تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جشن همزمان در تل آویو و غزه/ چه کسی پیروز واقعی درگیری ۱۱ روزه اسرائیل و غزه بود؟

آتش‌بس حماس و اسرائیل ساعت ۲ صبح روز جمعه به وقت محلی اعلام شد. اسرائیلی‌ها در حالی بیدار شدند که ارتش‌شان مدعی شده بود که به یک پیروزی عملیاتی دست پیدا کرده و مردم غزه نیز همزمان در خیابان‌ها جشن پیروزی گرفتند. سوال اینجاست که چه کسی واقعا پیروز میدان جنگ یازده روزه اسرائیل و غزه بوده است؟

فلسطین

رویداد۲۴  درگیری‌های اخیر که شدیدترین درگیری میان اسرائیل و غزه در ۷ سال گذشته بود یازده روز به طول انجامید. به گفته نشریه آمریکایی نیویورکر این درگیری به اندازه‌ای طولانی بود که ارتش اسرائیل اگرچه دائما در نشست‌های خبری از درگیری با تونل‌های متروی فلسطینی‌ها حرف می‌زدند اما برای عملیاتش نامگذاری کند و آن را «نگهبان دیوارها» بنامد.

اسرائیل در جریان این درگیری‌ها شبکه زیرزمینی مترو در غزه را مورد هدف حمله‌هایش قرار داد با این فرض که تشکیلات دفاعی غزه در این شبکه پنهاد شده است. روز یکشنبه هفته گذشته الیزر تولدانو فرمانده قرارگاه جنوبی اسرائیل در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شده بود که اسرائیل همه این شبکه را با اطلاعات بسیار قوی که به دست آورده زیرنظر گرفته است. روز پنجشنبه صبح سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شده که نیروی هوایی اسرائیل نه منطقه شلیک موشک را در غزه بمباران کرده و تعدادی از این سایت‌ها در تونل‌های متروی غزه بوده‌اند. تولدانو گفته این حرکت اسرائیل پیامی بوده که برای سران نظامی حماس فرستاده‌اند.

قبل از اعلام آتش بس ارتش اسرائیل مدعی شد که صد کیلومتر از تونل‌ها را هدف بمباران خود قرار داده و نابود کرده است و این یعنی آن‌ها به هدف‌شان در جنگ با غزه رسیده‌اند.


بیشتر بخوانید:نقش ایران در درگیری اسرائیل با نیروهای مقاومت/ جنگ در نوار غزه به کجا خواهد انجامید؟


در جریان این درگیری برخی ساختمان‌های کلیدی در غره نیز هدف قرار گرفتند. اورشلیم پست مدعی شده ۱۰ دفتر دولتی، یازده ساختمان امنیت داخلی و ۵ بانک مورد هدف اسرائیل قرار گرفته‌اند.

وزارت بهداشت غزه گزارش داده که دست کم ۲۴۰ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک در جریان این درگیری‌ها جانشان را از دست دادند. اداره سازمان ملل در امور هماهنگی‌های بشردوستانه گزارش داده که ۷۵ هزار نفر در جریان این درگیری بی‌خانمان شده‌اند.

به گزارش رویداد‌۲۴سخنگوی دولت اسرائیل در یک بیانیه متناقض مدعی شده ۲۲۵ فلسطینی نظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. این آمار با آمار سازمان ملل و غزه همخوانی ندارد و به همین دلیل بسیاری از رسانه‌های غربی از جمله نشریه نیویورکر نیز در صحت آن تشکیک کرده‌اند.

با همه این تفاسیر سوال اینجاست که چرا بعد از اعلام آتش‌بس هم غزه و هم اسرائیل مدعی‌اند که در این درگیری سنگین ۱۱ روزه پیروز میدان بوده‌اند؟ به درستی کدام طرف در این درگیری پیروز شدند؟

چه کسی پیروزی جنگ اسرائیل و نیروهای مقاومت بود؟

واشنگتن پست گزارشی در این خصوص منتشر کرده و گفته: با وجود حمله متقابل اسرائیل، حماس موفق شده ۴۳۰۰ موشک را به سمت اسرائیل روانه کند و تعدادی از موشک‌هایش به تل آویو هم رسیدند. این بمباران زندگی روزمره برخی اسرائیلی‌ها را مختل کرد و از نظر بسیاری از شهروندان فلسطینی در غزه پاسخی مشروع و قانونی به اقدامات اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها در اورشلیم بوده است.

این رسانه نوشته: از نظر حماس ممکن است اسرائیل یک بار دیگر خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرده باشد، اما این گروه همچنان کنترل سرزمین‌هایش با ۲ میلیون جمعیت را در دست دارد و تغییری در آن به وجود نیامده است.

خلیل الحیا یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس روز جمعه درباره آتش‌بس گفته این تصمیم یک پیروزی بزرگ برای غزه بوده است. ما حق داریم از این اتفاق شاد باشیم با اینکه درد و جراحت و ویرانی خانه و شهدا را نصیب ما کرده است. من از طرف مردم فلسطین می‌گویم که ما خانه‌های ویران شده توسط اشغالگران را دوباره می‌سازیم. ما خنده و امید را برای داغدیدگان به ارمغان می‌آوریم.

به گزارش رویداد‌۲۴واشنگتن پست با استناد به واکنش ساکنان غزه در شبکه‌های اجتماعی گفته حمایت از آرمان فلسطین در غزه افزایش یافته است. در حالی که خشونت یازده روز گذشته چیز جدیدی نبوده، لحن گفتمان بسیاری از ناظران در آمریکا و جوامع غربی نیز متاثر از درگیری اخیر تغییر کرده است. بایدن تحت فشار شدید افکار عمومی برای اتخاذ لحنی تندتر قرار گرفته و این نشانگر تغییراتی در حزب دموکرات است.

این رسانه از جانب اسرائیلی‌ها نیز نتیجه آتش بس را مورد تحلیل قرار داده و گفته اسرائیلی‌ها مدت‌هاست سیاست «چمن زنی» را در پیش گرفته‌اند به این معنا که سعی می‌کنند به طور دوره‌ای عملیات‌هایی را کلید بزنند که منجر به تضعیف توانایی نظامی حماس شود به جای اینکه این گروه را به کلی از بین ببرند.

از این زاویه حمله به موشک انداز‌ها و تاسیسات زیرزمینی حماس اسرائیل را به هدفش رسانده است حتی اگر حماس همچنان بر سر قدرت باشد. نتانیاهو روز جمعه آتش بس را یک موفقیت استثنایی برای اسرائیل تفسیر کرد. او مدعی شد ما به اهدافمان در عملیات رسیدیم. او گفت عموم مردم همه چیز را نمی‌دانند و حتی خود حماس هم نمی‌داند.

در حالی که برخی اسرائیلی‌ها دوست داشتند حماس کاملا نابود شود، کارشناسان معتقدند که فقدان وجود یک برنده قاطع در این درگیری‌ها به ضرر اسرائیل نبوده چرا که اسرائیل به دنبال ایجاد یک بازدارندگی طولانی مدت است و به آن دست پیدا کرده.

به گزارش رویداد‌۲۴آموس هارل تحلیل‌گر دفاعی اسرائیلی به هآراتص گفته موفقیت اسرائیل در یک عملیات به این شکل تنها در گذر زمان مشخص می‌شود نه با اهتزاز پرچم اسرائیل در بیابان‌های ماسه‌ای غزه. در این جور درگیری‌ها یک پیروزی واضح نداریم.

با همه این‌ها واشنگتن پست در گزارش خود به این نتیجه رسیده که پیروزی غزه مشهود‌تر بوده چرا که رسیدن به یک آتش بس شکننده آینده نتانیاهو را زیر سوال می‌برد و اورشلیم در آستانه یک فوران دوباره است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نوار غزه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان