تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
عضو شورای شهر تهران:

مگاپروژه‌های تهران، تخریب باغات و سبز شدن برج‌ها بود!/ منطقه ۲۲؛ دشنام معماری و مدیریت شهری

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: مگاپروژه‌های تهران در دوره گذشته یا تخریب باغ‌ها و سبز شدن برج‌ها بوده یا توسعه عرصه اتومبیل‌ها؛ در حالی که دنیا به سمتی می‌رود که انسان‌ها به پا‌های خودشان بیش از اتومبیل اعتماد کنند.

مگاپروژه‌های تهران، تخریب باغات و سبز شدن برج‌ها بود!/ منطقه ۲۲؛ دشنام معماری و مدیریت شهری

رویداد۲۴ ناهید خداکرمی در واکنش به انتقاد برخی از کاندیدا‌های اصولگرای شورای ششم مبنی بر اینکه در این دوره هیچ مگا پروژه‌ای اجرا نشد به جامعه ۲۴ می‌گوید: هر شهری ظرفیتی دارد و در هیچ کدام از شهر‌های جهان مدام پل، اتوبان و جاده نمی‌زنند بلکه در یک زمانی توسعه فیزیکی پیدا کرده و بعد دیگر به محتوای آن توجه می‌شود. این طور نبوده که پروژه‌ای اجرا نکردیم؛ پروژه‌های متعددی به ویژه در محلات اجرا شده و پروژه‌های بزرگی که نیمه تمام بود و پیشانی شهر را مخدوش کرده بود همگی به پایان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: این برداشت اشتباهی است که برخی‌ها فکر می‌کنند تهران هنوز ظرفیت مگاپروژه‌هایی که می‌تواند مضر باشد و عارضه‌هایی را برای شهر ایجاد کند، دارد. این عارضه‌ها امروز مشخص نمی‌شود و در آینده بر سلامت مردم و شهر تاثیر می‌گذارد. بسیاری از اتوبان‌های تهران نباید ساخته می‌شد. اتوبان یادگار امام نه تنها به شهر تهران کمکی نکرده، بلکه با تسهیل در روند حرکت و ورود اتومبیل‌ها و تخریب محیط‌زیست و تبدیل حاشیه آن به ساختمان و برج به شهر ضرر زده و هیچ کدام منفعت نیست.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم در شهر تهران پروژه‌ای اجرا کنیم اول باید دید چه عارضه‌ای بر زیست انسانی و محتوای‌اش که مردم هستند تحمیل می‌کند؛ بنابراین توجه شورا به محتوا که مردم هستند بوده و اگر پول هم داشت باز پروژه‌هایی اجرا می‌کرد که مردم بتوانند احساس آرامش و آسایش کنند. اگر پول داشتیم به سمتی می‌رفتیم که توسعه نامتوازن و ناهمگون شهر کاهش پیدا کند.

منطقه ۲۲ دشنام معماری و مدیریت شهری است

خداکرمی می‌گوید: منطقه ۲۲ طی ۱۰، ۱۲ سال اخیر دشنام معماری و مدیریت شهری بوده؛ چراکه قطعه‌ای که می‌توانست برای تهران جذابیت گردشگری، محیط‌زیستی و سرمایه‌ای برای کودکان داشته باشد و پردیس کودکان در آنجا ساخته شود یا یک پردیس سلامتی که تمام مراکز درمانی در آنجا مستقر شود به شهری تبدیل شده که هیچ نظمی در آن دیده نمی‌شود و برج‌های متعددی در آن ساخته شده که ظرفیت و امکانات شهری که در آنجا وجود دارد این اجازه را نمی‌دهد؛ بنابراین ساخت و ساز گسترده بدترین شیوه مدیریت شهری است.

این عضو شورا با بیان اینکه شهرداری در این دوره بیکار نبوده و گفته می‌شود کار خاصی نکرده اصلا درست نیست، اظهار می‌کند: شهرداری تهران دو سال با بیماری کرونا درگیر و دو سال در وضعیت عادی مدیریت شده و به نظر من بهترین شیوه مدیریت را داشته است. در این چهار سال آب در دل مردم تکان نخورده؛ نه مشکل سد معبر آنچنانی داشته و نه مشکل آسیب‌های اجتماعی که در حاشیه اتوبان‌ها همیشه منظره آزار دهنده‌ای بوده و شاهد مرگ کارتن خواب‌ها بودیم. همچنین در حوزه پسماند، محیط زیست و بهشت زهرا (س) تمام امور مردم شهر به بهترین وجه اجرا شده است.

او می‌گوید: یک شهروند باید خدماتی که نیاز دارد را دریافت کند. خدمات هشت تا ۱۰ میلیون جمعیت تهران بدون هیچ کاستی انجام شده است. اینکه حتما برج ساخته شود یا ساخت و ساز‌های بی رویه داشته باشیم، مدیریت شهری نیست. بدترین شیوه مدیریت شهری این است که بدون پیش‌بینی عوارض احتمالی یک پروژه بر شهروندان و نسلی که دارد زندگی می‌کند و آینده نسلی که خواهد آمد طراحی و اجرا شود و تبعاتی برجای بگذارد.


رسانه‌ها از شورای پنجم حمایت نکردند

او با بیان اینکه این شورا یک شورای مظلوم بود، می‌گوید: شورای پنجم در عین حال که به صورت زیرساختی اصلاح ساختار انجام داد و تاثیر و منافع بسیاری از کار‌هایی که انجام داده ممکن است ۱۰ سال دیگر مشخص شود، اما تریبون نداشت و نه در صداوسیما و نه حتی رسانه‌ها به آن‌ها توجه نشد. عملکرد شورای شهر را می‌بایست رسانه‌هایی که به انسان‌ها، مسائل اجتماعی و مسائل زیست محیطی توجه دارند بیان کنند و ۲۱ نفر شورا با حجم کاری که دارند نمی‌توانند مدام تعریف کرده و پرزنت کنند، اما رسانه‌ها باید رسالت‌شان را انجام می‌دادند.

خداکرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رابطه ضعیف میان دولت و شورای شهر با وجود یکسان بودن جهت‌گیری‌های سیاسی اظهار می‌کند: حاکمیت هنوز اهمیت شورا‌ها را آن طور که باید و شاید درک نکرده و یک سوءتفاهمی بین آنچه که شورای شهر باید انجام دهد و شهرداری و دولت اتفاق افتاد. شورای شهر یک پارلمان محلی است و مدیریت یکپارچه شهری که در همه دنیا از سوی شهرداری‌ها و شورا‌ها اجرایی می‌شود در اینجا اتفاق نمی‌افتد. دولت در این دوره درگیر مشکلات بسیار بزرگی بوده و از یک طرف تحریم و جنگ اقتصادی را تحمل می‌کند و از طرف دیگر در درون کسانی هستند که بر نمی‌تابند مردم راحت باشند و همواره تمامیت‌خواهی را سرفصل اقدامات خود قرار دادند و در نتیجه دولت از درون هم کوبیده می‌شود.

این عضو شورا با بیان اینکه از دولت دفاع می‌کنم، تاکید می‌کند: علی رغم این که دولت نسبت به شهر تهران بی‌مهری داشت، اما باز هم کمک‌هایی در حد خودشان انجام دادند. البته شورا هم تحت تاثیر تحریم‌ها و اپیدمی قرار گرفت. به طور کلی ما اگر رسانه‌ای می‌داشتیم یا خود شهرداری رسانه‌ای داشت و به طور مرتب کارهایش را به مردم اعلام می‌کرد همه فکر نمی‌کردند ما کاری نکردیم. به نظر من این شورا یکی از موفق‌ترین شورا‌ها بوده و بیشتر برای منافع مردم کار کرد. ما ۱۸ باغ را تملک کردیم. در تاریخ شورای شهر اصلا سابقه نداشته است.

مگاپروژه‌های تهران تخریب باغ‌ها و سبز شدن برج‌ها بود

او در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه احتمال ادامه روند‌های غلط دوره‌های گذشته و ملغی شدن برخی مصوبات وجود دارد، می‌گوید: خیلی از مصوبات شورای شهر پنجم مطالبات مردم بوده از جمله حفظ محیط زیست و حفظ باغات. اگر این روند بخواهد تغییر کند و شورای بعدی بخواهد مجددا باغ‌ها را تخریب کند این عموم مردم باید باشند که برای حفاظت از مصوبه شورای پنجم به میدان بیایند و افکار عمومی می‌تواند این فشار را روی شورای آینده ایجاد کند که بحث شفافیت و تخریب باغ‌ها و فسادی که وجود داشت و درحال حاضر بسیاری از آن‌ها مهار شده را همچنان پیگیر باشند و اجازه ندهند شهرداری تهران دوباره به ریل گذشته برگردد.

این عضو شورا می‌گوید: این موضوع مرا آزار می‌دهد که در مدیریت شهری برای کودکان که پایه اصلی آینده این شهر هستند طی این همه سال‌ها کم‌ترین کار انجام نشده و می‌توانم بگویم اصلا کاری انجام نشده و هیچ وقت دیده نشدند، اما شورای پنجم به کودکان، زنان و جوانان اهمیت داد و امیدوارم همه گروه‌های سنی مطالبه‌گری‌شان را از شورای ششم ادامه دهند تا منابع طبیعی این شهر حفظ شود و به صورت انسان محوری اداره شود و نه اتومبیل محوری. مگاپروژه‌های تهران یا تخریب باغ‌ها و سبز شدن برج‌ها بوده یا توسعه عرصه اتومبیل‌ها؛ در حالی که دنیا به سمتی می‌رود که انسان‌ها به پا‌های خودشان بیش از اتومبیل اعتماد کنند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان