تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

سهامداران بورس بیمه می‌شوند؟

موسوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم واحد شاخص ها کله نکند و به مردم هم توصیه می کنیم که شتابزده این بازار را ترک نکنند.

سهامداران بورس بیمه می‌شوند؟

رویداد۲۴ حجت الاسلام کاظم موسوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: دولت تأمین زیرساخت های بازار سرمایه را تعهد کرده و باید به آن پایبند باشد.

وی با بیان اینکه ۵۴ میلیون نفر در سازمان بورس سهام گذاری کرده اند افزود: مشکلات بازار سرمایه باید از ریشه درمان شود زیرا کسانی از این بازار متضرر می شوند که با سرمایه خرد وارد این شدند وگرنه تغییر شاخص ها برای بیمه ایران و فولاد مبارکه و غیره که تفاوت چندانی نمی کند.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته با دکتر دهنوی با وجود تعطیلی مجلس گفت: امیدواریم واحد شاخص ها کله نکند و به مردم هم توصیه می کنیم که شتابزده این بازار را ترک نکنند.

    موسوی به رسالت عظیم و مهم صدا و سیما در این خصوص نیز اشاره و بیان کرد: صدا و سیما باید درمورد ورود مردم به این بازار و نحوه خروج و رفتارهای آن ها آموزش های لازم را ارائه کند.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه برجام و این مسائل سودی به این ممکلت و مردم نمی رساند، گفت: با همه تلاش ها و زحمات آقایان در مذاکرات برجام اما نه تنها اثر مثبتی بر بورس و بازار سرمایه و وضع معیشتی نداشت بلکه اثر منفی هم داشت.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تشویق بانکها به تولید و بازار سرمایه را پیشنهاد کرد و گفت: ما بانکها را مکلف کردیم که ۹۰ درصد تسهیلات را در راستای تولید در اختیار مولدان قرار دهند تا بازار بورس و سرمایه هم از این طریق ارتزاق کنند.

    موسوی با تأکید بر لزوم اصلاح زیرساخت های بورس اظهارکرد: یکی از اولویت های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۱۴۰۰ تشویق بانکها به سمت و سوی بازار بورس است ضمن اینکه برای سهام داران این بازار نیز اوراق تبعی (بیمه) را منظور کردیم.


    بیشتر بخوانید: ماجرای یک هزار میلیاردی که به بورس نرسید!


    تلاش مجلس برای حذف قیمت گذاری دستوری از بورس

    بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ۱۰ پیشنهاد از سوی دولت و ۷ پیشنهاد هم از سوی مجلس مطرح شده گفت: پیشنهادات دولت می تواند نقدینگی را به بازار تزریق کند که بسیار امیدوارکننده است.

    کارشناس بازار سرمایه به مهمترین پیشنهادات دولت اشاره و اظهارکرد: تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی معادل ۲۰۰ میلیون دلار، خرید سهام توسط هلدینگ های سرمایه گذاری و اجازه به صندوق توسعه بازار برای انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت از جمله پیشنهادات و مصوبات دولت است.

    صمدی حذف قیمت گذاری دستوری و کشف قیمت در بورس کالا را نیز از جمله پیشنهادات و مصوبات مجلس خواند و گفت: کاهش پلکانی نرخ سود سپرده بانکی نیز از دیگر پیشنهادات مجلس است که می تواند وضعیت بازار بورس را بهتر کند.

    وی خاطرنشان کرد: زمانی که طرح دامنه نامتقارن در شورای عالی بورس تصمیم گیری و اجرایی شد وضعیت بازار وخیم بود و سهامداران از افت شاخص ها به شدت عصبانی بودند و البته این تصمیم، با فضای مبهم سیاسی و اقتصادی کشور یعنی عدم تصویب بودجه و مذاکرات برجامی نیز همزمان شده بود ضمن اینکه بانک مرکزی هم تصمیم به فروش میزان سنگینی از اوراق گرفته بود.

    کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طرح «دامنه نامتقارن» یک طرح موقتی بود نه دائم گفت: این تصمیم در آن برهه زمانی لازم بود چراکه کشور فضای مبهمی داشت اما الان نیازی به ادامه آن نیست.

    صمدی یادآورشد: عمده اعتراضات به این دامنه نامتقارن از سوی کارگزاری هاست و این درحالیست که برخی کارگزاری ها خودشان عامل ریزش بازار بودند.

    صمدی بازار سرمایه را آیینه نمای تولید در کشور خواند و گفت: وقتی تولیدی وجود نداشته باشد بورسی هم وجود نخواهد داشت لذا برای ساماندهی وضعیت بانکها و سود سپرده بانکی باید فکری کرد.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان