تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

شرکت فولاد مبارکه سازمانی مسئولیت‌پذیر در زمینه مسائل زیست‌محیطی

بدون شک تحقق توسعه پایدار به معنای توسعه جوامع با در نظر گرفتن نیاز‌های کنونی، حفاظت از استعداد‌ها و توانایی‌های موردنیاز آینده، نیازمند عزمی جدی در جهت حفظ، نگهداری و بهره‌برداری صحیح از محیط‌زیست است که بزرگ‌ترین موهبت الهی است.

شرکت فولاد مبارکه سازمانی مسئولیت‌پذیر در زمینه مسائل زیست‌محیطی

رویداد۲۴ وظیفه ما در این برهه از زمان، استفاده صحیح، حفاظت دقیق و فرهنگ‌سازی در زمینه این نعمت عظیم است که برای کارکنان تلاشگر شرکت فولاد مبارکه نوعی مسئولیت ذاتی تلقی می‌شود و ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات مدیریت و کارکنان این شرکت دارد. همین امر نیز منشأ اثرات مثبتی در این حوزه بوده است که مجموعه کارکنان با همت تمام، سعی در حفظ و توسعه آن دارند و اصل «پیشگیری» را به‌جای «اصلاح» در تمام فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اولویت خود قرار داده‌اند تا با تدوین دستورالعمل‌ها و گردشکار‌ها و جاری‌سازی آن در سازمان، خدمات ارزنده‌ای در بخش محیط‌زیست به‌صورت مستمر ارائه دهند.

فولاد مبارکه فعالیت‌های محیط‌زیستی خود را در زمینه شناسایی، اندازه‌گیری و کنترل منابع آلاینده در زمینه‌های هوا، آب، خاک و پسماندها، با اولویت قرار دادن قوانین و استاندارد‌ها زیر نظر سازمان محیط‌زیست انجام داده و در همین زمینه سالیانه پروژه‌های بسیاری را اولویت‌بندی و اجرا کرده است؛ ساختار نظام‌مندی که برای سایر پروژه‌های تولیدی نیز منجر به مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیستی می‌شود و با نظارت سازمان محیط‌زیست انجام می‌گیرد.

شرکت فولاد مبارکه مفتخر است که طی سالیان متمادی با انواع روش‌های متفاوت ازجمله نصب بگ‌هوس‌ها، غبارگیر‌های خشک و تر، پاشش تثبیت‌کننده‌ها، رفع عیب و تعمیر به‌موقع تجهیزات، انجام حمل‌ونقل‌های پیوسته همراه با پوشش، رطوبت‌دهی مواد اولیه و بهره‌برداری از انواع تجهیزات مکنده و مکانیزه جمع‌آوری گردوغبار‌ها توانسته استاندارد‌های زیست‌محیطی را رعایت کند و به‌عنوان سازمانی مسئولیت‌پذیر در جامعه ایفای نقش نماید.

در بخش آب نیز با وجود کمبود شدید این عنصر حیاتی، اقدام به تصفیه و بازچرخانی آب در مجموعه شرکت نموده و توانسته با خریداری، جمع‌آوری و انتقال پساب شهر‌های مجاور خود جهت تصفیه و استفاده مجدد آن، بخش زیادی از کمبود آب خام خود را در خط تولید جبران کند که این نیز علاوه‌بر کاهش هزینه‌های شهرداری‌های مناطق مربوطه از آلوده شدن محیط جلوگیری کرده و به ارتقای بهداشت محیط منجر شده است.

در زمینه آلودگی خاک با شناسایی، دسته‌بندی، جمع‌آوری و انتقال پسماند‌ها به دپو‌های ضایعات و همچنین بهره‌برداری از سایت پسماند مدرن، توانسته مدیریت فروش ضایعات، فراوری، امحا، بازچرخانی به چرخه تولید را با همکاری سازمان محیط‌زیست به انجام رساند.

همچنین فولاد مبارکه با نگهداری و مراقبت بیش از ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز شامل انواع گونه‌های گیاهی در تصفیه هوا، تولید اکسیژن، تنوع زیستی، بیابان‌زدایی و کاهش دامنه آسیب‌پذیری خاک توانسته به ایفای این نقش محیط‌زیستی خود نیز بپردازد.

با این تفاصیل در تمام زمینه‌های ذکرشده، از اندازه‌گیری و پایش‌های مداوم سازمان محیط‌زیست نیز غافل نبوده و از رهنمود‌های این سازمان در جهت بهبود روش‌ها، پیاده‌سازی، کنترل و نظارت هدفمند که ارتقای شفافیت فعالیت‌های محیط‌زیستی را در پی دارد بهره برده است.

در پایان ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط‌زیست به نمایندگی از کل کارکنان تلاشگر فولاد مبارکه لازم می‌دانم پایبندی این شرکت را به تمام اصول زیست‌محیطی اعلام کنم و از تمام تلاشگران این عرصه قدردانی نمایم. امید است با توکل و استعانت از خدای متعال و با بهره‌گیری از توان بالقوه موجود در سطح شرکت فولاد مبارکه، شاهد تحقق اهداف توسعه پایدار در مجموعه معظم فولاد مبارکه باشیم.

ایرج ترابی

معاون نیروی انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فولاد مبارکه ، فولاد
نظرات شما
پیشخوان