تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

تاثیر مذاکرات وین بر قیمت دلار و تورم

یک کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه برای کنترل تورم و رشد تولید ملی باید ریسک‌های ژئوپلیتیک کاهش یابد، گفت: این روزها که شاهد مذاکرات وین و مذاکرات فیمابین ایران و عربستان هستیم، باید انتظار داشته باشیم که ریسک‌های مرتبط با این موضوع کاهشی و در نتیجه در یک بازه سه تا ۹ ماهه تورم در کشور به شکلی کنترل خواهد شد.

تاثیر مذاکرات وین بر قیمت دلار

رویداد۲۴ فرشاد به آبادی در خصوص تاثیر مسائل سیاست بین المللی بر اقتصاد ایران گفت: یکی از موضوع‌های مهم  در سال‌های اخیر که باعث بالا رفتن نرخ تورم در کشور شده ، بالارفتن نرخ ریسک‌های ژئوپلیتیک ایران در عرصه بین المللی بوده است.

وی با بیان این مطلب افزود: در واقع مهمترین دلیل افزایش قیمت دلار در ایران  موضوع‌های ژئوپلیتیکی است و نمی‌توان صرفا مسائل اقتصادی را عامل این روند تلقی کرد. در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که همیشه سایه جنگ به شکلی در ایران احساس می‌شد و  این امر باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی شده است، حضور ناو آمریکا  و متحدانش در خلیج فارس از یک سو و افزایش تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان از سوی دیگر و افزایش فشار تحریم‌های بین المللی باعث بالارفتن ریسک ژئوپلتیک ایران شده است.


بیشتربخوانید: بازار ارز در التهاب سقوط/ کاهش نرخ دلار در کانال ۲۰ هزارتومان متوقف می‌شود؟

سیاست دولت بایدن فرصتی برای افزایش صادرات ایران 

به آبادی ادامه داد: این روزها که شاهد مذاکرات وین و مذاکرات فیمابین ایران و عربستان هستیم باید انتظار داشته باشیم که ریسک‌های مرتبط با این موضوع  کاهشی و در نتیجه در یک بازه سه تا ۹ ماهه تورم در کشور به شکلی کنترل خواهد شد.

به آبادی در ادامه بیان کرد: هرچقدر ما بتوانیم در عرصه بین المللی ارتباطات خود را با سایر کشورها بیشتر کنیم و سایه جنگ و ریسک‌های جنگ و ژئوپلیتیک را کاهش دهیم با ثبات بیشتری می‌توانیم حرکت و قیمت دلار را کنترل کرد.

وی گفت: سیاست دولت بایدن کم رنگ شدن حضور آمریکا در خاورمیانه است و این موضوع فرصت طلایی برای ما خواهد بود تا تنش‌های منطقه‌ای خود را با همسایگان کاهش داده و در جهت افزایش صادرات محصولات ایرانی اقدام کنیم.

شرط تقویت تولید ملی 

این کارشناسی اقتصاد سیاسی مطرح کرد: بی شک کم رنگ شدن حضور آمریکا در این منطقه باعث پر رنگ شدن نقش ما خواهد شد که این امر به بهبود فضای سیاسی ما در عرصه بین المللی کمک شایانی خواهد کرد.

به آبادی در پایان اضافه کرد: امروز بیشتر از هر زمانی اقتصاد سیاسی در کشور ما حاکم است و اگر بخواهیم تورم را کاهش دهیم و رشد تولید ناخالص ملی را تقویت کنیم، چاره‌ای جز کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی نخواهیم داشت.

گفتنی است که ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی بررسی تأثیر عوامل جغرافیایی بر رفتار دولت‌ها و اینکه چگونه موقعیت مکانی، اقلیم، منابع طبیعی، جمعیت و یک تکه زمینی که یک دولت روی آن قرار گرفته‌است، گزینه‌های سیاست خارجی دولت و جایگاه آن را در سلسله مراتب دولت‌ها را تعیین می‌کند، است. 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان