تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت مخفی قالیباف و حداد عادل / شهردار بعدی تهران کیست؟

تا چند مدت دیگر اعضای لیست ائتلاف وارد شورای شهر می‌شوند و نخستین کار آن‌ها برکنار پیروز حناچی و انتخاب شهردار جدید است. رویداد۲۴ در این گزارش به اختلافات بر سر انتخاب شهردار پرداخته است.

قالیباف و حداد عادل

رویداد۲۴ میثم سعادت: منتخبین شورای شهر تهران که همگی از فهرست شورای ائتلاف وارد لیست شورای شهر تهران شده‌اند، حدود یک ماه دیگر سکان هدایت مدیریت شهری تهران را به شهرداری جدید خواهند سپرد. شهرداری تهران مسئولیت سطح پایینی نیست. فقط کافی است نام شهرداران گذشته این شهر را مرور کنید. محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، غلامحسین کرباسچی و مرتضی الویری و ... هرکدام امروز مدعیان بزرگی در سیاست هستند. احمدی نژاد از شهرداری به پاستور هم رسید و همین مسئله، اهمیت صندلی شهرداری را برای اصولگرایان صد چندان کرده است.

اختلاف بر سر انتخاب شهردار تهران

در انتخابات اخیر، ائتلافی به رهبری حداد عادل و سرلیستی چمران، برنده انتخابات شورای شهر تهران شدند و به نظر می‌رسد همین افراد رهبران دو طیف اصلی برای انتخاب شهردار تهران در دوره ششم مدیریت شهری باشند. در واقع این دو طیف (حداد عادل و چمران) تلاش جدی دارند تا نیروی مورد نظر خود را بر صنلی شهرداری بگمارند.

گروه چمران، طیف مدیرانی هستند که از سال ۸۱ تا سال ۹۶ مدیریت شهری تهران را به مدت ۱۵ سال بر عهده داشتند و رهبری این طیف بر عهده مهدی چمران است. نیرو‌های نزدیک به این جریان در گفتگو با رسانه‌ها اصرار داشتند که شهردار تهران باید از بدنه مدیریت شهری تهران باشد. انتخاب شهردار از بدنه مدیریت شهری، ترجمه انتخاب معاونان قالیباف است. افرادی مثل هابیل درویش، علیرضا جاوید و ... گزینه‌های اصلی این گروه از اعضای شورا هستند. جعفر تشکری هاشمی هم اسامی افرادی مثل محمدجواد شوشتری و پژمان پشمچی‌زاده را به عنوان نامزد‌های این لیست مطرح کرده است.

قسمتی از اصولگرایان به رهبری غلامعلی حداد عادل با این ایده موافق نیستند و به دنبال آن هستند که فردی بیرون از مجموعه مدیران سابق شهرداری عهده‌دار این مسئولیت شود. شاید حدادعادل نگران است با قدرت گرفتن قالیباف و حضور در ریاست مجلس و حضور گزینه مورد نظر او در شهرداری تهران برای دوره بعدی مدیریت او بر مجموعه احزاب گروه‌ها و هیات‌های اصولگرا به قالیباف واگذار شود.


بیشتر بخوانید: ماجرای انتخاب شهردار تهران به کجا رسید؟


به گزارش رویداد۲۴ پرویز سروری (چهره نزدیک به تیم علیرضا زاکانی که برای نشستن به صندلی ریاست وارد انتخابات شورای شهر شده) اخیرا به خبرگزاری فارس گفته شهردار باید کسی باشد که اشراف کامل به موضوعات مدیریت شهری داشته باشد و به سرعت بعد از ورود بتواند کار‌های شهر را آغاز کند و همچنین با شورا هم‌افزا و همدل باشد. گفته می‌شود زاکانی گزینه اول سروری برای شهرداری تهران بوده اما نتوانسته رای موافق سایرین را تا اینجا کسب کند.

البته بعضی از گزینه‌های جدی نشستن بر صندلی شهرداری تهران همزمان برای قرارگرفتن در کابینه ابراهیم رئیسی نیز تلاش جدی می‌کنند از جمله رستم قاسمی. البته حامیان رستم قاسمی در انتخابات شورای شهر فهرست دیگری منتشر کرده بودند که این فهرست شکست خورد.

اخبار تایید نشده‌ای رسیده که برخی مقامات سطح بالا هم به اعضای شورای شهر توصیه کرده‌اند با توجه به حواشی صورت گرفته در دوره قالیباف به سراغ مدیران میانی آن دوره نروند و سعی کنند از چهره‌های جدید و سالم‌تر و دست‌پاک‌تر در مدیریت شهری تهران استفاده شود.

مهدی اقراریان سخنگوی منتخبان شورای ششم در پاسخ به این پرسش که آیا از مدیران کنونی شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری استفاده خواهد شد یا خیر، گفت: «اعضای شورای شهر از پتانسیل و ظرفیت بدنه تخصصی شهرداری بر اساس شاخص‌ها و معیار‌های همه منتخبان استفاده خواهند کرد بر همین اساس در جلسه قبلی ناصر امانی یکی از منتخبین شورای ششم را در این زمینه انتخاب کردیم تا موضوعات نیز از این طریق به ما اعلام شود.»

بازی احمدی‌نژادی‌ها برای انتخاب شهردار تهران

در میان اختلاف حدادعادل و قالیباف بر سر انتخاب شهردار تهران، گروه دیگری نیز تلاش می‌کنند بازی را به نفع خود جهت بدهند؛ جریان احمدی‌نژادی‌ها. مهمترین این چهره‌ها رستم قاسمی و علی نیکزاد هستند که یکی برای شهردار شدن لابی می‌کند و دیگری هم تمایل دارد در فرآیند انتخاب شهردار نقش‌آفرینی کند. 

احمدی‌نژادی‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری بسیار از رئیسی حمایت کردند و در جریان انتخاب رئیس مجلس نیز پشت قالیباف درآمدند. آنها به نفع قالیباف کنار کشیدند و اگرچه هرکدام در مجلس سمت‌هایی به دست آوردند، اما طبیعتا این اندازه برای آنها کفایت نمی‌کند، به همین دلیل است که لابی‌های آنها برای انتخاب شهردار بعدی ادامه دارد. برخی اخبار تایید نشده حاکی است که در این جریان نیکزاد هم دیدارهایی با قالیباف داشته است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان