی هستند که دست‌کم سه مورد آن‌ها در زمان خود از پدیده‌های تلویزیون بودند و هنوز هم پس از سال‌ها بیننده و هوادار دارند.

در این گزارش، ابتدا سراغ سریال‌های تازه تلویزیون برای ماه رمضان ۱۴۰۰ می‌رویم و بعد مجموعه‌های رمضانی آی‌فیلم را با ساعت پخش معرفی می‌کنیم.

شبکه یک - «احضار»: مجموعه تلویزیونی «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی سریال ماه رمضان شبکه یک است. افخمی ۱۶ سال پیس از «او یک فرشته بود» برای رمضان شبکه دو، امسال سراغ عرفان‌های کاذب رفته و داستان سفر چند دختر جوان را به دل جنگل دستمایه کار قرار داده است. آرش مجیدی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایی بازیگران «احضار» هستند. در خلاصه داستان سریال آمده است: مائده و زهره همراه دوستان خود سوسن و شکیبا عازم شمال شده‌اند. با پیوستن محسن، خواستگار قبلی مائده به آن‌ها ماجرا‌هایی پیش می‌آید که زندگی مائده و زهره را دگرگون می‌کند.

شبکه دو – فصل چهارم «بچه‌مهندس»: پس از سه فصل نسبتا موفق، «بچه‌مهندس ۴» به شبکه دو می‌آید تا یادآور ماه رمضان سال گذشته با فصل پیشین همین سریال باشد. البته با این تفاوت که یکی از بازیگران اصلی مجموعه حضور ندارد و جای خود را به چهره‌ای تازه داده است. ضمن اینکه احمد کاوری با پیشینه ساختن «وارش» و «شرم» در دو سال اخیر روی صندلی کارگردانی نشسته و جای علی غفاری را گرفته است.

«بچه‌مهندس ۴» در مشهد و تهران برابر دوربین رفته و محمدرضا رهبری نقش جواد را در آن ایفا کرده است. ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، مهشید جوادی، سیما خضرآبادی، سهند جاهدی، کورش سلیمانی، عبدالرضا اکبری، عباس جمشیدی‌فر، سیاوش چراغی‌پور، شیوا خسرومهر، عزت‌الله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امید روحانی و... بازیگران سریال هستند.

شبکه سه - «یاور»: شبکه‌ای که همیشه یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ماه رمضان را در جدول پخش داشت، سال گذشته با مجموعه قدرنادیده «سرباز» قافیه را به رقبا باخت و امسال هم کار را به کارگردانی سپرد که با «ستایش» نشان داده رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد. «یاور» با بازی داریوش ارجمند در نقش اصلی و حضور سعید مطلبی در مقام نویسنده بسیار یادآور «ستایش» است. امید علیمردانی، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، فقیهه سلطانی، مهوش افشارزاده و اسماعیل محرابی دیگر بازیگران «یاور» هستند که بسان دیگر سریال‌های سلطانی درونمایه اجتماعی دارد و اگر شبیه فضای «ستایش» باشد، می‌تواند در جلب نظر تماشاگران موفق باشد.

شبکه پنج – «رعد و برق»: بهروز افخمی که پس از «عملیات ۱۲۵» سراغ سریال‌سازی نرفته بود، پس از حدود یک دهه به تلویزیون بازگشت و این بار زلزله سال ۹۹ را دستمایه کار خود قرار داد. «رعد و برق» به تهیه‌کنندگی داود هاشمی در لرستان، خوزستان، گلستان و تهران جلوی دوربین رفت و ناگهان برای پخش برای در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ از شبکه تهران انتخاب شد. محمد فیلی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، مختار سائقی، شهرام قائدی، مهدی زمین‌پرداز، مرتضی کاظمی، نیوشا مدبر، مریم عبادی، سیما محمدی، مزدک رستمی، حسن اسدی، ویدا موسوی، سپیده موسوی، امیر موسوی، ابراهیم یوسفی، مجید درستی و... از بازیگران اصلی «رعد و برق» هستند که در اوج دوران کرونا تولیدی بسیار سخت داشته و کوشیده است صحنه‌های سیل را به بهترین شکل ممکن بازسازی کند.

ساعت پخش سریال‌های رمضان ۱۴۰۰

به سنت هر سال، مجموعه‌های نمایشی رمضان با شبکه سه آغاز و به شبکه پنج ختم می‌شود. «یاور» ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه می‌رود و بعد نوبت به «بچه‌مهندس ۴» در شبکه دو می‌رسد که ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود. «احضار» برای پخش از شبکه یک در ساعت ۲۲:۱۵ در نظر گرفته شده و «رعد و برق» هم ساعت ۲۳ در جدول پحش رمضانی شبکه پنج قرار گرفته است

نگاهی به سریال‌های رمضانی آی‌فیلم

سریال «صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از ۲۲ فروردین روی آنتن می‌رود و جایگزین «روز‌های بهتر» می‌شود. «صاحبدلان» زندگی پیرمردی صحاف به نام سیدخلیل صحاف‌زاده را روایت می‌کند که ورود قرآنی به خانه او زندگی خود و نوه‌اش دینا را وارد ماجرا‌هایی الهام‌گرفته از داستان پیامبران در قرآن می‌کند. زنده‌یاد سیروس گرجستانی، حسین محجوب، ثریا قاسمی، محمد کاسبی، باران کوثری، مهرانه مهین‌ترابی، اردلان شجاع‌کاوه و پوریا پورسرخ در «صاحبدلان» بازی کرده‌اند که از یکشنبه ۲۲ فروردین هر روز ساعت ۱۶:۰۰ روی آنتن آی‌فیلم می‌رود و در دو نوبت صفر بامداد و ۸ روز بعد تکرار می‌شود.

همه چیز درباره سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۰

پخش سریال «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران از ساعت ۲۱ یکشنبه ۲۲ فروردین از آی‌فیلم فارسی آغاز و جایگزین «ساخت ایران» می‌شود. داستان سریال را هم که همه می‌دانند؛ نصرت‌خانم که با درست کردن ترشی روزگار می‌گذراند، باید از خانه اجاره‌ای بلند شود و دنبال خانه تازه می‌گردد. در این میان او با مردی پولدار آشنا می‌شود و... حمید لولایی، رضا عطاران، مجید صالحی، آناهیتا همتی، رضا شفیعی‌جم و مریم امیرجلالی بازیگران اصلی سریال طنز «ترش و شیرین» هستند از یکشنبه ۲۲ فروردین هر روز ساعت ۲۱ روی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌رود و رأس ساعت ۵ صبح و ۱۳ روز بعد بازپخش می‌شود.

مجموعه تلویزیونی «مسافری از هند» ساخته قاسم جعفری از روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین روی آنتن آی‌فیلم می‌رود. سریال داستان جوانی به نام رامین را روایت می‌کند که برای ادامه تحصیل به هندوستان می‌رود و گرچه قرار بوده با دختردایی‌اش پروانه ازدواج کند، همراه دختری به نام سیتا از هند بازمی‌گردد. شیلا خداداد، سروش گودرزی، شیرین بینا، نسرین مقانلو، مجید مشیری، حمید گودرزی، بهنوش طباطبایی، الهام حمیدی، ایرج نوذری و زهره فکورصبور در «مسافری از هند» بازی کرده‌اند. این سریال از سه‌شنبه ۲۴ فروردین هر روز ساعت ۱۷ پخش و یک بامداد و ۹ صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

فصل اول سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان از ۲۴ فروردین و مجموعه تلویزیونی «ماه و پلنگ» با بازی داریوش ارجمند و شاهرخ استخری از یکشنبه ۲۷ فروردین روی آنتن آی‌فیلم می‌روند. ساعت پخش «از سرنوشت» ساعت ۲۲ با بازپخش ۶ و ۱۴ روز بعد است و «ماه و پلنگ» هم ساعت ۲۰ پخش و در دو نوبت ۴ صبح و ۱۲ ظهر روز بعد بازپخش می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان