تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

توافق آمریکا و روسیه علیه ایران

رییس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه بعد از جلسه چهار ساعته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ژنو سوئیس گفت دو طرف درباره ایران و توافق هسته‌ای گفتگو کردند.

توافق آمریکا و روسیه علیه ایران

رویداد۲۴ جو بایدن در نشست خبری پس از دیدار یادشده ،  گفت که با رئیس جمهوری روسیه توافق کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر کار کنند. وی عنوان کرد که منافع روسیه در این زمینه مشابه منافع آمریکاست.

بایدن با بیان اینکه رویکرد او علیه روسیه نیست عنوان کرد که رابطه دو طرف باید با ثبات و قابل پیش‌بینی باشد.

وی عنوان کرد که دو طرف درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دو جانبه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند. رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به مخالفت واشنگتن با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه گفت که موضع کاخ سفید در این زمینه را برای طرف مقابل روشن کرده است.

بایدن به کرات در طول این نشست بیان کرد که دو طرف برای رفع اختلافات ملاقات نکرده، بلکه از فرصت دیدار برای تشریح و روشن کردن مواضع خود استفاده کردند. وی در مجموع نشست با رئیس جمهوری روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: من آنچه را که برای آن آمده بودم، انجام دادم.   

رئیس جمهوری آمریکا سپس به سووالات خبرنگاران پاسخ داد. بایدن در پاسخ به این سووال که مرگ الکسی ناوالنی مخالف سرشناس روس در زندان چه تاثیری بر روابط دو کشور می‌گذارد گفت: برای او روشن ساختم که پیامدهای چنین رویدادی برای روسیه فاجعه بار خواهد بود.

بایدن در پاسخ به سووال دیگری درباره حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های آمریکا بیان داشت: من به او گفتم که ما از ظرفیت‌های سایبری قابل توجهی برخوردار هستیم و او هم می‌داند. گفتم اگر معیارهای ابتدایی را زیر پا بگذارند پاسخ خواهیم داد.

او در این باره گفت که فهرستی از ۱۶ نهاد زیرساختی آمریکا را به پوتین داده که باید از هرگونه حملات سایبری و غیره مصون باشند. بایدن با لحنی مطمئن از اینکه پوتین هشدار او را مد نظر قرار داده بیان داشت: به نظرم جنگ سرد آخرین چیزی است که او بخواهد.


بیشتر بخوانید: کاخ سفید: بایدن از اظهاراتش درباره پوتین پشیمان نیست


برخلاف کنفرانس خبری رئیس جمهوری روسیه که پیش از این برگزار شد و خبرنگاران غیر روسی نیز حضور داشتند، در کنفرانس خبری جو بایدن فقط خبرنگاران رسانه های آمریکایی فرصت حضور یافته بودند و به این ترتیب برخلاف پوتین، جو بایدن مجبور نشد به سوالات چالشی پاسخ دهد.

مدت کنفرانس خبر کوتاه تر بود و جالب این بود که برخلاف پوتین، جو بایدن کنفرانس خبری خود را در فضای باز و در هوای آفتابی ژنو و با منظره ای دل انگیز در پشت سرش تشکیل داده بود. این احتمالاً انتخاب عامدانه ای بوده است برای القای باز بودن فضا و تاکید روی آزادی در فضای آمریکایی و در برابر القای فضای بسته در روسیه.

بایدن گفت در سخنان دوطرفه از تلافی نظامی سخنی نرفته و در گفت‌وگو ها از زبان تهدید استفاده نشده است. او با اینکه از گفت‌وگوی سازنده حرف زد و از منافع مشترک و عدم علاقه به آغاز یک جنگ سرد دوباره، در چند مورد از زبان تهدید آمیز استفاده کرد. رئیس جمهوری آمریکا حتی عنوان کرد رهبر روسیه نگران است که ما او را محاصره و سرنگون کنیم.

در زمینه تفاوت سبک کنفرانس خبری دو رهبر می توان به طور خلاصه گفت که پوتین مخاطب جهانی را هدف قرار داده بود اما بایدن برای مخاطب داخل آمریکا حرف می زد.

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در "ویلای لاگرانژ"، در حاشیه دریاچه شهر ژنو در سوئیس برگزار شد این دیدار در در مجموع ۴.۵ ساعت طول کشیدو حدود ساعت ۱۸.۰۵ به وقت مسکو پایان یافت.

پوتین پیشتر در نشست خبری ملاقات با همتای آمریکایی خود را سازنده توصیف کرد و گفت: ما درباره ثبات راهبردی، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری گفت وگو کردیم و در باره بازگشت سفرا  توافق کردیم . وی همچنین از موافقت بایدن برای تمدید بیمان استارت۲  خبر داد.

ناظران در روسیه بر این باور هستند که این دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کردند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که در حال حاضر بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

از آخرین  گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن (   ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳ آوریل ۲۰۲۱   ) و پیشنهاد برای دیداری حضوری ارزیابی ها ، بحث ها و گفت و گو های فعالانه ای درباره اهداف اهمیت و نتایج این دیدار شکل گرفت که در روزهای اخیر به اوج رسیده است.

روابط دو قدرت غرب و شرق به اذعان مسکو و واشنگتن آنقدر تنزل یافته که بعید به نظر می رسد با ملاقات امروز سران دو کشور، اتفاق خاصی در روابط نه چندان گرم دو طرف رخ دهد. وزارت امور خارجه روسیه بارها گفته است  که تعامل دو کشور به ویژه به دلیل فشار تحریم های ایالات متحده و اتهامات مداوم علیه مسکو به پایین ترین و بدترین وضعیت ممکن رسیده است.

منبع: آفتاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان