تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

پدیده گرد و غبار در سال پیش رو

علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال با پدیده گرد و غبار مواجه می‌شویم. به دلیل استفاده نادرست و بیش از ظرفیت بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور خشک شده‌اند علاوه‌بر آن تنوع زیستی و اکولوژی ایران با مشکلات متعدد مواجه و باعث بروز منشا گرد و غبار در کشور می‌شود.

پدیده گرد و غبار در سال پیش رورویداد۲۴ به گزارش برنا؛  مشکلات محیط زیستی کشور بی‌شمار هستند. از سوی دیگر تاکنون هم اقدام فرهنگی، آموزشی و زیست محیطی مناسبی برای مهار این مقوله از سوی هیچ یک از نهاد‌های کشور انجام نشده است. روز به روز هم اقدامات بشر روند ضربه به محیط زیست را افزایش می‌دهد. هفته زمین پاک بهانه‌ای برای بررسی آخرین وضعیت آب و خاک کشور و بررسی عوامل تهدید کننده آن است.
عدم استفاده مناسب از منابع انرژی در کشور

علی مریدی، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار برنا گفت: شعار امسال روز جهانی زمین پاک «احیای زمین» است.

او افزود: باید متناسب با شعار بین‌المللی سازمان محیط زیست تصمیم گرفت شعار امسال هم با افزایش بهره‌برداری و احیای زمین و توسعه پایدار همراه است. در ایران بهره‌وری و استفاده از منابع پایه اندک است.   از منابع آب، خاک و انرژی  به شکل مناسب استفاده نمی‌شود و این مسئله آلودگی‌های محیط زیستی در حوزه هوا، آب و خاک را به دنبال دارد.

بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور خشک شده‌اند/ امسال با پدیده ریزگرد‌ها مواجه هستیم

 مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت آب در کشور گفت: در حوزه کمیت آب با چالش‌های جدی مواجه هستیم. امسال با پدیده گرد و غبار مواجه می‌شویم. بسیاری از رودخانه‌ها خشک و تالاب‌های کشور به دلیل استفاده نادرست و بیش از توان خشک شده‌اند.


مریدی افزود: علاوه‌بر آن تنوع زیستی و اکولوژی ایران با مشکلات متعدد مواجه و باعث بروز منشا گرد و غبار در کشور می‌شود.  این پدیده علاوه‌بر خسارت‌های زیست محیطی تبعات فراوان در حوزه سلامتی، اقتصاد و ... را به دنبال دارد. در سازمان محیط زیست به شکل جدی  باید منابع آب مورد بررسی قرار گرفته شود.

فرونشست زمین بحران دیگر زیست محیطی کشور

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های محیط زیستی که به عنوان بحران خاموش می‌توان از آن یاد کرد فرونشست زمین است، گفت: این مقوله در دو-سه سال آینده به عنوان بحران جدی قلمداد می‌شود.   در اثر استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و اضافه برداشت‌ها باعث شده تا منابع آبی دشت‌های کشور افت پیدا کرده و نشست زمین را شاهد باشیم.

مریدی درباره خسارت‌های ناشی از فرونشست زمین تاکید کرد: این بحران زیست محیطی خسارت به زیرساخت‌ها را به دنبال دارد. در این فرآیند خطوط راه آهن، راه‌ها و زیرساخت‌هایی همچون کارخانه‌ها و بخشی از شهر‌ها در چاله‌ها فرو روند.

آبخوانه‌های کشور در معرض نابودی

او تصریح کرد: بر اثر فرونشست زمین آبخوانه‌های کشور از بین می‌رود و عملا آبی در آن ذخیره نمی‌شود. فرونشست زمین منشایی برای مهاجرت‌ها و از بین رفتن تمدن در مناطق است.

تامین منابع محیط‌زیست جزو اولویت‌های آخر

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت تامین حقابه تالاب‌ها گفت: تامین منابع محیط زیستی و حقابه تالاب‌ها جزو اولویت‌های آخر در تامین است. امسال هم برای تامین محیط زیست و حقابه تالاب‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم.  اگر حقابه محیط زیست به آن اختصاص پیدا نکند بدون شک پدیده گرد و غبار ایجاد می‌شود. البته بروز این مسئله با توجه به عملکرد‌ها در سال‌های گذشته دور از انتظار نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان