تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
محمدعلی بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

بعید است اصولگرایان روی قالیباف و جلیلی سرمایه‎گذاری کنند

وزیر کشور دولت سازندگی تاکید می‌کند که بعید است اصولگرایان بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یکبار دیگر روی سعید جلیلی و. محمد باقر قالیباف سرمایه گذاری کنند چرا که به عقیده او آن‌ها یکبار این سرمایه گذاری را کردند اما نتیجه عکس گرفتند.
رویداد۲۴- وزیر کشور دولت سازندگی تاکید می‌کند که بعید است اصولگرایان بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یکبار دیگر روی سعید جلیلی و. محمد باقر قالیباف سرمایه گذاری کنند چرا که به عقیده او آن‌ها یکبار این سرمایه گذاری را کردند اما نتیجه عکس گرفتند.

کمتر از ده ماه به دوزادهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، انتخاباتی که خیلی‌ها اقدامات خود را از اوایل امسال آغاز کردند که سر و صدای زیادی را نیز به همراه داشت. 

مهم‌ترین آن می‌توان به سفر‌ها و سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد. سفرهایی که اطرافیانش براین باور بودند رویکرد انتخاباتی ندارد ولی کدهایی که در سخنرانی داده می‌شد خلاف این نظر را اثبات می‌‎کر و بر همین اساس وزارت کشور نیز در حد یک هشدار این سخنرانی و سفر‌ها را غیرقانونی اعلام ‌کرد. 

با این حال احمدی‌نژاد و اطرافیانش که فکر‌ها و برنامه‌های متعددی برای انتخابات سال آینده داشتند با یک توصیه ناجار به کناره‎گیری شدند و رشته‌های که بافتند پنبه شد. 

نهم شهریور ماه بود که احمدی‎نژاد برای کسب تکلیف جلسه‌ای با رهبری گذاشت که ایشان در این جلسه توصیه کردند در انتخابات سال آینده حضور پیدا نکند که همین موضوع باعث شد از دوقطبی شدن در انتخابات سال آینده خودداری شود. 

 سوالی که بعد از کناره گیری احمدی‌نژاد از انتخابات ۹۶ به وجود آمده این است که پس از او چه کسی می‌تواند نامزد اصولگرایان شود؟ آیا اصولگرایان مثل او کسی را دارند که یک پایگاه حداقلی اجتماعی داشته باشد؟ 

این سوالاتی است که رویداد۲۴- از محمدعلی بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید. 

* شاهد بودیم رهبری در توصیه‌ای به آقای احمدی‌نژاد خواستار عدم حضور ایشان در انتخابات سال آینده شدند و احمدی‌نژاد نیز در نامه‌ای از این توصیه تبعیت کردند آیا این امر نشان از کمرنگ شدند احمدی‌نژاد از عرصه سیاست نیست؟ 
صحبت‌های مقام معظم رهبری در راستای موضع‎گیری‌های معظم له در این زمینه و درمورد نفس انتخابات در چند ماه گذشته است. بعضی‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را خیلی زود آغاز کردند که این اقدام، اقدام غیرقانونی بود همچنین بعضی تجمعاتی که برای این فرد می‌شد از دید وزارت کشور غیر قانونی بود. این اقداماتی که از سوی رییس جمهور نهم و دهم صورت می‌گرفت این سوال را به وجود آورده بود که آیا به نتیجه‌ای می‌رسد یا نمی‌رسد؟ سرانجام مقام معظم رهبری با یک صحبت و توصیه، با یک تیر دو نشان زدند. یکی اینکه وقت تبلیغات انتخابات برابر مقررات و قانون انتخابات محدود و مسقف است و نباید از الان اقدامات خود را آغاز کرد، دوم اینکه، یک رییس جمهور صلاح نیست بیشتر از دو دوره چهار سال مدیریت مملکت را به عهده بگیرد. 

*خیلی‌ها براین باور هستند آینده سیاسی احمدی‌نژاد زیر سوال رفته است ارزیابی شما چیست؟ 
نمی‌شود این را به این صراحت گفت. چون اصولا زمین می‌گردد و زمانه عوض می‌شود. ممکن است یک تحولاتی در روحیه یک عده به وجود بیاید و شرایط سیاسیشان تغییر کند. جواب سوال شما را به دو چیز موکول می‌کنم. یکی، زمانی است و دیگری عملکرد، تا این عملکرد‌ها در بستر زمان تعریف نشود نمی‌شود بگویم دوران سیاسی شخص تمام شده یا ادامه دارد. 

*با توجه به توصیه رهبری و کنارگیری احمدی‌نژاد از انتخابات، معادله بازی اصولگرایان نیز تغییر کرد. خیلی از تحلیلگران بر این باور بودند که اصولگرایان نامزدی در انتخابات سال اینده ندارند که مثل احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی داشته باشد ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ 
اصولگرایان که همه تخم مرغ‌هایشان را در یک سبد نمی‌گذارند. ما نگاه روی دست رهبری می‌کنیم و موضع گیری می‌کنیم. به نظرم نمی‌رسد که مقام معظم رهبری خیلی مایل باشند که دوران آقای دکتر روحانی چهار سال باشد، برای اینکه همه روسای جمهوری دو دوره ۴ ساله بودند و هیچ قرائن و شواهدی و اماره‌ای وجود ندارد که دوران فعلی روحانی چهار سال باشد. به هر حال اصولگرایان هم به یک نتیجه می‌رسند که اقدام خاصی کند. 

*با توجه به این اتفاق این احتمال وجود دارد که اصولگرایان از روحانی برای سال اینده حمایت کنند؟ 
خیلی زود است بخواهم به این سوال جواب بدهم. بعضی از افراد مصاحبه کردند که ما از فلانی حمایت نمی‌کنیم و از فلانی حمایت می‌کنیم. من به شما بگویم اصولگرایان در حزب نمی‌گنجند، در یک تشکل نمی‌گنجند. یک گروهی بگویند که ما اصولگرا هستیم و غیر از ما دیگر اصولگرا نیستند این حرف پذیرفته نیست. اصولگرایان می‌توانند گروهای مختلفی تشکیل بدهند که در قله به هم برسند و هر کدام از آن‌ها هم یک نفر را برای انتخابات سال آینده مطرح کنند. ما در انتخابات مجلس هم دیدیم اصولگرایان لزوما روی یک لیست اتفاق نکردند. بر فرض اگر بعضی از تشکل‌های معروف سیاسی اصولگرا به یک نفر رای ندهند معلوم نیست که بقیه رایشان همین باشد. من با قاطعیت می‌توانم بگویم که اصولگرایان اینطوری نیست که از همین الان زوم کرده باشند که ما به آقای روحانی رای نمی‌دهیم، اینگونه نیست و باید زمان بگذرد و در ایام انتخابات کاملا موضع‌ها مشخص می‌شود الان خیلی زود است که بخواهیم درباره شخص خاصی با قاطعیت سخن بگویم. 

*ائتلاف بین اردوگاه اصولگرایان را چطور می‌بینید؟ 
هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم بخش قابل ملاحظه‌ای از اصولگرایان متحد می‌شوند اما کماکان یک عده مستقل هستند و به آن چیزی که اعتقاد دارند عمل می‌کنند ولی اصولگرایانی که بر اصول اولیه خود پایبند هستند با دیگران متحد می‌شوند. 

*دلیل اصلی که عده‌ای همیشه بصورت مستقل در صحنه سیاسی حضور پیدا می‌کند چیست؟ 
سلایق سیاسی است آن‌ها یک طوری فکرمی کنند و افراد کهنه کار طور دیگر. هر کسی موظف افکار خود است ولی نباید بگذاریم این افکار سمی خدشه‌ای به اصول اصولگرایی بزند. 

*این احتمال وجود دارد یک بار دیگر اصولگرایان بخواهند روی قالیباف و جلیلی برای سال آینده سرمایه گذاری کنند؟ 
بعید می‌دانم اصولگرایان بخواهند چنین کاری را کنند. یک بار اعتماد و سرمایه گذاری کردند نتیجه خلاف آنچه که خواستند از سبد بیرون آمد.
برچسب ها: انتخابات 96 ، جلیلی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان