تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رمزارزها مقصر سقوط بورس هستند؟

همیشه در کشور ما مشکلات را بر گردن موضوعات جدید که حامی کمتر دارند، می‌اندازند. بازار سرمایه پیش از رونق رمزارزها با مشکلاتی مواجه شده بود. رمزارزها حوزه پر ریسکی هست که سرمایه‌گذاری در آن پر مخاطره محسوب می‌شود.

رمزارزها مقصر سقوط بورس هستند؟

رویداد۲۴ بازار رمزارزها هم‌زمان با رونق، درگیر اظهارات آسیب‌زننده شده است و افرادی مشکلات بازارهایی مثل بازار سرمایه را مرتبط با این بازار می‌دانند. تا جایی که صحبت از مسدودسازی این فناوری نیز به میان آمد اما ظاهراً شرایط اندکی بهتر شده است و مجلس شورای اسلامی برای شفافیت این بازار به دنبال تصویب مصوبه هست.

محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران گفت: مجلس شورای اسلامی با طرحی به بحث رمزارزها ورود کرده است. نسبت به دو سه سال گذشته که مصوبه شفافی در این حوزه نداشتیم، پیشرفت‌های خوبی داریم. طرح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی ناپختگی و نقص دارد. انجمن بلاک چین با کمک فعالان این حوزه به دنبال اصلاح این طرح هست.

طرح مجلس همسو با نگاه انجمن بلاک چین نیست

شرقی تأکید کرد: در خصوص وضعیت رمزارزها باید تصمیم‌گیری شود، عدم ساماندهی به این حوزه آسیب می‌زند. شفافیت برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. فعالیت پیرامون استخراج، مصوبات مشخصی دارد که از نظر تأمین برق، مجوز و متولیان امر مصوبات ارائه شده است. در حال رفع ایرادات این مصوبه‌ها هستیم.

وی افزود: نگاه‌های مختلف در مجلس وجود دارد و طرح‌های موجود با نگاه انجمن متفاوت هست. ایراد ما به طرح هم به واسطه نگاه موجود است. رئیس مجلس در خصوص مسدودسازی صحبت می‌کنند و نگاه‌هایی مشابه این صحبت‌ها، در مجلس شورای اسلامی زیاد هست.


بیشتر بخوانید: هشدار بانک مرکزی به مردم: از خرید و فروش رمزارز‌ها خودداری کنید


بلاک چین قربانی مشکلات کشور

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه اظهار کرد: در انجمن بلاک چین از طریق کمیسیون اقتصادی و افراد تأثیرگذار در حال تدوین پیشنهاد بهتر برای این حوزه هستیم. حوزه رمزارزها در این کامودیتی منتظر دستورالعمل هست. ما معتقدیم فعالیت رمزارزها مجاز و بلامانع هست اما دستورالعمل شفافی نداریم. حرف‌های ضدونقیض مسئولان در لایه‌های مختلف مطرح شده است.

شرقی خاطرنشان کرد: همیشه در کشور ما مشکلات را بر گردن موضوعات جدید که حامی کمتر دارند، می‌اندازند. فناوری بلاک چین نوظهور هست و باید حمایت شود. در حالی مشکلات حوزه انرژی را مرتبط به این فناوری می‌دانند که ماینیگ کمتر از یک درصد برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما درآمد بالایی تولید می‌کند. شاید شما هم شنیده باشید که ماینیگ مقصر خاموشی و کمبود برق هست و مصرف یک سال هر خانواده برق مصرف می‌کند اما جالب بدانید که برای تولید یک خودرو هم به اندازه برق مصرفی چند خانواده برق مصرف می‌شود. درحالی‌که بازدهی قیمت خودرو و بیت کوین متفاوت هست. ارزش‌افزوده ایجاد شده را باید نگاه کرد.

مقایسه بورس و رمزارزها اشتباه هست

وی افزود: مردم با توجه به شرایط، نسبت به حوزه رمز ارزها توجه ویژه‌ای دارند اما این حرف درست نیست که سرمایه بورس به سمت رمز ارزها می‌رود. بازار سرمایه پیش از رونق رمزارزها با مشکلاتی مواجه شده بود. سرمایه‌گذاران بورسی به سمت رمزارزها نرفتند، رمزارزها حوزه پر ریسکی هست که سرمایه‌گذاری در آن پر مخاطره محسوب می‌شود. برای خرید هم افراد در این بازار شرایط راحت ندارند. صنعت تبادل رمزارزها در کشور صنعت کوچکی هست که این دو بازار را نباید با هم مقایسه کرد. حجم سرمایه‌گذاری مردم در بورس در برابر رمزارزها قابل قیاس نیست. این صحبت‌ها توجیه ناکارآمدی بورس هست.

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران تأکید کرد: سازمان مردم‌نهاد انجمن بلاک چین یک سمن علمی هست که با موضوعیت علمی ثبت شده است. در درون خودشان یک‌لایه اجتماعی دارد. انجمن بلاک چین در ۲ حوزه فعال هست. در این شرایط که بازار رمزارزها مورد توجه هستند ابتدا از آسیب‌ها جلوگیری می‌کنیم. در لایه دوم به عنوان شبکه‌ای از فعالین که بیش از ۴ سال فعالیت دارد، نخبه‌ها را به دور خود جمع کرده است و ارتباط خوبی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داریم که پلی بین فعالین این حوزه با حاکمیت محسوب می‌شویم.

بازار رمزارز برای عموم مردم خطرناک هست

شرقی در پایان گفت: ورود عموم مردم به حوزه رمزارزها مناسب نیست و بسیار حوزه خطرناکی هست. افراد در زمان ورود باید نسبت به بازار رمزارزها و ماهیت این بازار آگاه باشند. نحوه تراکنش‌ها و نگه‌داری دارایی در این فناوری متفاوت است. افراد در ابتدا سرمایه‌ای را وارد بازار کنند که در درازمدت به آن نیاز نداشته باشند. پیش از آغاز به کار در دوره‌های مرتبط با رمزارزها شرکت کنند. این حوزه بدون آگاهی آسیب‌زننده هست.

منبع: گسترش نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رمز ارز ، ارز دولتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
چرا اذهان رو منحرف می کنید . مقصر اصلی در این بی اعتمادی دخالت دولت در درآمد و برداشت از بورسه
نظرات شما
پیشخوان